Sari direct la conținut

Companii germane afectate de votul Brexit. O opinie interesanta: pe langa incasari, avem si datorii in lire sterline. Iar acest fapt este echilibrant

HotNews.ro

Firmele germane reactioneaza la votul pentru Brexit al britanicilor cu un amestec de ingrijorare si resemnare. „Regretam profund rezultatul referendumului”, a declarat vineri la Berlin Markus Kerber, presedintele Federatiei Industriasilor Germani (BDI), citat de Frankfurter Allgemeine Zeitung. El a spus ca economia britanica si firmele germane active in UK vor fi lovite „puternic si direct”. Asteptam in lunile care vin un regres semnificativ al business-ului cu britanicii”, a spus el, adaugand ca in primul rand va suferi comertul bilateral, iar noi investitii directe pe insula nu se prea arata.

400.000 de persoane lucreaza in reprezentantele firmelor germane din UK. „Angajatii au in fata timpuri nesigure, ei se astepata la noi intelegeri, cat mai rapid cu putinta”, a mai precizat Kerber, referindu-se la negocierile de iesire a UK din UE, care, in opinia sa, trebuie sa minimizeze pagubele companiilor germane si cele legate de venitul angajatilor acestora.

Industria constructoare de masini germana va suferi o lovitura, prin scaderi de comenzi, crede si Thilo Brodtmann, presedintele asociatiei de bransa, VDMA. „Nu va dura mult pana cand exporturile noastre de masini in Marea Britanie se vor diminua”, a declarat el vineri. In 2015, Germania a exportat in Marea Britanie masini in valoare de 7,2 miliarde euro, cifra situand UK pe locul al patrulea, dupa SUA (16,8 mld. Euro), China (16 mld.) si Franta (9,8 mld.).

Cu nerabdare a fost asteptata reactia producatorului auto BMW la stirea posibilului Brexit. Concernul german a vandut anul trecut 236.000 de automobile in Marea Britanie, peste 10% din productia sa. In plus, BMW construieste anual in UK 200.000 masini, Mini-uri si limuzine Rolls-Royce, avand acolo 24.000 de angajati. In centrele de productie de la Oxford, Hams Hall, Swindon si Goodwood, BMW a investit 2,2 miliarde euro.

Dupa votul Brexit, BMW a spus ca libera circulatie a persoanelor si marfurilor se va desfasura in noi conditii, insa „inainte ca acest nou cadru sa fie definit, nu ne putem pronunta asupra efectelor concrete asupra activitatilor noastre in Marea Britanie”.

Intr-o situatie speciala se afla Deutsche Bank, am putea spune ombilical legata de UK, atat prin seful sau John Cryan, care e britanic, cat si prin relatiile de afaceri cu City-ul londonez. „Sigur ca suntem, ca banca cu sediul in Germania dar si cu afaceri puternice in Marea Britanie, bine pregatiti pentru a atenua urmarile iesirii”, a spus Cryan. El a adaugat ca „aceasta nu e o zi buna pentru Europa”, consecintele nu pot fi intrevazute complet, iar el crede ca vor fi „pentru toate partile” negative. Cryan a mai remarcat si ca Europa si-a pierdut atractivitatea pentru multi concetateni ai sai, ceea ce il „doare”.

Dezamagiti, dar si relativ linistiti, au reactionat sefii concernelor energetice RWE si Eon. Peter Terium (RWE) a spus ca „daca vor fi piedici comerciale, acestea ne vor atinge doar marginal”. Un aspect interesant a punctat Eon, care a declarat ca „afacerea sa din Marea Britanie are un aspect regional”, deci nu de maxima importanta, si ca evolutia cursului lirei sterline este un factor de risc insa nu neaparat. Pe langa incasari, „pe de alta parte, avem si datorii in lire sterline. Iar acest fapt este echilibrant”, a spus Eon.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro