Comisia Fiscală Centrală va fi reactivată. Dan Vîlceanu spune că aceasta nu funcționa de câțiva ani. De fapt din 2020 nu mai era activă, de la vestita reorganizare a lui Cîțu

Comisia Fiscală Centrală va fi reactivată, lucru anunțat chiar de ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu. În acest sens a apărut și un proiect de ordin pe site-ul instituției. Totuși, ministrul afirmă că această Comisie nu funcționa „de câțiva ani”. De fapt, dacă citim referatul de aprobare, aflăm că de fapt nu a funcționat din 2020, de când fostul ministru, actualul premier, Florin Cîțu a făcut reorganizarea instituției și a trecut-o în subordinea sa (acea reorganizare în care a pierdut procesele pe bandă rulată n.r.).
Proiect reactivare Comisia Fiscala Centrală (click pentru a deschide)
“S-a deblocat activitatea Comisiei Fiscale Centrale. Asta va conduce la identificarea soluțiilor optime în aplicarea unitară a prevederilor legislației fiscale. Există o comisie din care fac parte ANAF, Ministerul de Finanțe, diverși salariați ai acestor instituții care vor clarifica aspecte de dezbatere între cele două instituții. Adică sunt situații în care ANAF vine cu un punct de vedere, Ministerul de finanțe vine cu un punct de vedere și trebuie să existe această Comisie care realizează o procedură unitară de aplicare a prevederilor respective”, a spus Vîlceanu, marți, într-o conferință de presă.
De câțiva ani, spune el, „această comisie nu mai funcționa”.
“O să funcționeze de acum înainte și vom avea o aplicare unitară a legii astfel încât să nu ai un punct de vedere de la Ministerul de Finanțe și alt punct de la ANAF”, a precizat Vîlceanu.
E adevărat că această Comisie avea unele probleme în privința procedurii prin care se putea întruni.
Totuși, în 2019, de exemplu, a avut activitate, dacă ne uităm pe site-ul Ministerului Finanțelor, o decizie a acesteia fiind dată în aprilie (2019).
Comisia nu mai e activă din mai 2020
Florin Cîțu a făcut vestita reorganizare a Ministerului Finanțelor în luna mai 2020. Printre altele, așa cum spune chiar actualul referat de aprobare al reactivării Comisiei, „modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al aparatului propriu al Ministerului Finanţelor a implicat modificarea relaţiilor ierarhice de subordonare pe care Compartimentul Comisia Fiscală Centrală le are cu celelalte structuri din cadrul MF”.
Astfel, Compartimentul Comisia Fiscală Centrală a trecut din subordinea secretarului de stat care răspunde de politicile şi legislaţia fiscală, în subordinea ministrului Finanțelor.
Practic, acest proiect ar fi trebuit să apară imediat după ce a fost aprobată de guvern reorganizarea respectivă, lucru care nu s-a întâmplat. A apărut abia astăzi, la un an și 3 luni după.
Prin proiectul publicat acum în dezbatere de Ministerul Finanțelor, prin care se reactivează Comisia Fiscală Centrală, se propune modificarea procedurii de înregistrare a sesizărilor în Registrul de evidență al solicitărilor de înscriere pe ordinea de zi a Comisiei fiscale centrale, în sensul înregistrării doar a solicitărilor care întrunesc condițiile de sesizare a Comisiei, astfel cum acestea sunt reglementate prin prezentul ordin.
De asemenea, spune documentul, au fost incluse în proiectul de ordin o serie de prevederi care vin să îmbunătăţească desfășurarea lucrărilor Comisiei. Astfel, s-a considerat oportună prelungirea termenului alocat membrilor acesteia, în vederea aprofundării problematicii ce urmează a fi supusă dezbaterii în cadrul şedinţelor Comisiei.
În acelaşi scop, s-a reglementat într-un mod mai explicit, procedura de vot a membrilor Comisiei fiscale centrale.
Pentru a se evita posibilitatea amânării luării unei decizii de către Comisie, pe o perioadă nedeterminată, s-a prevăzut un termen maxim de pronunţare a unei soluţii fiscale aferentă sesizărilor.
Tot ca element de noutate, s-a reglementat tratamentul aplicabil sesizărilor înaintate Compartimentului Comisia fiscală centrală, care nu îndeplinesc condiţiile de sesizare.
Cine va face parte din Comisia Fiscală Centrală
1. Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi legislaţiei fiscale – preşedinte – membru
2. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – membru
3. Secretar general din Ministerul Finanțelor – membru
4. Director general al Direcţiei generale juridice din Ministerul Finanţelor – membru
5. Director general al Direcţiei generale de legislaţie fiscală şi reglementări vamale şi contabile –
membru
6. Director general al Direcţiei generale de asistenţă pentru contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – membru
7. Director general al Direcției generale juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – membru
8. Reprezentant al Asociaţiei comunelor din România – membru
9. Reprezentant al Asociaţiei oraşelor din România – membru
10. Reprezentant al Asociaţiei municipiilor din România – membru
11. Reprezentant al Uniunii naţionale a consiliilor judeţene din România – membru
12. Reprezentant al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei – membru
13. Reprezentant al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei – membru