Comisia Europeana: Sugestii utile pentru sezonul vacantelor. Unde suni in caz de urgenta? Cum poti reduce tarifele telefonice pe durata unei calatorii in UE?
Comisia Europeana a publicat pe site-ul sau o lista de sugestii utile pentru sezonul vacantelor. Documentul prezinta informatii de interes ce acopera teme precum detinerea unei asigurari de sanatate, solutionarea litigiilor legate de calatorie cu un operator sau la calatoria cu un animal de companie si asistenta in cazul disparitiei copilului. Sunt atinse si probleme precum asistenta in situatii de criza oferita celor care calatoresc in tarile non-UE in cara tara de provenienta nu are reprezentanta sau transportul de produse de carne sau lactate din tara vizitata.
- Cine ma poate ajuta in caz de urgenta medicala? Cardul european de asigurari sociale de sanatate (CEASS)
Cardul european de asigurari sociale de sanatate (CEASS) valabil in UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elvetia, este util in cazul imbolnavirilor sin cazul unui accident in afara tarii. Cardul este eliberat – gratuit – de catre sistemul national de asigurari de sanatate si garanteaza accesul la ingrijiri medicale de urgenta in aceleasi conditii si cu aceleasi costuri (tratamentul putand fi gratuit in anumite tari) valabile pentru persoanele asigurate din tara respectiva.
Pentru informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=ro
Comisia Europeana informeaza ca un ghid practic privind modul de utilizare a cardului este in prezent disponibil ca aplicatie pentru smartphones. Aplicatia cuprinde informatii generale despre card, numerele de telefon de urgenta, tratamentele care sunt acoperite si costurile, modul de a depune o cerere de rambursare si pe cine sa contactati in cazul in care ati pierdut cardul, fiind disponibila in 24 de limbi.
Aplicatia „Cardul european de asigurari sociale de sanatate” pentru smartphones poate fi descarcata de pe site-ul http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=ro
- Unde sa sun in caz de urgenta? 112 – numar unic in UE si in alte cateva tari non-UE
112 este numarul european unic pentru apeluri de urgenta, disponibil oriunde in UE, de pe telefoane fixe si mobile, gratuit. 112 poate fi apelat si in cateva tari din afara UE, precum Croatia, Muntenegru si Turcia.
112 pune apelantul in legatura cu serviciile de urgenta competente (politia locala, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) si este disponibil 24 de ore din 24.
Numarul unic este operational in toate statele membre ale UE, pe langa numerele pentru apeluri de urgenta existente la nivel national (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Tarile de Jos, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina unicul sau principalul lor numar national pentru apeluri de urgenta.
Pentru informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/index_en.htm
- Calatoresc in afara Europei, dar tara mea nu are ambasada sau consulat la destinatie. Pe cine ar trebui sa contactez daca am nevoie de ajutor? Orice consulat sau ambasada a unui stat membru UE
Cetatean al unui stat membru al UE inseamna automat cetatean al Uniunii Europene, prin urmare, aduce cu sine dreptul de a beneficia de asistenta consulara in cazul in care va aflati in afara UE (chiar daca propria dumneavoastra tara nu este reprezentata). Puteti merge sa cereti ajutor la orice alt consulat sau ambasada a unui stat membru al UE, de exemplu, in cazul in care sunteti arestat, aveti accident grav sau sa pierdeti documente importante.
De asemenea, aveti dreptul la asistenta in situatii de criza: statele membre ale UE au obligatia de a ajuta, la nevoie, la evacuarea cetatenilor, in aceleasi conditii ca cele destinate propriilor cetateni.
Puteti afla daca tara dumneavoastra este reprezentata la destinatia dumneavoastra pe site-ul internet al Comisiei Europene dedicat protectiei consulare: http://ec.europa.eu/consularprotection
- La cine sa apelez in cazul in care copilul meu dispare? 116 000 – Numar de apel comun pentru raportarea copiilor disparuti in statele membre UE
Uniunii Europene a convenit asupra unui numar de apel comun (116 000) pentru raportarea copiilor disparuti oriunde in cele 27 de state membre ale UE. La acest numar poate fi anuntata disparitia, pierderea sau fuga unui copil. Numarul poate fi apelat si de cei care detin informatii cu privire la un copil care a disparut.
Apelantii sunt pusi in legatura cu o organizatie cu experienta capabila sa acorde sprijin si asistenta practica, fie ca aceasta este de natura psihologica, juridica sau administrativa.
Informatii suplimentare la adresa: http://www.hotline116000.eu/
- In timpul vacantei, am avut probleme cu o companie aeriana, o firma de inchiriere de autoturisme sau un operator de turism. Cine ma poate ajuta? Daca ma confrunt cu anulari sau intarzieri ale zborurilor sau ale calatoriilor cu trenul… Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul aerian/feroviar
In cazul in care aveti probleme cu o companie aeriana regulata sau charter (de exemplu, anularea zborului sau intarzieri), aveti drepturi specifice in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul aerian.
Informatii suplimentare privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul aerian: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/03-air.html
In cazul in care aveti probleme legate de schimbari ale orarelor sau anulari ale trenurilor, aveti drepturi specifice in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul pe calea ferata. La calatoria in cadrul unui serviciu feroviar international, beneficiati de norme comune pe intreg teritoriul UE.
Informatii suplimentare privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul feroviar: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/13-rail.html
- Am achizitionat un pachet de servicii turistice, dar operatorul meu a dat faliment. Pot obtine o rambursare? Directiva privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite
Directiva privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite protejeaza consumatorii europeni care pleaca in vacanta si acopera pachetele prestabilite de servicii de vacanta care combina cel putin doua dintre urmatoarele: (1) transportul, (2) cazarea, (3) alte servicii turistice precum tururile de vizitare (incluse intr-un pret unic).
Directiva ofera o protectie care include: informatiile din brosuri, dreptul de a rezilia fara a plati despagubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzatoare standardelor) si protectia in cazul falimentului unei agentii de turism sau al unei companii aeriene.
- Tarifele telefonice exorbitante imi ruineaza bugetul de vacanta. Cum as putea sa le reduc pe durata calatoriei? Noul regulament pentru serviciile de roaming, in vigoare la 1 iulie 2012
Noul regulament pentru serviciile de roaming a intrat in vigoare la 1 iulie 2012. Principala noutate este incadrarea tarifelor pentru internet pe mobil in roaming. Acesta este roaming pentru generatia smartphone. Cu toate acestea, consumatorii ar trebui sa aleaga cu grija oferta de date. De exemplu, 2 sau 3 euro pe zi pentru roaming de date nelimitat este o oferta foarte buna, dar consumatorii platesc fie ca utilizeaza datele, fie ca nu. Asadar, pentru cei care descarca date in cantitati mai mici, plafoanele tarifare reprezinta o plasa de siguranta. Preturile pentru apeluri vocale si mesaje text au scazut si ele – pana la costuri mai mici decat cele interne obisnuite.
Conform noilor norme, taxele sunt urmatoarele:
* 29 de centi pe minut la efectuarea unui apel, plus TVA,
* 8 centi pe minut la primirea unui apel, plus TVA
* 9 centi pentru a trimite un SMS, plus TVA
* 70 de centi pe megabyte (MB) pentru trafic de date sau pentru a naviga pe internet in timpul unei calatorii in strainatate (tarif perceput pe kilobyte utilizat), plus TVA.
Pentru a afla mai multe despre Regulamentul privind serviciile de roaming sau pentru a gasi operatorul dumneavoastra si tarifele practicate, accesati link-ul: http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/consumer/operators/index_en.htm
- Ce trebuie sa stiu daca doresc sa imi iau animalul de companie (pisica, cainele sau dihorul domestic) cu mine in vacanta in UE? Vaccinare antirabica, tratament antiparazitar, teste
Cetatean al UE care calatoreste in UE: Calatoria in UE cu animalul dumneavoastra de companie este posibila: trebuie doar sa tineti cont de cateva lucruri. Trebuie sa inscrieti in pasaportul animalului dumneavoastra de companie o vaccinare antirabica valabila, atunci cand calatoriti cu cainele intr-o alta tara din UE. Cu toate acestea, in cazul in care calatoriti in Irlanda, Finlanda, Malta sau Regatul Unit, animalul dumneavoastra de companie va trebui sa suporte si un tratament antiparazitar. Aceste norme sunt aplicabile doar la caini, pisici si dihori domestici. Pentru catei sau pisoi sau orice alte tipuri de animale de companie, este recomandabil sa se verifice la autoritatile competente din tara membra a UE pe care intentionati sa o vizitati pentru a afla conditiile specifice pe care le stabileste calatoria cu animalul dumneavoastra de companie in tara respectiva.
Informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm
Cetatean al UE care se intoarce acasa din afara UE: Pentru animalele de companie care calatoresc in tarile UE sau se intorc acasa din afara UE se utilizeaza un pasaport pentru animale de companie. In functie de destinatia dumneavoastra de vacanta, s-ar putea cere ca animalul dumneavoastra de companie, in plus fata de vaccinarea antirabica, sa fie supus unor teste si sa astepte timp de trei luni inainte de a intra in UE.
Daca sunteti rezident din Andorra, Croatia, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Norvegia, San Marino, Elvetia sau statul Vatican si detineti un pasaport pentru animalele de companie pentru animalul dumneavoastra de companie, aveti dreptul de a calatori cu animalul dumneavoastra de companie in interiorul UE.
Informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/index_en.htm.