Cotidianul: Dorel Banabic, romanul care a revolutionat designul auto
Un cercetator roman a dezvoltat modelul matematic si aplicatia software dupa care se calculeaza modul de indoire a tablei pentru aproape toate autovehiculele proiectate in lume. Dorel Banabic lucreaza la Centrul de Cercetari in Tehnologia Deformarii Tablelor, care functioneaza in cadrul Universitatii Tehnice din Cluj. Cel mai mare client este Autoform, compania elvetiana care detine 95% din piata mondiala de software pentru design auto, care il crediteaza cu „teorema“ care sta la baza componentei de indoire a tablei: „Legea lui Banabic“. Metoda prezinta avantaje economice deosebite, pentru ca poate reduce cheltuielile economice pentru fabricatie cu circa 30% prin reorganizarea fluxurilor, minimizarea consumului de tabla si folosirea eficienta a timpului de lucru, potrivit explicatiilor lui Banabic.
Se cistiga bine din cercetare?
Cred ca primul meu salariu a fost de 1.400 de lei in anii ’80. Acum cistig mai mult decit cistigam la Stuttgart, unde aveam peste 5.000 de euro, si am mai multe satisfactii. Deci se poate cistiga din cercetare doar daca ai performanta si daca ai contacte cu strainatatea.
De ce ati ales meseria asta?
Poate in subconstientul meu exista si copilaria. Am ajutat la potcovit, am dat cu barosul. E oarecum mostenita traiectoria mea. Bunicul meu a fost fierar, iar tata, tinichigiu. Pentru a reusi este foarte important sa-ti cunosti capacitatile si sa nu-ti doresti sa faci altceva decit ceea ce poti. Apoi sa fii foarte bine informat, sa stii tot ce s-a facut in domeniul tau.
Va place ce faceti?
In facultate am ajuns asistent si nu am avut posibilitatea de a-mi alege domeniul. Eu mi-as fi dorit sa merg pe actionarile hidraulice, dar sa zicem ca, spre norocul meu, am ajuns la tehnologii de deformare plastica. Aceasta se intimpla cam in ’83. Pe vremea aceea noi ne informam din niste brosuri stiintifice cu rezumatele lucrarilor din strainatate sau prin contacte directe cu autorii. Primeam saptaminal cinci-sase plicuri cu lucrari din strainatate si nu m-a intrebat nimeni nimic, cu toate ca veneau cu o intirziere de vreo saptamina.