Contract de 524 milioane lei pentru modernizarea căilor ferate și a instalațiilor feroviare din portul Constanța

CFR Infrastructură a semnat cu asocierea Bawi – Swietelsky Construct un contract de 524 milioane lei pentru a doua etapă de modernizare a căilor ferate din portul Constanța. Scopul este să fie mărită capacitatea de tranzit și se va realiza și electrificarea tronsonului.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că pe, 5 martie 2025 a semnat cu Asocierea Bawi SRL (Leader) – Swietelsky Construct SRL, Contractul pentru Proiectarea și Execuția lucrӑrilor aferente obiectivului de investiții Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa II.
Valoarea contractului este de 524.508.117 lei, fără TVA, iar sursa de finanțare va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, Connecting Europe Facility (CEF) – CEF-T- 2022-CORECOEN, de la Bugetul de Stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
Durata estimată pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor va fi de 37 de luni, din care 7 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru execuție.
Care sunt obiectivele proiectului
- Îmbunătățirea infrastructurii pentru creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 120 km/h și cea de 160 km/h pe întregul tronson;
- Realizarea/Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
- Mărirea capacității de tranzit;
- Asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce privește sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații și haltele de mișcare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
- Modernizarea stațiilor (prin stații înțelegându-se și haltele de mișcare) de pe această linie îmbunătățind condițiile pentru utilizatorii transportului feroviar;
- Înlocuire poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
- Construcția drumurilor de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
- Reabilitarea/Modernizarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând construcțiile pasarelelor și/sau tunelurilor pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
- Montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
- Instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
- Modernizarea echipamentului de telecomunicații.