Sari direct la conținut

Creșterea prețurilor RCA: Câți asigurați au beneficiat de plafonarea indirectă a tarifelor RCA, după falimentul demarat la City Insurance

HotNews.ro
City Insurance, Foto: AGERPRES
City Insurance, Foto: AGERPRES

Plafonarea tuturor prețurilor RCA pentru 6 luni întârzie, dar în legislație există un mecanism pentru așa numiții „asigurați cu risc ridicat”, care permite plafonarea indirectă a tarifelor RCA, de care au beneficiat până acum peste 26.000 de asigurați, se arată într-un răspuns furnizat luni de ASF la o interpelare din Parlament.

În Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie există un mecanism pentru așa numiții „asigurați cu risc ridicat” care plafonează tarifele RCA.

Mai exact, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni mai scumpe cu 36% decât tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat și se pot adresa BAAR care alege un asigurător care le va vinde o polița la un preț în limitele legale.

Peste 26.000 de asigurați au beneficiat de plafonarea indirectă a tarifelor RCA. Peste 90% sunt transportatori auto

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dat detalii luni, 28 martie, cu privire la numărul de asigurați care au beneficiat până acum de acest mecanism, într-un răspuns la interpelarea unui deputat USR.

  • „Până la data de 13.03.2022, au fost soluționate 26.657 de cazuri dintr-un total de 32.404 cereri (4.879 au fost respinse), alocate societăților de asigurare autorizate să practice asigurări RCA proporțional cu cota de piață, iar 868 cazuri erau în lucru. Din cele 26.657 cazuri alocate automat, cea mai mare parte (24.820 cazuri) a fost pentru categoria de vehicule de transport bunuri (819 pentru asigurați persoane fizice și 24.001 pentru asigurați persoane juridice).
  • Analizele efectuate de ASF asupra primelor medii anualizate aferente polițelor RCA practicate de asigurători pentru categoria autovehiculelor de transport marfă indică o creștere medie a acestora la nivelul întregii piețe în trimestrul patru al anului 2021 comparativ cu primele trei trimestre ale aceluiași an (fără a include societatea City Insurance), de 74% pentru persoane fizice și respectiv 97% pentru persoane juridice.
  • Creșterea este calculată incluzând asigurații care au beneficiat de mecanismul indirect de plafonare a prețurilor mai sus amintit.”, se arată în răspunsul ASF.

Potrivit datelor Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), soluționarea cazurilor prin alocarea către un asigurător RCA și încheierea contractului de asigurare durează maximum 20 de zile de la înaintarea cererii.

Despre cum s-a trezit un șofer român că face parte din categoria asiguraților cu risc ridicat deși nu a făcut niciun accident în 2 ani, tocmai din cauza creșterilor mari de prețuri apărute după retragerea autorizației de funcționare pentru City Insurance citește și:

De ce au crescut atât de mult prețurile RCA după falimentul City – explicațiile ASF

ASF spune că retragerea autorizației City în cursul lunii septembrie 2021 a avut impact asupra pieței de asigurări, prin recalibrarea ofertei în funcție de daunalitate, în special pentru segmentul RCA, unde societatea deținea o cotă de piață de 46% la finalul lunii iunie 2021.

Celelalte societăți de asigurare concurente pe această piață și-au ajustat politicile comerciale și strategiile de business pentru a absorbi cererea rămasă neacoperită, la tarife calculate pe baze statistice, actuariale, dimensionate pentru a fi sustenabile din perspectiva capacității de a acoperi daunele produse.

  • „Subliniem faptul că o serie de evoluții, cum ar fi creșterea costurilor cu despăgubirile constituie cauze ale majorării prețurilor RCA. la nivelul pieței de asigurări RCA, dauna medie plătită a înregistrat o creștere semnificativă de-a lungul ultimilor ani, de la valoarea de 7.136 în anul 2017 ajungând în anul 2021 la nivelul de 9.316 lei.
  • Totdodată, segmentul autovehiculelor destinate transportului de bunuri a înregistrat cea mai mare daunalitate, comparativ cu celelalte categorii de vehicule, atât din punct de vedere al frecvenței daunelor, cât și al severității acestora.”, precizează ASF.

Proiectul de HG nu se referă doar la limitarea tarifelor RCA – spune șeful Consiliului Concurenței

În privința măsurilor luate, ASF spune că a transmis către Ministrerul Finanțelor, în luna februarie 2022, „un proiect de hotărâre de guvern pentru plafonarea temporară a tarifelor pe o perioadă de 6 luni, motivat de:

  • – evoluția ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA
  • – încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.

Proiectul de plafonare a tarifelor RCA se află la momentul de față în analiză la Ministerul Finanțelor, fiind necesară, totodată, obținerea mai multor avize, inclusiv evaluarea situației de către Consiliul Concurenței și emiterea unui aviz din partea acestei instituții.”, se mai precizează în răspunsul ASF din Parlament.

Contactat luni de HotNews.ro pe marginea proiectului de OUG privind plafonarea prețurilor RCA, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței a explicat de ce durează avizarea acestui act.

  • „Consiliul Concurenței discută cu mai multe instituții ale statului referitor la Proiectul de act normativ privind piața asigurărilor auto obligatorii – RCA, având în vedere că acesta nu se referă doar la limitarea tarifelor, ci prevede un set de măsuri pentru îmbunătățirea funcționării pieței”, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Săptămâna trecută, ministrul Finanțelor a spus că proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea prețurilor RCA pentru 6 luni este în avizare la Consiliul Concurenței.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro