Sari direct la conținut

Cum a ajuns greva de la Audi Hungaria să întrerupă producția uzinei principale din Germania

HotNews.ro
Audi Q3, Foto: Audi
Audi Q3, Foto: Audi

La uriașa uzină Audi de la Gyor greva ține de câteva zile și are efecte nefaste la uzina principală de la Ingolstadt (Germania) care nu mai poate să funcționeze. Situația din Ungaria este complicată și de câțiva factori au dus la aceste probleme. După ce ani buni grevele au fost extrem de rare în sectorul auto ungar – în care lucrează peste 100.000 de oameni – lucrurile sunt de doi ani în schimbare. Mulți angajați au plecat în Europa de Vest, dar și în Cehia și Slovacia, iar companiile auto spun că le este tot mai greu sa găsească oameni, la fel cum se întâmplă și în Vestul țării noastre. Însă angajații de la Audi spun că sunt cel mai prost plătiți din regiune.

Audi are 13.000 de angajați în Ungaria unde produce aproape 2 milioane de motoare si peste 100.000 de mașini/an. În toamna lui 2018 a început producția SUV-ului Q3, iar vara trecută a început producția de motoare pentru mașini electrice. Audi a investit în Ungaria peste 9 miliarde de dolari în două decenii, însă angajații sunt nemulțumiți de câți bani prmesc, comparativ cu muncitorii Audi din alte țări.

Salariul mediu în sectorul auto maghiar este mai mare de 1.000 de euro/lună, iar Audi este peste acest nivel. În Ungaria salariile din sectorul privat au crescut cu o treime în doi ani, sub presiunea cauzată de forța de muncă insuficientă. însă angajații de la Audi Hungaria văd că uzina a tot crescut și consideră că remunerarea nu reflectă acest lucru.

Angajații spun că o creștere medie de 40% ar fi cu adevărat utilă, însă Audi a promis o creștere medie de 10% pentru acest an și încă 10% în 2020. Sindicatul cere însă o creștere imediată de 18%.

Sindicatul spune că lucrătorii de la uzina ungară câștigă puțin față de cei din alte uzine Audi: în Cehia se câștigă în medie cu 28% mai mult, în Polonia cu 39%, iar în Belgia salariile sunt de 3,6 ori mai mari.

Angajații cer o creștere imediată cu 18% a salariului de bază – echivalentul a 220 euro – dar și dreptul fiecărui angajat de a avea un weekend liber pe lună.

Luni greva de la Gyor, oraș situat nu departe de granița austriacă, și-a făcut efectul și asupra uzinei din Ingolstadt, cea mai mare uzină Audi, fiindcă motoarele ce ar fi trebuit produse la Gyor nu au mai ajuns în Germania și nici nu există stocuri fiindcă nu este în mod normal nevoie dat fiind că sunt 600 km între cele două orașe.

În week-end negocierile au continuat în Ungaria, dar o a șaptea ofertă a fost respinsă de sindicatele care spun că patronatul nu își dă seama de cât de serios este protestul și de cât de important este ca salariile să crească în mod corespunzător. Protestului i s-au alăturat și angajați de la furnizorii de componente din zonă la care salariile sunt mai mici decât la uzina propriu-zisă.

La uzina ungară au fost proteste și în 2016 și 2017 și salariile au mai crescut.

Conflictul de la Gyor arată cât de mare este problema cu forța de muncă în această zonă a Europei unde investitorii vin pentru că salariile sunt mici față de Vestul Europei. Ungaria are probleme cu forța de muncă nu doar fiindcă populația pleacă, ci și din cauza politicii anti-imigrație, dar și a controversatei legi ”anti-sclavie”.

Presiunea va fi și mai mare fiindcă BMW va deschide o uzină de un miliard de euro, iar Mercedes este în expansiune.

Greva din Ungaria pare să-i inspire și pe cei de la Skoda (Cehia) care au declarat că au de gând să protesteze pentru a obține măriri dacă negocierile contractului colectiv de muncă nu dau rezultatul sperat.

Surse: Reuters, Portfolio.hu, Hungary Today, Bloomberg

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro