Consiliul Fiscal: Publicarea raportului semestrial privind situatia economica si bugetara nu s-a facut in termenul prevazut de lege, incalcandu-se principiul transparentei
Consiliul Fiscal atrage atentia autoritatilor ca Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara nu a fost publicat pe site-ul Minsterului Finatelor Publice in termenul prevazut de lege, incalcandu-se astfel principiul transparentei in ceea ce priveste stabilirea obiectivelor fiscal-bugetare si derularea politicii fiscale si bugetare, se arata intr-o opinie a acestui organism. Totodata, membrii Consiliului Fiscal recomanda publicarea cat mai rapida pe site-ul Ministerului a acestui raport, „acest lucru fiind o modalitate prin care transparenta in derularea politicii fiscal-bugetare poate fi imbunatatita”.
Conform Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, pana la sfarsitul lunii iulie a fiecarui an, Ministerul Finantelor Publice ar fi trebuit sa publice pe site-ul propriu un raport semestrial cu privire la situatia economica si bugetara. Orice rectificare a bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale trebuie sa aiba in vedere concluziile raportului semestrial privind situatia economica si bugetara, publicat, precum si opinia Consiliului Fiscal cu privire la acesta.
- Raportul nu cuantifica impactul revizuirii prognozelor macroeconomice asupra tintelor bugetare
Membrii Consiliului Fiscal mai arata ca raportul nu cuantifica suficient de detaliat impactul revizuirii prognozelor macroeconomice asupra tintelor bugetare pentru anul in curs si pe termen mediu si nu ofera detalii privind masurile care vor fi adoptate si nici nu face referi la platile restante (arierate) mai mici de 90 de zile.
Nivelul arieratelor a crescut de la 1,57 mld lei la 31 decembrie 2009 la 1,84 mld lei la 30 iunie, desi programul convenit cu FMI prevedea scaderea acestora la 1,09 mld lei. Arieratele totale, inclusiv intarzierile la plata sub 90 de zile, au crescut de la 2,84 mld lei la 31 decembrie 2009 la 4,105 mld lei la 30 iunie 2010.
Raport Consiliul Fiscal
„Consiliul Fiscal recomanda publicarea restantelor de plata pentru fiecare buget din componenta bugetului general consolidat, indiferent de scadenta lor, chiar daca in cadrul programului cu FMI sunt monitorizate doar arieratele peste 90 de zile. De asemenea, Consiliul Fiscal considera necesara estimarea impactului restantelor sub 90 de zile asupra celor monitorizate in cadrul acordului cu FMI si recomanda evaluarea impactului pe care modul de plata planificata a arieratelor il are asupra executiei cheltuielilor pe metodologia cash pana la finele anului 2010”, se arata in opinia Consiliului Fiscal referitoare la Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara.
- Nu sunt oferite explicatii cu privire la nerealizarea previziunilor de venituri pe primele sase luni
Totodata, acest document nu ofera nici explicatii suficient de detaliate cu privire la justificarea nerealizarii previziunilor de venituri pe primele sase luni si nu detaliaza masurile deja adoptate, si in mod special pe cele planificate pentru imbunatatirea colectarii in cel de-al doilea semestru.
„In opinia Consiliului Fiscal, executia veniturilor si a cheltuielilor pe primele sase luni arata, in mod evident, o evaluare mult prea optimista a veniturilor in raport cu realizarile efective, ce nu este explicabila doar prin evolutia sub asteptari a economiei reale (crestere economica efectiva sub cea prognozata), ci indica si cresterea evaziunii fiscale, foarte evidenta in special in cazul accizelor, unde majorarea cuantumul acestora si cursul de schimb de referinta mai depreciat ar fi justificat o majorare substantiala a incasarilor bugetare”, arata membrii Consiliului.
Pe partea de cheltuieli, Consiliul Fiscal considera ca au fost subevaluate in special capitolele de subventii si transferuri – indeosebi asistenta sociala (pensii).
„De asemenea, in rectificarea bugetara, din informatiile disponibile, nu au fost luate in calcul sumele necesare aferente platilor compensatorii pentru disponibilizarile preconizate in sectorul public. In cazul pensiilor, abaterile sunt explicate in mare parte si prin ipotezele nerealiste luate in calcul la fundamentarea bugetului initial al asigurarilor sociale de stat. Pe de alta parte, cheltuielile de capital in executie au fost mentinute mult sub estimarile initiale, fiind, probabil, un mijloc de echilibrare a deficitului bugetar catre tinta convenita cu FMI, insa cu impact negativ asupra activitatii economice”, mai spus membrii acestui organism.
- Consiliul Fiscal recomanda cu plata cat mai rapida a arieratelor existente
Dincolo de efectele negative asupra economiei private pe canalul blocajului financiar si cel al promovarii indisciplinei de plata, dinamica ascendenta a stocului de arierate indica o presiune in crestere pe deficitul bugetar pentru trimestrele urmatoare si riscuri importante la adresa tintelor de deficit bugetar.
Raport Consiliul Fiscal
In opinia Consiliului Fiscal, tinta de deficit bugetar la sase luni agreata cu FMI (18,2 miliarde de lei) a fost atinsa, cu contributia semnificativa a reducerilor operate la cheltuielile de capital, dar si prin cresterea arieratelor. Astfel, tinta cu privire la reducerea arieratelor a fost din nou ratata la iunie 2010 si Romania va trebui sa solicite o noua derogare de la FMI la criteriul de arierate.
Consiliul Fiscal recomanda cu tarie plata cat mai rapida a arieratelor existente catre mediul privat, chiar cu prioritate in fata altor cheltuieli, si neacumularea de noi arierate, perpetuarea arieratelor bugetare avand un rol negativ asupra economiei reale si amanand recuperarea economica.
In ceea ce priveste finantarea deficitului bugetar si a nivelului datoriei publice, Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara nu evidentiaza riscurile asociate atragerii de surse de finantare preponderent pe termen scurt, asa cum s-a intamplat in primul semestru al anului 2010 si nu se precizeaza solutiile pe care le propune Ministerul de Finante pentru imbunatatirea profilului de scadente al datoriei publice.
In plus, angajamentul asumat fata de FMI, de construire a unui tampon financiar in cadrul Trezoreriei statului de circa patru luni de finantare a deficitului bugetar si de acoperire a scadentelor la datoria publica, nu a fost indeplinit, MFP nereusind sa atraga decat intr-o proportie scazuta sumele planificate initial la licitatiile de titluri de stat.
Astfel, Consiliul Fiscal recomanda realizarea si implementarea cat mai curand posibil a unei strategii de management a datoriei publice care sa plece de la dezideratul diversificarii surselor de finantare si obtinerea unui profil de scadente al datoriei publice echilibrat.
Consiliul Fiscal are ca atributii principale analiza si elaborarea de opinii si recomandari asupra prognozelor macroeconomice si bugetare, evaluarea performantelor fiscal-bugetare ale Guvernului, analiza si elaborarea de recomandari asupra legilor bugetare si altor legi cu impact asupra volumului cheltuielilor bugetare inainte de avizul Executivului, transmiterea de informatii, in urma solicitarii scrise, catre presedintele tarii, sefii celor doua camere parlamentare, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedintele Curtii de Conturi si comisiile parlamentare.
Consiliul este format din cinci membrii, respectiv pe Ionut Dumitru, din partea ARB, Razvan Stanca – BNR, Lucian Albu – Academia Romana, Tatiana Mosteanu – ASE si Silviu Seitan – Institutul Bancar Roman. Membrii Consiliului Fiscal sunt numiti prin hotarare a Parlamentului pentru o perioada de noua ani.