Sari direct la conținut

Cum arată lucrările pe linia de cale ferată rapidă dintre Brașov și Sighișoara / În urmă cu 80 de ani trenurile circulau aici mult mai rapid decât azi

HotNews.ro
Santier feroviar intre Brasov si Sighisoara, Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Santier feroviar intre Brasov si Sighisoara, Foto: Asociatia Pro Infrastructura

Trenurile rapide Brașov – Sighișoara făceau sub două ore între Brașov și Sighișoara. În 2023, trenurile Intercity vor face trei ore. Blocaje financiare, proiecte cu probleme, lucrări care înaintează într-un ritm prea lent. Asociația Pro Infrastructură scrie despre situația nu prea grozavă a lucrărilor dintre Brașov și Sighișoara, lucrări ce vor mai dura ani buni.

Calea ferată Brașov – Sighișoara, viteze mai mici decât la 1929

Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de peste 145 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul cu 17 km și va adăuga și câteva tunele noi, inclusiv unul de aproape 7 km.

Lucrările de modernizare au început în 2020 și costul total va trece de un miliard de euro.

Brașov – Sighișoara, 128 km, cât făcea cel mai rapid tren de-a lungul timpului

1929: 2 ore și 28 minute

1939: o oră și 55 minute

1970: o oră și 37 minute

1989: o oră și 36 minute

1998: o oră și 35 minute

2005: o oră și 43 minute

2010: o oră și 53 de minute

2014: 2 ore și 24 minute

2021: 2 ore și 57 minute

2022: 3 ore și 5 minute

Trenurile Regio care opresc în toate cele 20 de stații de pe traseu fac 4 ore, cu o viteză medie de 32 km/h. Acum 25 de ani acele trenuri făceau 2 ore 35 – 2 ore 45 minute.

Datele din vară arătau un progres de numai 10% al lucrărilor de modernizare, astfel că totul va mai dura mulți ani.

Ce spune Asociația Pro Infrastructură despre probleme

Cel mai mare blocaj a fost cel financiar (oferte depuse în 2017), prima actualizare a prețurilor fiind făcută abia în septembrie. Din păcate guvernul are ochi doar pentru drumuri, iar actualizarea prețurilor reglementată prin OUG a arătat o nepăsare cruntă față de domeniul feroviar, ignorând parametri esențiali în procesul mult mai complex de execuție.

Pe lotul 3 lista problemelor este cât șantierul de lungă, deoarece CFR a pus un proiect cu lacune pe masa constructorului. În mod normal acesta ar trebui să fie (aproape) perfect, iar antreprenorul doar să pună în operă lucrările (FIDIC Roșu). Erorile se traduc în costuri suplimentare de timp și bani pentru noi toți.

În Sighișoara încă avem pod în expertiză (îl modernizăm sau îl demolăm?) și firul nou e blocat. La varianta de viteză Vânători abia acum se demolează locuințele expropriate. Astfel avansul Arcada este unul modest față de cum ne-a obișnuit pe alte șantiere. La Archita dealul a luat-o la vale, iar Aktor a înghețat lucrările lungind-o cu reproiectarea timp de un an, procedură tot nefinalizată. În zona tunelurilor de la Beia iar avem reproiectare în curs, deci blocaj. La Paloș blocaj iar, drumul județean nefiind mutat, sarcină a aceluiași constructor.

În zonele fără probleme progresul, dacă există, este modest. E bine că s-au deschis noi fronturi de lucru pe variantele de traseu, dar anul 2022 este pierdut. Sezonul rece e la orizont. Cerem ca Aktor să crească ritmul și să nu întârzie profitând de proiectul cu hibe oferit de CFR.

Ce spune Asociația Pro Infrastructură despre părțile mai bune

Pe lotul 2 stăm în sfârșit mai bine. Aici avem lucrări de o complexitate fără precedent în istoria căilor noastre ferate: două tuneluri cu galerie dublă, de aproximativ 5 km și 7 km lungime. Portalul Racoș Est al tunelului Racoș-Ormeniș (~7 km) prinde repede formă. S-a livrat 75% din primul TBM („cârtița” care va fora), restul pieselor fiind întârziate de cotele scăzute ale Dunării.

Așadar, când arde, Aktor se poate mobiliza (să ții TBM-ul „parcat” costă). Sperăm ca grecii să accelereze și TBM-urile să fie lansate cât mai curând.

În zona Apața constructorul Arcada avansează modest, pregătindu-se de ridicat grinzile la viaductul de lângă Ormeniș. Pe lotul 1 (Apața-Brașov) din păcate nu am ajuns din cauza condițiilor meteo.

Sperăm ca din această lună să vedem antreprenorii impulsionați de ajustările de prețuri și așteptăm cu interes următoarea vizită, 2023 fiind un an în care obligatoriu ar trebui să se vadă un progres semnificativ.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro