Conduci o mașină electrică? Iată cum vei putea economisi mii de euro pe an

Un proprietar de vehicul electric din Europa ar putea economisi între 450 și 2.900 de euro pe an prin utilizarea încărcării inteligente și bidirecționale, conform unui studiu realizat de Eurelectric și EY. Practic, energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi utilizată pentru alimentarea altor consumatori, în perioadele de vârf de consum.
Mai exact, bateriile mașinilor electrică pot stoca excesul de electricitate, iar, cu ajutorul tehnologiilor vehicle-to-grid (V2G), acestea pot vinde energia înapoi în rețea în perioadele de vârf, contribuind la echilibrarea rețelei electrice, reducerea congestionării și integrarea surselor regenerabile variabile.
Cu toate acestea, consumatorii nu beneficiază de stimulente economice clare pentru a oferi acest serviciu. Pentru a valorifica acest potențial, sunt necesare semnale de preț clare, un acces îmbunătățit la piețele de flexibilitate și date interoperabile în întregul ecosistem al mobilității electrice, spun autorii studiului.
Bateriile mașinilor electrice ar putea alimenta 30 de milioane de locuințe pe an
Nevoile de flexibilitate urmează să se dubleze în următorii cinci ani în Europa, pe măsură ce mai multe surse regenerabile sunt integrate în rețea, iar tot mai multe sectoare se electrifică.
Studiul estimează că bateriile vehiculelor electrice ar putea furniza aproximativ 114 TWh de capacitate până în 2030, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de locuințe în fiecare an, ceea ce echivalează cu aproximativ 4% din cererea anuală de energie prognozată pentru Europa.
Chiar și așa, acest potențial rămâne în mare parte neexploatat.
„Să conduci mașini electrice este plăcut. Studiul nostru arată că acestea le pot aduce șoferilor venituri suplimentare, contribuind în același timp la stabilizarea sistemului energetic, dar clienții au nevoie de opțiuni pe piață și de stimulente clare”, a declarat secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.
Provocările tranziției către electromobilitate
Piața vehiculelor electrice a depășit faza de adopție timpurie, dar trebuie să câștige încrederea consumatorilor obișnuiți. Costul inițial ridicat rămâne principalul obstacol, ceea ce a determinat o ușoară scădere a vânzărilor în 2024. Totuși, se estimează o revenire în 2025, pe măsură ce avantajele economice devin mai evidente.
Prin valorificarea flexibilității rețelei, utilizatorii pot reduce semnificativ costurile de operare, ceea ce face ca deținerea unui EV să devină mai accesibilă decât a unei mașini convenționale.
Un alt obstacol major este infrastructura de încărcare. Numărul stațiilor publice a crescut cu 30% în 2024, depășind 820.000 de unități, dar acest ritm trebuie accelerat pentru a atinge obiectivul UE de 3,5 milioane de stații până în 2030. Aceasta presupune instalarea a 8.600 de stații de încărcare pe săptămână.
Beneficii economice pentru operatorii de rețea
Operatorii rețelelor de distribuție ar putea economisi aproximativ 4 miliarde de euro anual printr-o mai bună utilizare a flexibilității, reducând astfel necesitatea extinderii infrastructurii.
Acest lucru va fi posibil doar prin implementarea unor sisteme de monitorizare digitală în timp real și prin asigurarea unui acces liber la date interoperabile, conform legislației europene privind vehiculele electrice.
Eurelectric este organizația care reprezintă industria energetică europeană, cu sediul la Bruxelles. Asociația reunește 3.500 de companii cu o cifră de afaceri totală de peste 627 miliarde de euro, acoperind aspecte precum producția și distribuția de energie electrică, piețele de energie, impactul asupra mediului și sustenabilitatea.
Sursa foto: Dreamstime