Sari direct la conținut

Cotidianul: Amenzile si procesele forteaza bancile sa umble la comisioane

Cotidianul

O foarte cunoscuta directiva europeana, dar si amenzile din ce in ce mai frecvente aplicate de Protectia Consumatorilor obliga bancile sa se gandeasca serios la transparenta. De altfel, UniCredit Tiriac a luat deja cateva masuri ca urmare a unor amenzi primite de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. “In martie am primit 15 amenzi, toate legate de introducerea, in ianuarie, a comisionului de 0,5% la creditele de nevoi personale”, ne-au spus reprezentantii UniCredit Tiriac.

Ca urmare a acestui fapt, banca a luat o decizie care avantajeaza clientii cel putin din punctul de vedere al transparentei ofertei: a decis sa lanseze doua planuri de creditare, unul care mentine comisionul in forma initiala si altul care il include in dobanda.

Alegerea este a clientului. “In plus, timp de trei luni, banca a scos comisionul de rambursare anticipata pentru a permite clientilor nemultumiti sa plateasca integral imprumutul fara costuri suplimentare”, ne-au mai spus cei de la UniCredit. Institutia de credit a introdus la inceputul acestui an un comision suplimentar de 0,5% aplicabil inclusiv la creditele vechi. Acest fapt a nemultumit o parte dintre clienti, care au facut reclamatii la Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor obtinand si penalizarea bancii.

BRD este o alta banca ce se confrunta cu probleme legate de comisioane si raportarea restantierilor la Biroul de Credit. Recent, banca a pierdut un proces printr-o sentinta care poate deveni interesanta nu atat prin valoarea despagubirilor (5.000 de lei), cat prin faptul ca obliga practic la schimbarea modalitatilor de comisionare.

“Asistam la o premiera, pe care eu o consider mult mai importanta decat faptul ca un reclamant a obtinut obligarea bancii si a Biroului de Credit la plata de daune. In conditiile in care judecatorii au stabilit faptul ca o banca nu poate sa impuna clientilor comisioane care nu au fost negociate si stabilite contractual cu acestia, inseamna ca dispozitiile Legii nr. 193/2000 chiar se aplica si zecile de mii de consumatori romani care au ajuns in evidentele Biroului de Credit din cauza acestor comisioane, cu toate ca ei si-au achitat constiincios ratele lunare, au acum calea deschisa sa dea in judecata bancile si Biroul de Credit si sa ceara daune”, explica avocatul Iulian Urban. BRD, despre care se stie ca a primit trei amenzi legate de comisioane, nu a dorit deocamdata sa comenteze aceasta situatie sau altele similare.

Cotidianul

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro