Cum a mers piata auto in primul trimestru si ce masini au scos romanii la vanzare pe internet
Piata auto pare a fi mai optimista. In comparatie cu anii trecuti, 2015 a inceput ceva mai optimist fiindca toate cele trei categorii analizate (masini noi, second hand din import si second hand tranzactionate in tara) sunt pe plus. Programul Rabla, desi incepe mai tarziu decat au promis autoritatile, a fost extins si are toate sansele sa ajute piata sa avanseze cu 10-15%, arata o analiza Autovit.ro. Nu la fel de optimista pare evolutia programului Prima Masina pentru care toata lume arata interes scuzt, in timp ce piata second-hand nu va creste semnficativ fiindxca nu sunt semne ca timbrul de mediu va fi schimbat.
Autovit.ro, cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a pietei auto in primul trimestru din 2015 in raport cu perioada similara a anului trecut, folosind datele publice ale Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor second-hand in functie de o serie de criterii.
Concluzii si estimari
1. Toate cele trei categorii ale pietei auto (masini noi, second hand din import, second hand pe plan intern) au crescut in primul trimestru al anului, ceea ce pare sa indice faptul ca va fi un an mult mai bun decat 2014. Totusi, ca si numar de unitati, cresterile sunt mici in primele luni: la masini noi de circa o mie de unitati, iar la reinmatriculari cresterea a fost de aproape 4.000 de unitati, dovada ca piata romaneasca este foarte mica.
2. Piata masinilor noi are mari sanse sa avanseze cu 10-15% in acest an, ajutata de cele doua programe (Rabla si Prima Masina). La second-hand prognozele sunt greu de realizat avand doar datele din primul trimestru, insa nu ne asteptam la evolutii spectaculoase.
3. Programul Rabla va avea un rol esential in cresterea pietei masinilor noi, mai ales ca numarul total de tichete a crescut cu 5.000 si se acorda si ecobonusuri intre 750 si 2.500 lei pentru masini cu emisii reduse, pentru electrice si pentru hibride. E de asteptat ca programul sa aiba macar eficienta de anul trecut cand prin el s-au realizat un sfert din vanzarile de masini noi (la unele marci chiar 40%). Un minus tine de faptul ca programul nu a inceput in martie, cum au promis guvernantii, ci pentru populatie a demarat pe 27 aprilie.
4. Programul Prima Masina are potential de a ajuta piata, insa ca volume este mult limitat fata de Rabla. Initial s-a promis ca va incepe la 1 noiembrie 2014, insa a demarat cinci luni mai tarziu, pe fondul lipsei de interes a bancilor (doar 13 institutii financiare s-au inscris). In plus, desi dobanda este mai mica decat la un credit clasic si avansul este mult mai mic, cheltuielile suplimentare fac programul neatractiv pentru multi clienti. Desi initial s-a anuntat un obiectiv foarte optimist de 20.000 de masini noi vandute prin acest program, realitatea va fi mult diferita si e posibil sa nu se vanda nici 2.000 de unitati, mai ales ca foarte multe modele sunt excluse pentru ca au preturi peste plafonul maxim (50.000 lei + TVA).
5. Vanzarile de masini au de suferit si fiindca multi tineri au credite de 20-30 de ani pentru locuinte nu isi mai pot permite inca o indatorare la banca pentru achizitionarea unei masini noi sau pentru una second-hand in stare excelenta. Acesti tineri ajung sa-si cumpere fie masini second hand de maxim 3.000 – 4.000 euro, fie nu-si mai iau deloc autoturism.
6. Spre final de an este posibil ca in piata masinilor noi sa intervina un sentiment de asteptare, daca se va reduce TVA-ul de la 24% la 19% incepand cu 1 ianuarie 2016. Unii isi vor amana achizitia pentru a profita de un TVA mai redus.
7. Desi masinile electrice si-au gasit peste 60.000 de clienti in Europa anul trecut, la noi sunt aproape inexistente si oficial s-au vandut mai putin de 10 unitati anul trecut. Pretul mare, lipsa infrastructurii de incarcare, dar si lipsa unor stimulente fiscale de cateva mii de euro/masina le fac extrem de putin fezabile pentru romani. Ecobonusul de 600 euro din programul Rabla nu are cum sa schimbe situatia. Pe 27 aprilie autoritatile au anuntat ca doresc sa ofere un ecobonus de 20.000 lei pentru fiecare masina electrica achizitionata. Suma este importanta, insa nu va influenta mult piata fiindca este vorba despre 100 de tichete, iar subventia mai necesita o serie de aprobari pana a fi aplicata.
8. Masinile noi sunt inca scumpe pentru foarte multi romani, de aceea nu se asteapta o crestere spectaculoasa. Cresterea va veni oarecum organic, odata cu cresterea consumului, a creditelor, a veniturilor. Rabla si alte programe ajuta, dar nu sunt o solutie sustenabila pe termen lung si un stimulent puternic de relansare a pietei.
9. Tot mai multi cumparatori de masini second-hand se indreapta catre dealerii autorizati, dorind sa achizitioneze masini cu istoric verificabil si cu garantie. Totusi, dealerii autorizati au inca o implicare redusa in vanzarea de masini second-hand si din cauza cadrului legislativ incomplet care permite comerciantilor independenti sa nu plateasca taxe si impozite.
10. Reprezentantele auto vor avea un rol minimal in comertul cu masini second-hand, mai ales ca programele de buy-back si trade-in au succes scazut din cauza costurilor mai mari ale masinilor si a problemelor cu taxa auto (in caz ca trebuie platita la revanzare).\