Corporate Report auto-electric: Polestar (Volvo), concurent direct pentru Tesla Model 3; Replica ieftină din Canada pentru Tesla și-a inaugurat fabrica din China; Dacă nimeni nu construiește stații de încărcare, producătorii de mașini electrice își asumă sarcina
Noul automobil electric de lux va fi disponibil doar online, dar și pe bază de „abonament” lunar ● „Buturuga mică, dar electrică” are doar trei roți și a fost solid plantată și în China ● Producătorii de vehicule electrice fac tot posibilul pentru a oferi și infrastructura de încărcare a bateriilor
- Polestar de la Volvo, concurent direct pentru Tesla Model 3
Un brand de mașini de performanță, desprins din Volvo, a anunțat miercuri că va lansa primul automobil integral electric. Polestar 2 va fi un concurent direct pentru Tesla Model 3. Prețul de bază va fi de 40.000 de euro, ca și cel pentru Model 3. Ca și Tesla, Polestar va produce inițial doar versiunile mai scumpe, care în primele 12 luni vor costa 60.000 de euro.
Producția va începe în prima parte a lui 2020 în China, țara lui Geely Holding Group, compania care deține Volvo și este coproprietar al lui Polestar. Automobilul cu patru uși și transmisie integrală va avea două motoare electrice și o autonomie de 500 km. Compania promite accelerarea de la 0 la 100 km/h în mai puțin de cinci secunde. Un Performance Pack opțional va include amortizoare, frâne și anvelope pentru o mai bună manevrare. Ca și mașinile Tesla, Polestar are materiale „vegan” de interior, în loc de piele. Șoferii își vor putea utiliza telefoanele inteligente drept chei cu telecomandă, ca și cei ai Tesla. Un Pilot Package opțional va oferi asistență la conducere, ca păstrarea benzii de rulare și abilitatea de parcare fără șofer la volan.
În timp ce mașina va fi disponibilă pentru cumpărători, compania va susține intens un program de abonamente, în care utilizatorii vor plăti o sumă lunară care va include prețul de asigurare și rata pentru automobil. Sumele nu au fost anunțate încă. Mașinile vor fi disponibile și la vânzare, pentru clienții care vor prefera să le cumpere. Polestar va fi vândută doar online prin Polestar.com.
Polestar 1, primul automobil al brandului, este un hibrid plug-in de înaltă performanță, produs în serii limitate. Polestar 3, care nu a fost încă descris, va fi un SUV integral electric, a anunțat compania.
Polestar a fost la origine numele unei companii suedeze, Polestar Performance, care a creat versiuni pentru curse ale mașinilor Volvo. Volvo a cumpărat compania în 2015 și i-a adăugat numele la versiunile mașinilor proprii tunate pentru performanță. Numele Polestar va fi folosit în continuare pentru mașinile Volvo hibride și electrice tunate pentru performanță, în paralel cu automobilele proprii ale brandului. (CNN Business)
- Replica ieftină din Canada pentru Tesla și-a inaugurat oficial fabrica din China
Electra Meccanica, compania din Vancouver, a confirmat că producția de serie a mașinii electrice ieftine cu un singur loc a început la o capacitate din China centrală. Solo EV are doar trei roți, o autonomie de 100 de mile (160 km), un preț de 15.500 de dolari și poate fi încărcată acasă la o priză obișnuită în mai puțin de șase ore.
În mai 2018 au început livrările de componente de la Zongshen Industrial Group pentru vehiculele asamblate în British Columbia, Canada. Acum, firma caută să mărească producția și a deschis oficial capacitatea de asamblare Zongshen în provincia Chongqing. Electra a anunțat luni că va produce acolo 50 de vehicule în acest trimestru, urmând ca până la sfârșitul anului să urce la 5.000 de unități. Compania are în dezvoltare și pe Tofino, un roadster sport electric, iar în noiembrie 2018 avea precomenzi pentru un total de 64.000 de unități, în valoare de 2,4 miliarde de dolari. Majoritatea comenzilor erau pentru Tofino.
Primul dealer al companiei din SUA a fost inaugurat în 2018 în California, unde firma speră în adoptarea rapidă a mașinilor electrice. Cu o capitalizare de numai 126 de milioane de dolari, acțiunile firmei sunt tranzacționate pe Nasdaq. Ele au avut o puternică volatilitate în ultimele 52 de săptămâni, de la un minim de 90 de cenți la un maxim de 8,25 dolari. Marți dimineață, prețul era de 3,89 dolari. (CNBC)
- Dacă nimeni nu construiește stații de încărcare, producătorii de mașini electrice își asumă sarcina
Acum câțiva ani, companiile auto răspundeau la unison la întrebările despre stații de realimentare pentu automobile electrice: „Nu e treaba mea!”. Astăzi au început să-și dea seama că nimeni altcineva nu va începe să le construiască la scara necesară pentru stimularea vânzărilor de mașini cu baterii, așa că trebuie s-o facă chiar ele. „Infrastructura pentru reîncărcare este un loc îngust”, apreciază și Andreas Tschiesner, șeful diviziei auto la McKinsey & Co. Producătorii de mașini trebuie „să facă mingea să se rostogolească, pentru că nimic nu se va întâmpla de la sine”.
Volkswagen, Daimler, Ford Motor și BMW s-au unit pentru a crea Ionity, o companie care construiește stații de încărcare în Europa. VW a format Electrify America, o unitate care va investi două miliarde de dolari în stații în SUA și compania germană are în vedere una similară și în China. Porsche instalează stații la dealeri și lucrează cu Siemens și BMW la dezvoltarea încărcării ultrarapide. Iar marii producători japonezi au creat o companie care promovează încărcarea rapidă.
Mișcarea este necesară deoarece producătorii din toată lumea se pregătesc să inunde piața cu vehicule electrice. Ei vor cheltui 225 de miliarde de dolari până în 2023 pentru a dezvolta peste 200 de modele, prezice firma de consultanță AlixPartners. General Motors Co. se așteaptă să vândă anual un milion de mașini electrice din 2026. Volkswagen spune că va avea 50 de astfel de modele până în 2025, BMW va avea 12 și Renault opt. Pentru a-și convinge clienții să le cumpere, „trebuie să dezvolte o experiență pozitivă de încărcare”, spune Colin McKerrracher, analist la BloombergNEF.
Aproximativ 80% din încărcările de azi au loc acasă sau la birou, dar sondajele arată că realimentarea pe parcurs este o îngrijorare majoră pentru consumatori: 41% dintre nemți și 36% dintre francezi se tem că nu-și vor putea realimenta bateriile, procentaj mai mult dublu decât al acelora care citează autonomia insuficientă drept impediment în trecerea pe electric. Iar pe măsură ce tehnologia se va răspândi, tot mai mulți cumpărători vor fi locatari în apartamente și alți proprietari de mașini care nu vor avea un loc de parcare cu acces facil la o priză. Agenția Internațională pentru Energie estimează că flota globală ar putea fi 30% electrică în 2030, ceea ce va necesita 30 de milioane de stații publice de încărcare, adică de 50 de ori mai multe decât acum. Stațiile de încărcare rapidă au nevoie de opt clienți zilnic pentru a-și acoperi costurile, iar în prezent multe se luptă pentru a avea măcar jumătate din necesar, spune BloombergNEF.
Există riscul ca, în caz că fabricanții își vor construi propriile rețele, încărcarea să devină și mai atomizată decât este. Există global peste o duzină de tipuri de prize cu cel puțin opt viteze de încărcare. „Când călătorești mai departe ai nevoie de încărcare rapidă”, spune Hakan Samuelsson, CEO la Volvo Cars care a prezentat în februarie prima mașină integral electrică: „Din nefericire, avem o mică junglă” de sisteme diferite în prezent. Excepția printre producători este Tesla Inc., care din 2012 a început construcția așa-numitelor super-chargers pentru a-și servi cumpărătorii de mașini. Tesla are aproape 13.000 de dispozitive în mai mult de 1.400 de amplasamente pe patru continente. Nu mai e atunci o surpriză că Tesla este lider de piață, cu aproape 400.000 de automobile vândute din 2010. Chiar și așa, stațiile companiei nu sunt ușor de găsit și nu sunt mereu operaționale. Așa extensivă cum este, rețeaua „nu va mai fi relevantă dacă Tesla va vinde un milion de mașini în fiecare an” pe măsură ce crește producția lui Model 3, spune Ashish Khanna, partener la L.E.K. Consulting, care consiliază companiile auto pentru trecerea la mașini electrice. „Cu siguranță va trebui să mai construiască”.
Ionity a construit în aprilie prima stație de încărcare rapidă în Germania. Până la jumătatea lui 2020 va avea 400 în Europa, adică una la fiecare 120 km de-a lungul super-autostrăzilor continentului. Rețeaua va oferi dispozitive de încărcare compatibile cu cele mai multe mașini în circulație și cu 50% mai eficiente decât ale lui Tesla, capabile să adauge în opt minute 200 km la autonomie. Cum mașinile actuale nu sunt capabile să se încarce atât de repede, Porsche speră să lanseze în iarna următoare pe Taycan, un sedan electric care va beneficia de toate avantajele rețelei Ionity. Iar Electrify America LLC, finanțată cu banii plătiți de Volkswagen în procese după înșelătoria cu emisiile diesel, spune că are peste 100 de amplasamente și în iulie va avea 500 pentru majoritatea modelelor. „Potopul de mașini vine”, spune Brendan Jones, COO la Electrify America. „Vrem să avem infrastructura pregătită”. (Bloomberg Businessweek)