Cum ajunge reparația unei mașini să coste de 7 ori valoarea ei de piață: 72 de facturi umflate, reclamate de asigurători în Parlament – DOCUMENT
Reparația unui Audi A4 cu o valoare de piață de 16.500 de lei a ajuns să coste în final de aproape 7 ori mai mult, respectiv 111.000 lei, după reparații și închirierea unui alt vehicul (rent a car) pe perioada cât a stat în service-ul auto, sumă pe care firma de asigurări e obligată prin lege să o plătească. Acesta este doar unul din 72 de astfel de facturi, reclamate ca abuzive de asigurători în Parlament în contextul plafonării prețurilor RCA.
În criza produsă de noul faliment demarat la Euroins, companie cu aproape 2,8 milioane de polițe RCA valide, Guvernul a decis miercuri să plafoneze timp de 6 luni prețurile RCA la valorile din 28 februarie 2023.
Măsura, menită să calmeze temporar piața, a fost aprobată cu o condiție de Guvernul Ciucă: toate disfuncționalitățile din Legea RCA (132/2017) să fie corectate în acest interval de timp astfel încât să nu se mai ajungă la astfel de crize.
ASF, Consiliul Concurenței, asigurători, brokeri, service-uri auto și asociații de consumatori trebuie să trimită acum propuneri pentru modificări la legislația RCA, iar firmele de asigurări au început deja acest demers.
72 de facturi exagerate la reparații și „rent a car” care cresc prețul RCA, reclamate de asigurători în Parlament
Surse din Parlament au precizat pentru HotNews.ro că au primit o adresă din partea firmelor de asigurări la care este anexat un document cu 72 de cereri foarte mari de despăgubire din partea service-urilor auto.
- „Din perspectiva noastră, conținutul documentului reprezintă rezultatul aspectelor interpretabile prevăzute de legislația în domeniul RCA – în speță, de Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
- Menționăm că, din experiența noastră, acestea nu reprezintă simple cazuri izolate și ne exprimăm, pe această cale, îngrijorarea asupra permiterii continuării acestui tip de activități prin intermediul legislației actuale, activități care afectează întregul ecosistem al asigurărilor auto, în dezavantajul final al consumatorilor români.
- Subliniem, totodată, necesitatea actualizării și îmbunătățirii cu celeritate a legislației în acest domeniu”, se arată în adresă.
Adresa este semnată de: UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, BAAR – Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România și PIAR – Patronatul Industriei Asigurătorilor din România.
- VEZI AICI DOCUMENTUL CU 72 DE FACTURI EXAGERATE
Vom prezenta în cele ce urmează doar 5 astfel de facturi reclamate drept abuzive de firmele de asigurări.
Datele arată prețuri foarte mari la ora de manoperă din anumite service-uri independente comparativ cu cele din reprezentațele auto, dar mai ales la rent a car.
- NOTĂ: Sunt situații în care s-au solicitat la decontare și peste 350 de zile de folosire a unui alt vehicul până s-au rezolvat neînțelegerile dintre asigurători și service-urile auto pentru plata reparațiilor.
- Cu siguranță o parte din vină aparține și firmelor de asigurări care nu acceptă devizul făcut de service, plătesc cu întârziere sau își fac propriile investigații privind daunele cerute, investigații care durează.
Caz 1. Reparațiile și serviciul de rent a car – factură de aproape 7 ori peste valoarea de piață a mașinii
Unul dintre cazurile prezentate vizează reparația unui Audi A4, fabricat în 2005, a cărui valoare de piață era de peste 16.500 de lei în ultimul trimestru din 2019 când a avut loc incidentul.
Constatarea a arătat că trebuie înlocuite: bara spate, panoul lateral stânga și lampa stânga spate.
Asigurătorii susțin că aceasta reparație la un dealer auto ar fi costat 13.132 de lei, însă factura venită pentru reparațiile făcute de un service independent a fost de 21.055 de lei.
La costul de reparație s-a adăugat și factura de înlocuire mașină (rent a car) care a fost de 90.190 de lei pentru 53 de zile cât a stat mașina avariată în service.
Service-ul a practicat un tarif de 1430 de lei pentru fiecare zi de închiriere a unei alte mașini cât timp a stat în service mașina avariată. În total la firma de asigurări a ajuns spre decontare o factură de 111.245 de lei, de aproape 7 ori valoarea de piață a mașinii avariate.
Caz 2: Reparația unui Opel Astra a costat de 33 de ori valoarea mașinii după 350 de zile de rent a car la service
Un alt caz prezentat este al unui Opel Astra din 2012, a cărui valoare de piață era de 18.999 de lei la momentul producerii accidentului, adică în anul 2021.
Valoarea estimată a reparațiilor a fost de peste 27.500 de lei, daună totală, iar valoarea facturată de service pentru înlocuirea mașinii pe perioada cât a stat în service (peste 350 de zile) a fost de peste 631.000 de lei. În final factura solicitată ca despăgubire s-a ridicat la aproape 640.000 de lei.
Caz 3. Ora de manoperă de aproape 7 ori mai mare în service independent decât în reprezentanță pentru reparația unui Bentley
O altă factură vizează reparația făcută de un service independent în cazul unei mașini Bentley, eveniment produs în vara anului trecut.
Valoarea estimată a reparației a fost de 17.573 de lei, dar factura de reparație dintr-un service multimarcă a fost de peste 91.000 de lei.
Asigurătorii reclamă că acest service a practicat un tarif de 4.500 de lei + TVA pentru ora de manoperă, în timp tariful pe ora de manoperă în reprezentanță ar fi fost de 676 lei + TVA.
Caz 4: De la reparația unei oglinzi cu 6.400 lei s-a ajuns la o factură de aproape 4 ori peste valoare de piață a mașinii
Un alt caz din anul 2021, vizează reparația unei oglinzi la un Volkswagen fabricat în 2008 cu o valoare de piață de circa 30.000 de lei.
Valoarea reparației a fost de peste 6.400 de lei, la care s-a adăugat însă o factură de peste 113.000 lei cu înlocuirea mașinii timp de 86 de zile. Asigurătorii reclamă în acest caz că s-au practicat două tarife diferite de 732 de lei și 1463 de lei pentru perioada în care au avut loc întârzieri de constatare și alte întârzieri, și au fost închiriate mașini diferite.
În final factura solicitată ca despăgubire a ajuns la peste 119.000 lei, de aproape 4 ori peste valoarea de piață a mașinii la acel moment.
Caz 5: Factură de 2 ori peste prețul mașinii, la tarif de rent a car de aproape 3000 de lei pe zi
În fine, un alt caz ales aleatoriu din cele 72 de facturi prezentate de asigurători vizează reparații la un Renault Megane avariat în ianuarie 2023, mașină a cărei valoare de piață era de aproape 27.000 de lei.
Valoarea estimată a reparației a fost de 18.000 de lei, la care s-a adăugat o factură de 26.775 de lei pentru înlocuirea mașinii avariate.
Pentru 9 zile prețul tarifat de service pentru mașina dată la schimb a fost de 2.975 de lei pe zi, astfel că valoarea totală solicitată spre despăgubire a ajuns la 56.819 lei, de 2 ori valoarea de piață a mașinii.
Limitarea prețurilor la reparațiile auto „a scăpat” celor 3 proiecte de HG privind plafonarea prețurilor RCA
De notat faptul că în niciunul dintre cele 3 proiecte de HG privind plafonarea prețurilor RCA care au ajuns pe masa Guvernului (ultimul aprobat miercuri) nu s-a luat în calcul și limitarea costurilor cu reparațiile auto, deși acestea se reflectă în despăgubirile pe care asigurătorii sunt obligați să le plătească, fapt care se transferă mai departe în prețul final la RCA.
Consiliul Concurenței a dat aviz favorabil pentru stabilirea unor tarife maxime la RCA, dar cu o recomandare: în cele 6 luni de înghețare a prețurilor RCA să fie un plafon și la despăgubirile aferente daunelor materiale, adică o limitare a costurilor cu reparațiile din service-urile auto.
Recomandarea Consiliului Concurenței la avizul dat pe plafonarea prețurilor RCA a fost următoarea:
- „În perioada aplicării prevederilor prezentei Hotărâri de Guvern nivelul despăgubirilor aferente daunelor materiale se va stabili în baza informațiilor obținute prin intermediul platformelor specializate în evaluarea şi administrarea daunelor auto, la momentul evaluării acestora.”
Contactat de HotNews.ro, președintele Consiliului Concurenței a explicat următoarele:
- „Propunem ca reparațiile să fie decontate în perioada plafonării, dar nu numai, pe baza platformelor de evaluare a daunelor, cum este, de exemplu, platforma Audatex”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele autorității de concurență.
Ce înseamnă acest lucru pentru șoferi?
Platformele la care face referire autoritatea sunt de fapt sisteme specializate de calcul a daunelor, precum Audatex, DAT, Eurotax, etc.
Cu alte cuvinte costurile de despăgubire la daune materiale nu ar trebui să mai depășească valorile din sisteme gen Audatex, care primește date de la importatorii producătorilor auto.
În prezent, spun specialiști în asigurări contactați de HotNews.ro, sunt dealeri auto care au contracte cu asigurătorii și care practică prețuri mai mici decât cele ale reprezentanțelor afișate în Audatex, în timp ce unele service-uri auto independente practică prețuri și cu 70% mai mari decât cele din acest sistem.
- VEZI AICI AVIZUL CONSILIULUI CONCURENȚEI
Explicațiile ASF: S-au limitat costurile de rent a car / Pentru reparații auto e nevoie de modificarea legii RCA
În urmă cu o zi, în briefingul de presă care a urmat ședinței de Guvern în care s-a adoptat plafonarea prețurilor RCA, HotNews.ro l-a întrebat pe oficialul ASF care a ieșit să explice principalele prevederi din actul adoptat, de ce nu s-au efectuat și limitări la reparațiile auto, conform recomandării Consiliului Concurenței.
- „A fost făcută o plafonare pe lipsa de folosință la închirierea de mașini, la maxim 30 de zile. În ceea ce privește ora de manoperă și facturile pe care le practică service-urile auto – în primul rand aceste service-uri nu sunt în raza de supraveghere a autorităților și doi: legea RCA 132/2017 nu stabilește tarife maximale pentru ora de manoperă pe care o practică un anumit service, din păcate.
- Având în vedere că în momentul de față suntem în pregătirea unei propuneri in privința schimbării Legii 132/2017 invit toate părțile, inclusiv Consiliul Concurenței, să transmită toate proprunerile pentru a fi preluate în viitoarea lege care sperăm să fie adoptată până la sfârșitul anului.”, a declarat Valentin Ionescu, directorul general pe asigurări din ASF.
Pentru detalii citește:
- „Nu vreau să comentez, mi se pare un pic tendențios”: Răspunsul unui executiv din ASF, întrebat despre demisia de onoare și bonusurile de performanță după falimentele City și Euroins
- Prețurile RCA vor fi plafonate pentru 6 luni la nivelul de la sfârșitul lunii februarie 2023 / Care este condiția cerută de premierul Ciucă – VIDEO
- Prețurile RCA cresc și de la tarifele nejustificate la reparații și rent a car / Studiu de caz: Despăgubirea cerută la reparația unei mașini de 62.000 lei