Consiliul Concurenței recomandă plafonarea costurilor cu reparațiile auto: Tarifele maxime la RCA ar trebui însoțite de alte 6 măsuri – AVIZ
Consiliul Concurenței a dat aviz favorabil pentru stabilirea unor tarife maxime la RCA, dar cu o recomandare: în cele 6 luni de înghețare a prețurilor RCA să fie un plafon și la despăgubirile aferente daunelor materiale, adică o limitare a costurilor cu reparațiile din service-urile auto.
Ce recomandă Concurența în ok-ul pentru tarife maxime la RCA
Autoritatea condusă de Bogdan Chirițoiu a formulat către Guvern următoarea recomandare „considerată a fi o măsură proporțională stabilirii tarifelor maxime pentru polițele RCA”:
- „În perioada aplicării prevederilor prezentei Hotărâri de Guvern nivelul despăgubirilor aferente daunelor materiale se va stabili în baza informațiilor obținute prin intermediul platformelor specializate în evaluarea şi administrarea daunelor auto, la momentul evaluării acestora.”
Contactat de HotNews.ro, președintele Consiliului Concurenței a explicat următoarele:
- „Propunem ca reparațiile să fie decontate în perioada plafonării, dar nu numai, pe baza platformelor de evaluare a daunelor, cum este, de exemplu, platforma Audatex”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Ce înseamnă acest lucru pentru șoferi?
Platformele la care face referire autoritatea sunt de fapt sisteme specializate de calcul a daunelor, precum Audatex, DAT, Eurotax, etc.
Cu alte cuvinte costurile de despăgubire la daune materiale nu ar trebui să mai depășească valorile din sisteme gen Audatex, care primește date de la importatorii producătorilor auto.
În prezent, spun specialiști în asigurări contactați de HotNews.ro, sunt dealeri auto care au contracte cu asigurătorii și care practică prețuri mai mici decât cele ale reprezentanțelor afișate în Audatex, în timp ce unele service-uri auto independente practică prețuri și cu 70% mai mari decât cele din acest sistem.
- VEZI AICI AVIZUL CONSILIULUI CONCURENȚEI
Supraveghere video pentru depistarea și amendarea celor fără RCA în trafic
Suplimentar, Consiliul Concurenței consideră că „măsura de stabilire a tarifelor maxime pentru polițele RCA trebuie însoțită de măsuri necesare instituirii unor mecanisme funcționale de piață care să conducă la stabilitatea şi dezvoltarea acesteia, pe termen mediu şi lung, astfel încât la finalul perioadei de instituire a prezentei măsuri, intervenţia Guvernului să nu mai fie necesară.”
Autoritatea propune 6 măsuri structurale:
- 1. Completarea art. 6 alin (8) din Legea nr. 132/2017, cu o nouă teză conform căreia despăgubirile suportate se vor acoperi de către asigurător prin raportare la convențiile incheiate între asigurător şi unitatea reparatoare, iar în cazul în care o astfel de convenție nu există, plata despăgubirilor se va realiza prin raportare la tarifele medii ce pot fi obţinute prin intermediul platformelor specializate în evaluarea şi administrarea daunelor auto.
Prin această măsură se are în vederea evitarea fraudelor în asigurările RCA şi evitarea suportării unor costuri suplimentare de către asigurători, în urma lipsei de control asupra costurilor generate de plata despăgubirilor; - 2. Completarea art. 22 din Legea nr. 132/2017, referitor la stabilirea despăgubirilor, cu un nou alineat care să prevadă posibilitatea asigurătorilor de a plăti despăgubirile în numerar, folosind platformele specializate în evaluarea și administrarea daunelro auto pentru determinarea acestora;
- 3. Posibilitatea ca polițele RCA să poată fi încheiate exclusiv pentru perioade de 6, respectiv 12 luni, în cazul persoanelor fizice. Opţiunea pentru o asigurare încheiată pe o perioadă multiplu de o lună conduce la creşterea costurilor asigurătorului, implicând astfel un cost anualizat mai mare decât cel al polițelor pe o perioadă mai lungă, respectiv la o posibilă afectare a gradului de includere în asigurări;
- 4. Creşterea gradului de cuprindere în asigurări. Măsura ar presupune implementarea unui sistem informatic care să colecteze datele din trafic (numărul de înmatriculare obținut din supravegherea camerelor video) în vederea depistării autovehiculelor care nu deţin o poliță RCA valabilă, sistem ce ar avea în vederea interconectarea bazelor de date ale Ministerului de Interne şi ale Ministerului Transporturilor. Verificarea existenței poliței de asigurare se va face de către structurile Ministerului de Interne;
- 5. Dezvoltarea de politici publice care să vizeze îmbunătățirea infrastructurii rutiere (marcaje rutiere, reconfigurări de intersecţii etc.) ce ar trebui să aibă ca rezultat creşterea gradului de siguranţă şi scăderea numărului de accidente, atât în interiorul localităților, cât şi în afara acestora;
- 6. Dezvoltarea de politici publice care să stimuleze conducerea defensivă în vederea îmbunătăţirii comportamentului conducătorilor auto.
În final, Consiliul Concurenței subliniază că la emiterea acestui aviz a analizat doar oportunitatea implementării măsurii de plafonare, fără a se pronunța asupra nivelului de calcul al tarifelor maximale stabilite în proiectul de Hotărâre.
Această sarcină a picat în grija Autorității de supraveghere Financiară (ASF), iar proiectul care a fost trimis Ministerului de Finanțe a generat reacții foarte dure din partea industriei de asigurări.
- Pentru detalii citește: „E un coșmar!” Reacții dure în asigurări față de tarifele maxime RCA și ce înseamnă ele pentru șoferi
Sursa foto: Stockr / Dreamstime.com