Sari direct la conținut

Culmea infrastructurii: Sa revizuiesti pe 20 de milioane de lei Studiul de Fezabilitate pentru o autostrada care nu apare DELOC in Master Planul de Transport

HotNews.ro
Cum apar Fagaras si Sighisoara in Master Planul de Transport - rutier, Foto: Hotnews
Cum apar Fagaras si Sighisoara in Master Planul de Transport - rutier, Foto: Hotnews

Circa 20 de milioane de lei vrea sa aloce Compania de Autostrazi pentru a revizui Studiul de Fezabilitate al unui tronson de autostrada care, in Master Planul de Transport trimis spre aprobare la Comisia Europeana – documentul de capatai al infrastructurii romanesti pe urmatorii 15 ani, nu apare deloc in lista de proiecte. Este vorba de ruta Fagaras – Sighisoara, parte a fostei Autostrazi Transilvania si care nu doar ca nu apare deloc ca autostrada in Master Plan, ci nu apare nici macar ca drum simplu. Situatia de neinteles vine la putin timp dupa ce aceeasi Companie de Autostrazi a scos la licitatie revizuirea unui alt studiu de fezabilitate pentru o autostrada programata in Master Plan sa fie construita abia din anul 2023.

  • „Vrem sa continuam autostrada Transilvania, asa cum am promis. Deocamdata nu am dat nici un ban pe acest Studiu, iar odata ce vedem Master Planul aprobat, vom reconsidera oportunitatea acestui Studiu de Fezabilitate”, a declarat directorul CNADNR, Narcis Neaga, pentru HotNews.ro

Compania de Drumuri Nationale si Autostrazi (CNADNR) a scos la licitatie un contract pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru „Autostrada Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, Sectiunea Fagaras-Sighisoara”. Pentru acest contract, CNADNR estimeaza o valoare maxima de circa 20,8 milioane lei, iar data limita de depunere a ofertelor este 18 august 2015.

Cu toate acestea, in Master Planul General de Transport (MPGT) – documentul de capatai pentru infrastructura nationala pe cel putin urmatorii 15 ani – ruta intre Fagaras si Sighisoara nu apare nici ca autostrada, nici ca drum expres si nici ca vreun alt tip de drum. Practic, ruta Sighisoara – Fagaras pe care acum CNADNR vrea sa dea circa 5 milioane de euro pentru un nou Studiu de Fezabilitate nu exista in Master Plan.

In schimb, exista autostrada Sibiu – Fagaras – Brasov si un drum TransRegio (actualul drum modernizat si reabilitat) intre Brasov si Sighisoara (si mai departe spre Targu Mures).

Mai mult, dincolo de Master Plan, ruta Sighisoara – Fagaras nu figureaza pe harta europeana de transport TEN-T, nici pe cea centrala (TEN-T Core), nici pe cea secundara (TEN-T Comprehensive).

Ce-i drept, ruta Fagaras – Sighisoarafacea parte din Autostrada Transilvaniaasa cum a fost „desenata” ea initial in varianta Bechtel, insa afacerea cu americanii a picat intre timp, iar prioritatile Romaniei in ceea ce priveste infrastructura rutiera au fost conturate in Master Plan.

Astfel, ruta Fagaras – Sighisoara a fost eliminata, iar conexiunile rutiere in zona Transilvaniei au fost redesenate pentru o mai buna conectivitate cu autostrazile contruite, in executie sau viitoare (Sebes – Turda, Campia Turzii – Tg Mures – Iasi, Sibiu – Brasov).

In luna mai, CNADNR a semnat pe 5 milioane de euro revizuirea SF-ului la o autostrada programata in Master Plan sa fie construita abia dupa 2023

Seful CNADNR, Narcis Neaga si ministrul Transporturilor, Ioan Rus

Seful CNADNR, Narcis Neaga si ministrul Transporturilor, Ioan Rus

Foto: MT

Scoaterea la licitatie a SF-ului autostrazii Fagaras – Sighisoara este una de neinteles si ilustreaza inca o data lipsa de coordonare intre Compania de Autostrazi si Ministerul Transporturilor care s-a ocupat de elaborarea, revizuirea si negocierea Master Planului de Transport impreuna cu expertii Comisiei Europene.

In urma cu o luna, aceeasi Companie de Autostrazi semna un contract pe alti 5 milioane de euro pentru Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Tg Mures – Ditrau, parte a autostrazii care va lega Tg. Mures de Iasi, desi tronsonul in cauza este planificat in varianta finala a Master Planului sa fie construit abia din 2023.

Mai mult, documentul strategic prevede ca SF-ul sa fie revizuit intre 2021-2022.

Surse guvernamentale au precizat la acest moment pentru HotNews.ro ca semnarea contractului de catre CNADNR este in contradictie flagranta cu strategia pe care statul roman incearca s-o convina cu oficialii europeni, iar Asociatia Pro Infrastructura acuza ca aceasta lipsa de coordonare a institutiilor duce la risipa de bani.

Ce e Master Planul de Transport si de ce este el important

Harta proiectelor rutiere in Master Planul de Transport v2.0

Harta proiectelor rutiere in Master Planul de Transport v2.0

Foto: MT

Master Planul General de Transport (MPGT) este documentul strategic pentru infrastructura Romaniei pentru cel putin urmatorii 15 ani. Documentul a fost realizat de catre un consultant independent (AECOM), selectat prin licitatie publica.

Finalizarea sa a fost facuta sub supravegherea Ministerului Transporturilor si supus dezbaterilor publice inca de la finele anului trecut. Master Planul de Transport a fost elaborat la solicitarea autoritatilor Europene care cer acest document cheie ca o condite ex-ante pentru accesarea noilor fonduri europene aferente bugetului european 2014-2020.

Practic, prin MPGT, Comisia Europeana vrea ca Romania sa aiba un plan bine structurat si definit pe care sa il poata respecta pe termen scurt, mediu si lung, astfel incat sa previna situatiile cand schimbarile de guvern inseamna si schimbari de proiecte sau reprioritizari de investitii.

Odata finalizat si aprobat de catre Comisia Europeana (aprobare estimata pentru luna iulie), Master Planul de Transport ar trebui sa inlocuiasca orice alte strategii pe care tara noastra si le-a facut de-a lungul timpului. Mai exact, Master Planul de Transport ar urma sa devina „biblia infrastructurii” dupa care autoritatile din tara noastra vor trebui sa actioneze.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro