Consiliul Concurenței: Consumatorii ar putea fi afectați de preluarea Profi de către Mega Image
Consiliul Concurenței are o serie de îngrijorări concurențiale referitoare la tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food, potrivit unui comunicat de presă. Mai exact, consumatorii vor avea mai puține posibilități de alegere a produselor alimentare. Autoritatea de concurență solicită observații din piață cu privire la modul în care pot fi respectate drepturile consumatorilor.
Îngrijorările rezultate în urma analizei efectuate de autoritatea de concurență vizează atât piața comerțului cu amănuntul, cât și piața achizițiilor de produse de consum curent preponderent alimentare.
Astfel, pe unele piețe locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare.
De asemenea, tranzacția ar putea genera efecte negative asupra activității unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare și, pe de altă parte, consolidarea poziției Mega Image pe piața de achiziții.
- ”Așa cum știți, Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piața românească este cea mai afectată.
- Este cea mai mare tranzacție pe piața de retail din România și este nevoie de o analiză complexă.
- De aceea ne consultăm cu autoritățile din alte state membre care au gestionat tranzacții similare, dar vrem să aflăm și punctele de vedere ale celor afectați: producători agricoli și procesatori, concurenți, asociații de consumatori” a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) poate transmite Consiliului Concurenței propuneri de angajamente pentru a înlătura îngrijorările concurențiale.
Propunerile de angajamente vor fi evaluate, iar autoritatea de concurență va consulta terţii cu privire la eficacitatea acestora, sub forma unui test de piaţă.
Consiliul Concurenței așteaptă eventuale observaţii de la furnizori și/sau concurenți cu privire la îngrijorările concurenţiale ridicate de autoritatea de concurenţă pe adresa fizică și cea online a autorității.
Tranzacția dintre Mega Image și Profi are nevoie de aprobarea Consiliului Concurenței
În luna octombrie a anului trecut, Ahold Delhaize, unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar, care în prezent deține 19 branduri la nivel global, printre care și Mega Image, anunța că a ajuns la un acord privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România, de la MidEuropa.
Tranzacţia este supusă aprobării de către autorităţile competente în materia regulilor de concurenţă și se estimează a fi finalizată în cursul anului 2024.
Prin reunirea celor două branduri, Mega Image și Profi, care se bucură deja de aprecierea clienților, grupul își va extinde prezența la nivel național, aducând astfel oportunități și beneficii pentru clienți și angajați, contribuind la deservirea complementară atât a comunităților din zonele urbane, cât și a celor din zonele rurale.
Jesper Lauridsen, COO Europa Centrală și de Est, Ahold Delhaize: „România este o piață atractivă, cu o dezvoltare susținută prin investiții solide. Ne bucurăm că vom continua să contribuim la dezvoltarea pieței locale de retail alimentar, acum și alături de Profi, care devine parte din familia noastră de branduri Ahold Delhaize.
Magazinele din rețeaua Profi vor extinde și completa rețeaua deja existentă de magazine Mega Image. Avem o experiență substanțială în dezvoltarea celor mai bune practici, precum și în integrarea în cultura locală și suntem încrezători că prin această achiziție vom reuși să aducem și mai multă valoare pentru comunitățile pe care le deservim în România.”
Mircea Moga, CEO Mega Image: “Primim cu entuziasm Profi alături de noi, în familia Ahold Delhaize. Este un moment de referință pentru industria de retail din România, unic prin mărime și la nivelul grupului nostru.
Suntem două branduri puternice, complementare și, împreună, vom reuși să facem o diferență semnificativă prin ceea ce oferim zi de zi clienților noștri: produse locale, proaspete și sănătoase de la o rețea extinsă de producători locali, o gamă de sortimente și mai bună de mărci proprii, naționale și internaționale, oferte care răspund cel mai bine nevoilor clienților.
Vom aduce împreună angajați talentați și loiali care împărtășesc valori comune și vom continua să ne derulăm activitatea cu responsabilitate față de clienți, comunități, furnizori și colegii din echipe.”
Cine e Ahold Delhaize
Ahold Delhaize este unul dintre cei mai mari jucători din retail la nivel global în segmentul de supermarketuri și comerț online. Mărcile locale din portofoliu deservesc 60 de milioane de clienți în fiecare săptămână, atât în magazine, cât și online, în Statele Unite, Europa și Indonezia. Împreună, aceste mărci au peste 414.000 de angajați în 7.659 de magazine alimentare și de specialitate și includ cel mai mare retailer online din Benelux și cei mai importanți comercianți online din Benelux și Statele Unite.
Cu sediul central în Zaandam, Țările de Jos, Ahold Delhaize este listată la bursele Euronext Amsterdam și Bruxelles (ticker: AD), iar certificatele sale de depozit americane sunt tranzacționate pe piața over-the-counter din SUA și cotate pe piața internațională OTCQX (ticker: ADRNY).
Despre Mega Image
Fondat în 1995, Mega Image este unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din România cu o reţea ce cuprinde în prezent 969 de magazine în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iași, Constanţa, Ploieşti, Braşov, Oradea, Timișoara, Bacău, Sibiu şi alte oraşe din ţară, sub mărcile Mega Image și Shop&Go.
Mega Image îşi propune să ofere consumatorilor, în fiecare zi, servicii de calitate şi o gamă de produse hrănitoare, sănătoase şi sigure, la preţuri accesibile. Mega Image face parte din Ahold Delhaize Group.
Despre Profi
Profi este un important retailer alimentar de proximitate din România, cu o rețea de peste 1.650 de magazine în toată România, susținută de șase centre de distribuție.
Profi are peste 28.000 de angajați în toată țara și a generat venituri de peste 2,5 miliarde de euro în perioada de 12 luni încheiată în iunie 2023.
În ultimii șase ani, Profi a implementat cu succes o strategie de expansiune, susținută de investiții în infrastructură, digitalizare și resurse umane.
În această perioadă, Profi și-a crescut semnificativ prezența și capacitățile digitale prin dezvoltarea unei aplicații mobile care are aproape 2 milioane de utilizatori.