Cum a reușit un mega-oraș african să reducă și cu două ore timpul pierdut de oameni în drumul spre serviciu
Dar es Salaam este cel mai mare oraș din Tanzania, a ajuns la 6 milioane locuitori și în 2035 ar putea avea peste 13 milioane. Drumurile sunt atât de aglomerate, încât călătoria spre serviciu poate dura și patru ore pe zi dus – întors, dar autoritățile au lansat un mare proiect care în unele zone a redus timpii la doar o oră și jumătate, fără a construi metrou sau linii de tren. Cu mai puțin de 150 milioane dolari municipalitatea a început construcția unui sistem de transport cu autobuze și benzi separate pentru ele, sistem care este considerat un super-exemplu în Africa, relatează The Guardian.
Dar es Salaam avea 35,000 de locuitori acum un secol, sub un milion acum 30 de ani și a ajuns la 6 milioane, megalopolisul crescând anual cu câteva sute de mii de oameni. O estimare arată și că orașul, care din 1974 nu mai este capitala Tanzaniei, ar putea ajunge să aibă 73 de milioane de locuitori în 2100.
În aceste condiții nu este de mirare că circulația este îngrozitoare, uneori mașinile stau și peste 20 de minute la o intersecție, microbuzele sunt arhipline, iar motocicletele folosite pe post de taxi-uri sunt extrem de periculoase, din cauza accidentelor dese.
Naveta către serviciu și înapoi este un coșmar și drumul dus poate dura chiar și peste două ore. Acum un deceniu autoritățile orașului african au discutat ce soluții ar fi și au ales să construiască un sistem de transport în comun bazat pe autobuze.
Prima fază a acestui sistem constând din culoare unice, stații simple și câteva terminale mai complexe a fost construită începând cu anul 2012, printre constructorii fiind și austriecii de la Strabag. Autobuzele au început să circula în primăvara lui 2016 pe o rută de 21 km, cu 28 de stații și zilnic cu ele circulă 200.000 de locuitori. Au fost cumpărate 140 de autobuze chinezești Golden Dragon care circulă 18 ore pe zi.
Pe acest traseu timpul de tranzit a scăzut mult, de la 210 – 240 minute dus-întors, până la 90-120 de minute. Uneori culoarele destinate exclusiv autobuzelor au fost instalate chiar pe mijlocul șoselei.
Proiectul mai are două faze a căror construcție ar trebui să înceapă foarte curând, iar o a patra fază este în stadiu de evaluare.
Proiectul nu a fost scutit de probleme. Inundațiile de la depoul central au indisponibilizat multe autobuze, cititoarele de cartele instalate nu funcționează, iar oamenii trebuie să stea la coadă pentru a cumpăra bilete de hârtie. Aceste bilete au pe ele un cod QR, dar nu există în stații scannere pentru codurile de bare, așa că biletele sunt controlate manual de angajați ai companiei care gestionează linia.
Soluția cu autobuze este atipică, și nu doar pentru Africa, fiindcă majoritatea consideră metroul ca soluția cea mai bună, mai ales că poate transporta mulți călători și la viteze mai mari, iar după ce este gata nu deranjează cu nimic traficul de suprafață.
Însă metroul este o soluție scumpă și multe orașe care își propuneau să construiască linii de metrou încă din anii 70′ sau 80′ nu au reușit nici acum, iar în Africa sunt și acum orașe mari care nu au niciun fel de sistem organizat de transport în comun.