Sari direct la conținut

Conflictul dintre Roman Brasov si Dacia Renault se acutizeaza

HotNews.ro

Firma brasoveana Roman SA are pierderi din cauza companiei Automobile Dacia Pitesti. Cauza ar fi chiria prea mica pe care o plateste Dacia pentru doua hale de productie, a declarat patronul firmei din Brasov, omul de afaceri Ion Neculaie. Refuzul firmei din Pitesti de a renegocia chiria l-a determinat pe patronul Roman SA sa faca aceasta declaratie publica.

Conform declaratiilor lui Neculaie, Dacia plateste o chirie anuala de 100.000 de euro pentru 32.000 de mp, in timp ce Roman Brasov plateste la bugetul local impozite de aproximativ 480.000 de euro pe an, plus alte cheltuieli de investitii. Neculaie estimeaza pierderile anuale ale firmei sale la circa trei milioane de euro.

Francezii platesc o chirie de doar 0,25 euro/mp

Neculaie sustine ca vinovata de aceasta incurcatura este Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) si acuza fostul guvern Nastase ca a avut interese laa privatizarea Roman SA, negociind cu Renault pentru halele de presaj o chirie de numai 0,25 euro pe metrul patrat.

Conform contractului de privatizare, Renault a intrat in posesia utilajelor de presaj, dar halele au ramas in proprietatea Roman Brasov. Prin contract fracezii se angajau sa pastreze presele la Brasov timp de cel putin zece ani, sa faca investitii si sa creasca numarul locurilorde munca.

Roman SA a pastrat 17% din halele de presaj, care au devenit punct de lucru al Automobile Dacia Pitesti la Brasov. Totusi, aceste procente dadeau dreptul firmei brasovene de a solicita, prin contract platit, sa i se furnizeze piesele comandate.

Cand s-a constatat ca impozitele la bugetele locale sunt mai mari decat ceea ce plateste grupul Renault catre Roman SA, omul de afaceri Ioan Neculaie i-a chemat pe acestia pentru renegocierea chiriei. Francezii s-au aratat nemultumiti de acest lucru si s-au pregatit sa isi mute presele la Mioveni.

Francezii au angajat, la inceputul anului trecut, o companie din Bucuresti pentru a dezansambla presele respective. Angajatii de la Roman SA i-au impiedicat pe cei trimis de Renault sa isi duca misiunea la bun sfarsit. In aceste conditii, proprietarii Automobile Dacia au demarat o serie de procese la Tribunalul Bucuresti.

Dacia vrea sa-si ia presele la Mioveni

Anul trecut au primit o incheiere judecatoreasca prin care Roman SA era obligata sa permita „accesul angajatilor colaboratorilor, furnizorilor si clientilor Automobile Dacia pe platforma”. Neculaie spune ca li s-a permis accesul, dar luna trecuta muncitorii nu i-au mai lasat pe angajatii Dacia sa intre pe platforma pana cand cei de la Pitesti nu vin pentru renegocierea chiriei.

Iesirea lui Neculaie a fost determinata de faptul ca saptamana viitoare, la Roman SA, vor veni executorii judecatoresti care sa puna in aplicare ultima sentinta.

Roman SA solicita celor de la Dacia Pitesti sa plateasca o chirie de 4 – 4,5 euro/metrul patrat, aceasta fiind suma pe care o platesc si alte firme care au inchiriat hale pe platforma Roman SA. In acest fel, in loc de 100.000 de euro pe an, grupul Renault se va vedea obligat sa plateasca cel mult 16 de milioane de euro anual.

Neculaie acuza Guvernul ca a favorizat Renault in defavoarea Roman

Neculaie afirma ca Guvernul Roman le-a dat toate ajutoarele de stat celor de la Renault, in timp ce „noi nu am cerut un euro de la statul roman, am venit si am investit pana acum 40 de milioane de dolari pentru a produce autocamioane, pentru ca aici asta trebuie sa facem. Uzina asta exista din 1921 si asa va ramane in continuare, sa produca autocamioane si autobuze”, a spus Neculaie.

El a recunoscut si ca i s-a propus, in prima faza, sa transforme platforma de la Roman intr-un parc rezidential de succes, padurea fiind foarte aproape.

Mai mult, luna trecuta Comisia Europeana a aprobat transformarea datoriilor istorice ale uzinei brasovene, de peste 120 de milioane de dolari, in investitii.

Scandalul a ajuns si in presa franceza. Jurnalistii francezi dau totusi credit investitorului brasovean, dar ei nu inteleg de ce Ioan Neculaie se foloseste de sindicate pentru a rezolva problemele dintre cele doua societati comerciale.

Sindicatele sunt pregatite sa impiedice mutarea preselor

Reprezentantii angajatilorsunt, de asemenea nemultumiti de colaborarea cu grupul Renault. Fanica Gabor, liderul de sinducat afirma ca cei 1.100 de angajati ai Roman SA nu pot solicita majorarea salariilor, pentru ca au de acoperit pierderile pe care le provoaca cei de la Dacia Pitesti.

„O data cu intrarea oamenilor in fabrica, vor lua presele, iar uzina va trebui inchisa. Noi, sindicalistii, suntem decisi sa nu ii lasam sa faca asa ceva si probabil ca ne vom posta iar in fata uzinei pentru a le bloca accesul”, a mai spus Fanica Gabor, liderul sindicalistilor de la Roman SA.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro