Sari direct la conținut

Comisia Europeană reacționează dur pe OUG 114: A început procedura de infringement din cauza plafonării prețurilor la gaze

HotNews.ro
Piata gazelor naturale, Foto: Freepik.com
Piata gazelor naturale, Foto: Freepik.com

Comisia Europeană a demarat o procedură de infringement împotriva României din cauza controversatei OUG 114/2018. Comisia a constat că obligarea producătorilor de gaze să vândă la prețuri plafonate timp de trei ani este contrară legislației europene. Potrivit Comisiei, astfel de măsuri nu sunt „adecvate pentru atingerea în mod sustenabil a obiectivului de a proteja consumatorii casnici împotriva creşterilor excesive de preţ”. Reamintim că plafonarea prețurilor la gaze este o măsură care dezavantajează producătorii români, dar care avantajează importurile din Rusia, furnizorii E.ON și Engie, dar și InterAgro, grupul deținut de Ioan Niculae.

Comisia a trimis o „scrisoare de punere în întârziere pentru nepunerea corectă în aplicare a cerințelor prevăzute de Directiva privind gazele naturale (Directiva 2009/73/CE) şi de Regulamentul privind siguranţa furnizării de gaze (Regulamentul UE 2017/1938)”.

„În urma analizării măsurilor legislative adoptate de România în decembrie 2018, Comisia a constatat că sistemul preţurilor angro reglementate nou introduse pe piaţa gazelor din România este contrar cerinţelor juridice ale UE. De asemenea, Comisia consideră că aceste măsuri nu sunt adecvate pentru atingerea în mod sustenabil a obiectivului de a proteja consumatorii casnici împotriva creşterilor excesive de preţ”, se arată în comunicatul Comisiei.

Săptămâna trecută, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aproba metodologia prin care obligă producători ca Romgaz și OMV Petrom să vândă gaze către furnizori la prețul de maxim 68 lei/MWh, timp de trei ani. Practic, ANRE a venit cu legislația secundară pentru punerea în aplicare a controversatei OUG 114/2018.

Aceste obligații impuse de autorități vor avea multe efecte negative. În primul rând, bugetul de stat va pierde peste 2,2 miliarde de lei, ceea ce înseamnă valoarea unor ajutoare de stat esențiale acordate într-un an. Producătorii români de gaze, în special cei mai mici, vor fi discriminați față de furnizori. Producția internă de gaze va stagna sau chiar se va reduce în următorii ani, crescând importurile din Rusia. Toate acestea sunt efecte ale OUG 114/2018, potrivit unui studiu realizat de Deloitte. Câștigători sunt rușii de la Gazprom, cei mai mari furnizori, dar și producătorii de îngrășăminte chimice, precum InterAgro.

Studiul mai arată că alte efecte ar urma să fie declanșarea unor investigații la nivel european pe tema unui potențial ajutor de stat pentru consumatorii industriali. Consumatorii industriali români vor beneficia de prețuri interne ale gazului stabilite în mod arbitrar la o valoare plafonată, mult sub prețurile pieței, ceea ce va duce la acuzații din partea comunității europene privind primirea unui ajutor de stat. Aceasta în condițiile în care producătorii vor fi obligați să vândă gaze, timp de trei ani, la preț plafonat, inclusiv consumatorilor industriali. Unul dintre beneficiari ar putea fi producătorul de îngrășăminte chimice Interagro, societate aflată în insolvență și controlată de omul de afaceri Ioan Niculae.

În urma aplicării OUG 114/2018, piața concurențială a gazelor din România va înceta în cele din urmă să existe în perioada aprilie 2019 – martie 2022. Obligația de a vinde gaze naturale la un preț reglementat va face concurența în producția de gaze naturale să scadă, întrucât producătorii independenți mici nu își vor putea finanța operațiunile la un preț plafonat.

Studiul Deloitte arată că, deși interesul consumatorilor casnici a fost anunțat ca fiind în centrul acestor măsuri de reglementare, impactul lor multiplu asupra prețului final, prin introducerea impozitului de 2% pe cifra de afaceri aplicat tarifelor, sau prin recuperarea pierderilor din trecut ale furnizorilor către consumatori casnici, pot duce la un preț cu amănuntul mai mare, contrar scopului OUG 114/2018.

Pentru consumatorii casnici cu venituri mici, o soluție ar fi fost implementarea conceptului de consumator vulnerabil, prin care să se acorde sprijin financiar direct celor care au nevoie. Astfel, s-ar fi evitat subvenționarea gospodăriilor care depășesc venitul mediu la nivel regional/național.

Pentru mai multe amănunte, citește și

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro