Consiliul Concurentei ia in discutie angajamentele prin care LPF si FRF incearca sa scape de investigatii
Federatia Romana de Fotbal (FRF) si Liga Profesionista de Fotbal (LPF) si-au asumat o serie de angajamente cu privire la modul in care vor fi vandute drepturile comerciale asupra competitiilor fotbalistice, a anuntat miercuri Consiliul Concurentei, care supune dezbaterii publice propunerea de angajamente. Prin publicarea acestor angajamente, Consiliul Concurentei urmareste sa realizeze un test de piata, respectiv sa verifice daca aceste propuneri de angajamente constituie solutia care sa conduca la inlaturarea situatiei care a dus la declansarea investigatiei.
Potrivit angajamentelor propuse de FRF, incepand cu anul competitional 2011-2012, FRF renunta in mod expres la exploatarea drepturilor comerciale (drepturile de reclama, de publicitate si de transmisii televizate si/sau radiofonice, inclusiv dreptul de transmisie prin internet si telefonie mobila), asupra competitiilor fotbalistice din Liga a 2-a si campionatele nationale de Futsal, acestea urmand a fi exploatate in mod independent de catre fiecare club in parte.
Incepand cu sezonul urmator, drepturile comerciale privind Cupa Romaniei (incepand cu faza 16-imilor) se vor vinde prin licitatie deschisa si vor fi exploatate in mai multe pachete distincte. Astfel, drepturile media (drepturi audio – vizuale) vor fi impartite intr-un numar de pachete separate care vor contine drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media astfel: pachetul 1 – drepturi radio, pachetul 2 – drepturi internet, pachetul 3 – drepturi de telefonie mobila, pachetul 4 – drepturi media externe, pachetele 5 si 6 – drepturi TV .
Angajamentele propuse de Liga Profesionista de Fotbal (LPF) arata ca toate drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-tv, prin internet, prin telefonie mobila, drepturi de marketing sportiv etc.) aferente meciurilor organizate de LPF in cadrul campionatului national al Ligii I incepand cu sezonul 2011 – 2012, se vor vinde prin licitatie deschisa, transparenta si nediscriminatorie.
„Principiul care va sta la baza cesionarii drepturilor TV si radio – transmisie directa este urmatorul: toate pachetele care contin drepturile pentru transmiterea in direct a meciurilor din Liga I nu vor putea fi achizitionate de catre un singur difuzor. Singura exceptie care se admite de la principiul enuntat mai sus, in sensul ca toate pachetele radio sau TV vor putea fi achizitionate de un singur ofertant, este cazul in care vor exista doar una sau doua oferte pentru fiecare pachet. In acest caz se va aplica urmatoarea regula: suma oferita de adjudecatar pentru toate aceste pachete sa fie mai mare decat suma obtinuta de LPF la precedenta licitatie pentru aceste drepturi”, se arata intr-un angajament propus de LPF.
Drepturile media pentru campionatului national al Ligii I vor fi impartite intr-un numar de pachete separate care vor contine drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media astfel: pachetul 1 si 2 – drepturi radio, pachetul 3 – drepturi internet, pachetul 4 – drepturi de telefonie mobila, pachetul 5 – rezumate video, pachetul 6 – drepturi media externe, pachetele 7, 8 (Varianta 1) sau 7 – 15 (Varianta 2) – drepturi TV – transmisie in direct.
Procedura de angajamente da posibilitatea intreprinderilor aflate in investigatie pentru posibile practici anticoncurentiale (intelegeri intre firme si practici concertate, respectiv exercitarea unui abuz de pozitie dominanta de catre o intreprindere pe o anumita piata) sa isi asume voluntar o serie de obligatii in vederea remedierii unor aspecte care ar putea constitui incalcari ale legislatiei nationale si comunitare in domeniul concurentei.
Consiliul Concurentei poate accepta angajamentele propuse de parti, in masura in care acestea sunt suficiente pentru protectia concurentei si daca indeplinirea lor conduce la inlaturarea situatiei care a determinat declansarea investigatiei.
Autoritatea de concurenta a inceput in luna aprilie 2009 o investigatie pe piata drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Liga 1 care vizeaza modul in care Federatia de Fotbal (FRF) si Liga Profesionista (LPF) au vandut aceste drepturi.