Concernul logistic DB Schenker, prezent si pe piata romaneasca, isi intinde tentaculele in Iran
DB Schenker, unul din jucatorii de varf pe piata mondiala a serviciilor de logistica, vede un mare potential in Iran, dupa ridicarea treptata a sanctiunilor, care va incepe in luna martie. Intr-un interviu dat agentiei de presa dpa, Michael Dietmar, manager in cadrul concernului germano-austriac, se refera la nerabdarea unor investitori de a patrunde pe piata iraniana, ca la o „febra a aurului”. „Vom fi activi acolo, chiar de la inceput. Iranul este pentru noi o piata extrem de interesanta”, iar produsele germane sunt foarte populare si au un renume bun in Iran”, a precizat el pentru Focus.de.
Dietmar a vizitat Iranul deja de doua ori, in cursul anului trecut, pentru a pregati terenul in vederea reluarii business-ului. Firma Schenker nu se aventureaza pe teren strain, caci prezenta sa in Iran dateaza din anii 50 ai secolului trecut. Datorita faptului ca reteaua logistica a Schenker exista deja acolo, investitiile ce se impun nu vor fi prea mari, dupa cum considera managerul german. Business-ul cu Iranul ar putea ajunge in scurt timp la fel de important ca si cel din Spania sau Turcia, a adaugat el.
In anul 2014, cifra de afaceri a concernului DB Schenker s-a ridicat la aproape douazeci de miliarde de Euro. Potentialul anual al afacerilor din Iran este apreciat de Dietmar la cateva sute de milioane de Euro, iar „marja de profit estimata este mai ridicata decat in alte tari”.
Unul dintre motive ar fi relativ scazuta concurenta pe piata logisticii din Iran, o tara cu suprafata de peste un milion si jumatate de kmp. Un altul ar fi venitul relativ ridicat pe cap de locuitor, la o populatie de peste 75 de milioane de oameni al caror apetit de consum este in crestere. Tinta este in mod special „o grupare larga de oameni tineri si isteti” explica Dietmar.
Concret, realizarea expansiunii spre Iran se vrea prin reactivarea parteneriatului cu o firma iraniana, care in 2010 a fost inghetat. Pana la jumatatea lui 2016, va fi creata o intreprindere mixta, telul fiind ca, pe termen lung, aceasta sa se transforme intr-una autohtona.
DB Schenker intentioneaza sa organizeze regulat transporturi „colective” spre Iran: produse destinate diversilor clienti vor fi colectate in Hubs (noduri ale retelei de distributie), cum se procedeaza si in transportul aerian. Trei dintre acestea se afla la München, Milano si Hamburg. Traseul ar urma sa porneasca din Germania, prin Balcani si pana la granita turco-iraniana din estul Turciei. De acolo, inspre Teheran si alte destinatii dorite de clienti.
Pe langa transportul rutier, Schenker vrea sa organizeze in Iran retele de transport naval si aerian.
Pentru ca business-ul sa se deruleze bine, important este ca regiunile de criza sa fi ocolite de mijloacele de transport. De asemenea, Michael Dietmar este de parare ca trebuie respectate „regulile jocului”, atat din punct de vedere administrativ, cat si legal. Acestea prevad ca produsele livrate in Iran sa nu aiba componente fabricate in SUA si sa nu faca parte din asa-numitele produse dual-use, cu dubla folosinta – atat in domeniul civil, cat si militar.
Compania DB Schenker realizeaza activitatile de transport si logistica ale Deutsche Bahn. DB este pe locul al doilea din lume, in ceea ce priveste performanta si cifrele de afaceri, se mentioneaza pe homepage-ul companiei.
In anul financiar 2014, DB Schenker a atins o cifra de afaceri de ca. 19,8 miliarde de euro, ceea ce reprezinta jumatate din cifra de afaceri a DB Group. DB Schenker are circa 2.000 de puncte de lucru in cele mai importante regiuni economice ale lumii, unde lucreaza 95.700 de angajati.
Consortiul germano-austriac a intrat pe piata romaneasca acum cativa ani, inghitind o societate comerciala profitabila, cu capital suta la suta romanesc. Despre achizitia din 2008 am relatat in detaliu pe Hotnews.ro.
La mijlocul lunii decembrie 2008, Deutsche Bahn prin firma-fiica Schenker & Co AG cu sediul la Viena, incheia achizitia firmei de expeditii romanesti S.C. Romtrans S.A., societate aflata integral in proprietate privata romaneasca. Romtrans, infiintata in 1952 si una dintre cele mai profitabile firme din cercul intreprinderilor de comert exterior existente de pe vremea comunista, a fost privatizata in 1994 prin metoda MEBO.
MEBO (Management Employee Buyouts) este o metoda de privatizare care presupune trecerea mijloacelor de productie ale unitatii economice care se vrea privatizata din proprietatea statului in proprietatea angajatilor.
Nemtii si austriecii de la Schenker au cumparat la finele anului 2008 peste 99% din actiunile Romtrans, preluand astfel controlul absolut asupra firmei. Au avut loc reduceri de personal, iar salariile operativilor ramasi au cam batut pasul pe loc.
In planul de asanare al DB intra, pe langa „problema rentabilitatii Romtrans” si calculul „vechilor datorii: terenuri si ateliere de reparatii inutile”. Interesul strategic la DB fiind expeditiile internationale, reteaua logistica, transportul combinat pe calea ferata si in porturile de la Marea Neagra, s-a lansat ideea ca „numeroase imobile aflate in proprietatea anterioara a Romtrans ar putea fi sacrificate”.
Achizitia a fost estimata in presa la 80-100.000.000 de euro si a facut parte din planul de propulsare al Deutsche Bahn la bursa. Momentul lansarii coincidea, in mod nefericit, cu declansarea crizei financiare globale.
Listarea la bursa a DB, prevazuta pentru luna octombrie 2008, a esuat. Nu insa si fuziunea completa a Romtrans cu DB si Schenker, care sub numele DB Schenker Romtrans s-a inscris atunci intr-o retea logistica de mare anvergura europeana, cu sute de puncte de lucru.
In martie 2015, ministrul de externe al Germaniei, Frank Walter Steinmeier, a facut o vizita oficiala la Bucuresti si la Sibiu. Pe langa discutiile protocolare, Steinmeier a inaugurat „o noua investitie a unei firme germane din Bucuresti”. Era vorba de Global Account Shared Service Centers ale Deutsche Bahn-Schenker AG din Bucuresti, o firma de management contabil (debitori/creditori) asociata companiei de logistica DB-Schenker AG.