Sari direct la conținut

Consumul privat dă tonul optimist al evoluției economice. Creștere de aproape 10% în aprilie

HotNews.ro
Frigider plin cu alimente, Foto: Jacques Alexandre / Alexandre Jacques / Profimedia
Frigider plin cu alimente, Foto: Jacques Alexandre / Alexandre Jacques / Profimedia

Vânzările cu amănuntul au crescut cu 9,5% în aprilie 2024 (față de aprilie 2023), această creștere solidă venind și pe fondul unui efect de bază (în aprilie 2023 vânzările din retail fuseseră slabe) dar și al creșterilor salariale puternice.

Piața muncii este într-o formă bună, cu creșteri salariale și al numărului de angajați în economie, observă analiștii BCR. Gospodăriile dețin încă rezerve de economii în exces, care ar trebui să susțină vânzările cu amănuntul pe tot parcursul anului 2024, iar creditul de consum este puternic, arată un raport de joi al acestora. Într-o notă mai puțin pozitivă, încrederea consumatorilor și a comerțului cu amănuntul s-a deteriorat în luna mai.

Vânzările de alimente au crescut cu 5,4% , cele de articole nealimentare au crescut 14,4%, în timp ce vânzările de carburanți au crescut cu +7,9%.

Încrederea consumatorilor a scăzut la -15,4 în mai față de -13,6 în aprilie. În spatele acestei evoluții au stat pesimismul față de situația economică generală în următoarele douăsprezece luni, împreună cu o abordare mai prudentă față de viitoarele achiziții.

Împrumuturile de consum au accelerat, deoarece ratele dobânzilor pentru creditele noi în moneda locală au scăzut cu aproape 250 pb în ultimul an, iar băncile au redus standardele de creditare pentru creditele de consum în primul trimestru. Băncile văd o relaxare suplimentară a standardelor de creditare pentru toate creditele de retail în această vară, potrivit unui sondaj realizat de BNR.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro