Sari direct la conținut

Cu întârziere, și brokerii se opun plafonării prețurilor RCA: Numărul de angajați s-ar reduce cu peste 40% și sute de mii de clienți ar avea probleme

HotNews.ro
Broker de asigurari auto, Foto: Snowingg / Dreamstime.com
Broker de asigurari auto, Foto: Snowingg / Dreamstime.com

În ziua în care Guvernul a anunțat că ASF a retras pentru a reanaliza proiectul de HG privind plafonarea prețurilor la RCA, cele mai mari asociații ale brokerilor în asigurări arată gravitatea măsurilor propuse: peste 40% din numărul de angajați din industria de brokeraj în asigurări ar rămâne fără locuri de muncă și circa 350.000-500.000 de clienți în fiecare lună vor întâmpina reale probleme în a-și încheia o poliță RCA.

Proiectul riscă să determine un blocaj cvasi-total în piața de asigurări RCA

Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) și Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare (PRBAR) au comunicat vineri că se opun proiectului de HG privind stabilirea tarifelor de primă maxime pentru polițele RCA, principalul motiv fiind impactul negativ major pe care viitorul act normativ îl va avea asupra distribuției de asigurări, a consumatorilor și, totodată, asupra tuturor participanților la traficul rutier.

  • „Varianta actuală a proiectului de act normativ riscă să determine un blocaj cvasi-total în piața de asigurări RCA, fie prin limitarea vânzării de polițe RCA de către societățile de asigurare, fie prin retragerea unor jucători de pe piața RCA (așa cum s-a întâmplat cu UNIQA Asigurări după falimentul City Insurance), fie printr-o combinație a celor două ipoteze.
  • Efectul major pe care acest blocaj îl va avea asupra distribuitorilor de asigurări va fi reducerea drastică a numărului de intermediari care vor mai rezista pe piață în aceste condiții. În acest fel, efectul final va fi reducerea numărului vehiculelor asigurate în trafic.
  • Practic, proiectul de HG va avea exact efectul invers față de scopul fundamental al legislației RCA la nivel european, și anume: în loc să protejeze participanții la trafic, păgubiți sau victime fără vină ale unor accidente rutiere, va oferi doar deținătorilor de autovehicule un avantaj financiar minimal și pe termen foarte scurt, respectiv deținerea unei polițe RCA mai ieftine.”, atenționează cele două asociații profesionale.

Consultă aici PROIECTUL DE HG PRIVIND TARIFELE MAXIME LA RCA, care a fost retras.

Brokerii amintesc că în ultimii 10 ani, piața asigurărilor RCA s-a confruntat cu diverse dezechilibre și tensiuni, principalele probleme fiind legate de calitatea procesului de constatare, evaluare și plată a despăgubirilor, precum și eventuale abuzuri ale unora dintre actorii implicați, reclamate de alți jucători din piață.

  • „În mijlocul acestor disfuncționalități s-a aflat în permanență persoana păgubită, asupra căreia s-au manifestat majoritatea consecințelor negative ale acestor probleme de funcționare ale pieței, iar actualul proiect nu va face decât să accentueze consecințele negative asupra păgubiților.”, arată cele două asociații.

Criteriile în baza cărora ASF a stabilit plafoanele la RCA și la distribuție sunt total arbitrare

Membrii celor două asociații profesionale apreciază că în nota de fundamentare a proiectului de HG nu se regăsesc criteriile în baza cărora s-a decis plafonarea prin raportare la data de 1 martie 2022, și nu la o altă dată, respectiv criteriile în baza cărora s-a stabilit procentul comisioanelor de distribuție la maxim 8%.

Prin urmare, plafoanele propuse sunt arbitrare, fiind stabilite fără o analiză serioasă a costurilor suportate distribuitorii de asigurări, a impactului inflației anuale de peste 15% asupra acestor costuri și a profitabilității, respectiv a marjei de profit reale a distribuitorilor.

Efecte: Falimente, reducerea numărului de angajați și sute de mii de români afectați

Brokerii prezintă apoi ce efecte adverse ar fi avut plafonarea prețurilor RCA și a comisionului de distribuție așa cum a fost gândit de ASF:

  • „Apreciem că majoritatea distribuitorilor nu vor putea absorbi acest șoc și vor risca, din primele estimări, reducerea cu peste 40% a numărului de angajați sau parteneri implicați direct în activitatea de intermediere de asigurări, prin falimentul acestora sau prin renunțarea la desfășurarea acestei activități.
  • În situația reducerii numărului intermediarilor în asigurări, polițele gestionate anterior de intermediarii care au ieșit din piață vor trebui emise direct de societățile de asigurări, care nu pot crea capacitatea operațională necesară într-un interval scurt de timp. Astfel, circa 350.000-500.000 de clienți în fiecare lună vor întâmpina reale probleme în a-și încheia o poliță RCA, cu toate efectele de rigoare.
  • Scăderea dramatică a numărului de distribuitori va întârzia intrarea unor noi firme de asigurări pe piața RCA, întrucât, în absența distribuției independente, investiția unui nou jucător în dezvoltarea unei rețele de distribuție va fi și mai costisitoare, dar și mai riscantă în același timp, iar menținerea unui număr scăzut de asigurători pe piața RCA va perpetua tensiunile actuale din piața de profil.
  • Reducerea masivă a distribuției independente va afecta semnificativ și interesele consumatorilor de asigurări pe termen mediu și lung, mai ales în orașele și localitățile cu o populație sub 30.000 locuitori, prin restrângerea accesului la asigurări și la consultanța care însoțește produsele complexe.
  • Deloc neglijabil este și faptul că aceste zone acoperă peste 50% din populația României și sunt, de regulă, și cele în care accesul la soluțiile de achiziție online este dintre cele mai reduse, distribuția door-to-door fiind singura posibilitate a acestora de a avea acces la produse de asigurare.
  • Precizăm că prezența directă a companiilor de asigurări în aceste localități din România s-a restrâns permanent în ultimul deceniu, iar nivelul redus al activității economice și puterea redusă de cumpărare va face ca investițiile în distribuția directă în aceste zone să fie extrem de puțin probabile.
  • Aceiași consumatori sunt și cei mai puțin pregătiți să acceseze soluții de achiziție pe canale pur digitale și au nevoie stringentă de prezența distribuției independente de asigurări.”, se arată în comunicatul celor două asociații.

Drept urmare, UNSICAR și PRBAR solicită retragerea acestui proiect si inițierea unui dialog cu toți actorii pieței (consumatori, asigurători, distribuitori de asigurări, prestatori de servicii) în cadrul căruia să fie expuse punctele de vedere de către toate părțile implicate și, împreună, să fie identificate soluții constructive.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) reprezintă 80 de companii de brokeraj de asigurare, de regularizare daune și de pregătire profesională. Cota membrilor UNSICAR totalizează peste 60% din piața de brokeraj de asigurare, care numără aproape 280 de intermediari. Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR) a fost înființat în anul 2017.

Sursa foto: Snowingg / Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro