Concurenta puternica pentru Posta Romana: Austrian Post a achizitionat integral PostMaster, unul dintre cei mai mari operatori privati de servicii postale
Grupul Austrian Post a preluat integral la inceputul acestei luni PostMaster, unul dintre liderii operatorilor alternativi de servicii postale din Romania, si isi doreste sa se extinda semnificativ pe piata distributiei adresate unde lider este Posta Romana, odata cu liberalizarea serviciilor postale de la 1 ianuarie 2013, a anuntat joi, Andreas Dragosits, vicepresedinte al grupului austriac de servicii postale.
Grupul austriac preluase deja 26% din PostMaster in luna octombrie a anului trecut. Compania era detinuta in majoritate de trei romani: Radu Potolea, Mihai Preotescu si Mihai Balaj.
„Prin achizitia PostMaster continuam sa ne dezvoltam in regiune. Activam in Bulgaria, Croatia, Polonia, Slovacia si Ungaria, iar de acum avem o prezenta si mai puternica in Romania. Acesta decizie consolideaza pozitia noastra unica si extinsa in Europa centrala si de Est si reprezinta expresia viziunii Austrain Post de a deveni principala alternativa in domeniul postal din regiune”, a precizat Andreas Dragosits, vicepresedinte al grupului austriac.
In 2011, grupul austriac a inregistrat venituri de peste 2,34 miliarde euro. De cealalta parte, PostMaster are o infrastructura de distributie de 1700 de distribuitori prin care se livreaza circa 500 de milioane de materiale anual.
Compania sustine ca este lider pe distributia de materiale postale neadresate, o piata in care se estimeaza ca anual se fac aproximativ 700 de milioane de trimiteri. Pe acest segment, PostMaster detine circa 75% din piata. Compania vrea sa se extinda si pe zona serviciilor postale adresate, acolo unde Posta Romana are monopol pana la 1 ianuarie 2013.
„Pe partea de servicii postale – distributie adresata am activat pana acum doar in zona de trimiteri de peste 50 de grame, pentru ca segmentul trimetrilor sub 50 de grame este in monopolul Postei, dar incepand de anul viitor vrem sa ne extindem si in aceasta zona si sa detinem o cota de piata semnificativa”, a declarat Mihai Balaj, managing partner PostMaster.
Estimarile PostMaster indica faptul ca piata serviciilor postale adresate sub 50 de grame din Romania totalizeaza 400 de milioane de trimiteri pe an.
Mihai Balaj a mai spus ca dupa Posta Romana, PostMaster are cea mai mare acoperire a teritoriului Romaniei.
„Avem 47 de birouri locale care ne permite distributia in circa 700 de localiatti din Romania. Capacitatea reprezinta circa 95% din populatia Romaniei”, a spus acesta.
In 2011 PostMaster a efectuat aproximativ 320 de milioane de livrari de corespondenta adresata si neadresata, generand o cifra de afaceri de 10 milioane euro, iar pentru acest an compania estimeaza ca afacerile vor creste cu circa 10%. Aceeasi crestere este estimata si pentru anul 2013.
De ce are Posta Romana monopol pana la 31 decembrie 2012 pe segmentul trimiterilor postale sub 50 de grame al caror tarif este mai mic de 2 lei
Posta Romana beneficiaza, pana la data de 31 decembrie 2012, de ‘dreptul exclusiv de a presta servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta, indiferent daca livrarea acestora este accelerata sau nu, a caror greutate este mai mica de 50 g si al caror tarif este mai mic de 2 lei, constand in colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor de corespondenta interne si distribuirea trimiterilor de corespondenta expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia’.
Posta Romana a dobandit acest drept exclusiv la data de 26 aprilie 2009, in urma unei proceduri de desemnare a furnizorului de serviciu universal lansate de catre ANCOM, la care au participat CNPR si compania Posta Atlassib Curier Rapid.
Posta Romana beneficiaza de drepturi rezervate pentru ca, in calitate de furnizor de serviciu universal, are obligatia de a asigura acoperirea cu servicii postale a intreg teritoriului national, astfel incat fiecare locuitor al tarii sa aiba acces la servicii postale, indiferent de localitatea in care traieste. Astfel, furnizorul de serviciu universal are obligatia de a furniza servicii pe intreg teritoriul Romaniei, la aceleasi tarife, inclusiv in zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde cantitatea de corespondenta este mica si din acest motiv activitatea nu este profitabila.
De asemenea, Posta Romana are si obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor cel putin o cutie postala si cel putin un punct de contact propriu in fiecare localitate de pe teritoriul Romaniei.
La 1 ianuarie 2013, odata cu liberalizarea serviciilor postale in UE, Posta va pierde drepturile exclusive de a presta anumite servicii in scopul compensarii costurilor inregistrate din furnizarea serviciului universal.