Cum arată unul dintre cele mai moderne trenuri care au ajuns vreodată în România – Povestea unui tren ce pare SF pentru o țară în care locomotivele se strică des și vagoanele nu-s destule
În aceste zile va parcurge mai mult de 900 km prin România trenul special Connecting Europe Express care vine cu șase vagoane ultra-moderne din șase țări diferite și a parcurs 10.000 km prin Europa în două săptămâni. Trenul a fost tractat de la Giurgiu cu locomotive diesel, fiindcă podul de la Grădiștea stă dărâmat de 16 ani, iar în Gara de Nord era curățenie desăvârșită cum rar este. Mai jos puteți vedea cum arată trenul și ce spune el despre România și sectorul ei feroviar. Un astfel de tren arată cum ar fi putut călători românii dacă sectorul feroviar nu ar fi fost neglijat timp de 30 de ani.
Într-o țară unde nu s-au mai cumpărat trenuri noi în ultimii 15 ani și unde vârsta medie a parcului de locomotive este 40 de ani, venirea – chiar și doar pentru doar două zile – a unui tren european ultra-modern este un eveniment de excepție. Până în 2019 prin România trecea vara trenul Orient Express, însă trenul care este acum în țară nu este unul de lux, ci este compus din vagoane care sunt destinate pasagerilor obișnuiți din Ungaria, Austria, Franța, Germania, Italia și Elveția.
Connecting Europe Express nu poate fi mai diferit de ce se întâmplă pe căile ferate române. Spre exemplu, sâmbătă dimineață, când trenul a plecat din Gara de Nord pe tabelă era afișat și un tren ce vine de la Arad via Petroșani și a acumulat 6 ore și 40 de minute întârziere. DisConnecting Romania NotExpress.
Click aici pentru a mări fotografia
De ce este interesant acest tren? Pentru că poți vedea în doar câteva minute cum călătoresc oameni din șase țări diferite, în vagoane diferite și pentru că poți vedea că trenurile au scaune (și paturi, în cazul vagonului OBB) confortabile, geamuri mari și toalete curate.
Vagonul elvețian
Click aici pentru a mări fotografia
Este aproape ireal să privești peroanele cârpite din Gara de Nord prin geamurile uriașe ale unui vagon panoramic al elvețienilor de la SBB sau prin geamurile unui vagon SNCF transformat în sală de conferințe elegantă, dar o ”sală – vagon” ce poate rula și cu peste 160 km/h. Acesta este vagonul care s-a stricat acum o săptămâna la Zagreb, dar a fost reparat după câteva zile și reatașat la trenul cu șase vagoane.
Așadar, este ca o mică teleportare să intri de pe peronul 14 al bătrânei și nemodernizatei gări centrale a Bucureștiului, în vagoane cum la noi nu sunt și s-ar putea să nu fie prea curând.
Vagonul german
Click aici pentru a mări fotografia
Din compunerea trenului face parte un vagon de noapte al austriecilor de la OBB care au revitalizat trenurile de noapte din Europa Centrală prin brandul Nightjet, dar și un vagon german Deutsche Bahn cu scaune confortabile și spațiu mare pentru biciclete și pentru persoanele cu dizabilități. Vedeta este clar vagonul panoramic elvețian, dar nu arată rău nici vagonul bar-bistro italian, mai ales dacă îl comparăm cu ce există la noi. Din compoziția trenului face parte și un vagon unguresc MAV care era pentru bagaje, dar a fost transformat pentru această lungă călătorie în vagon – expoziție.
Vagonul bar-bistro italian
Click aici pentru a mări fotografia
Connecting Europe Express a intrat înainte de ora 10 în țară, pe la Giurgiu, iar drumul până la București a fost de 119 km și 2 ore, pentru că a fost necesar un ocol prin Videle. De ce? Fiindcă linia directă București – Giurgiu, prima linie ferată din principatele române, stă nefolosită de 16 ani fiindcă România nu este în stare să repare podul de la Grădiștea (dar de curând au început lucrările și, în sfârșit, se mișcă ceva).
La Giurgiu trenul a staționat 27 de minute și oficialitățile județului i-au întâmpinat pe cei din tren cu un spectacol de dansuri populare. Pe internet a fost ironizată dorința oficialilor locali de a se a face văzuți.
Vagonul francez de conferințe
Click aici pentru a mări fotografia
După două ore trenul a sosit la linia 14 din Gara de Nord tractat de două locomotive diesel, iar aici trebuie spus că, dat fiind că după revoluție nu am electrificat nimic, trenul Connecting Europe Express va parcurge cu locomotive diesel peste 400 de km prin țară (inclusiv linii importante precum Brașov – Sibiu și Cluj – Oradea). Trebuie menționat că în Europa de Vest, dar și în țări mult mai apropiate de noi – Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, aproape toate magistralele mari sunt electrificate și s-au cumpărat trenuri electrice noi, performante și mai economice.
Vagonul expoziție al MAV
Click aici pentru a mări fotografia
Trenul Connecting Europe Express parcurge în total 918 km în țară, dintre care peste 460 km pe linii ne-electrificate.
Trenul special a sosit într-o țară unde nu prea suntem în stare să cumpărăm material rulant nou, unde se defectează des locomotivele, unde mulți oameni râd când aud de tren și preferă mașina, după o vară plină de incidente. Connecting Europe Express a venit într-o țară unde se află despre demisia șefului operatorului de stat cu doar o zi înainte de venirea acestui tren și o țară în care cea mai mare gară din țară este foarte curată doar în zile când vin înalți oficiali.
Înainte de conferința de presă de la peronul 14
Click aici pentru a mări fotografia
Deși în UE s-a decis ca 2021 să fie ”anul căilor ferate” și deci să se discute mai mult pentru dezvoltarea acestui mod de transport, în România nu s-a prea comunicat mult despre trenuri și nu s-au anunțat proiecte grandioase. Mai mult, în acestă vară imaginea trenurilor a scăzut mult în ochii publicului larg datorită locomotivelor stricate, a întârzierilor, a deraierilor și a garniturilor care au stat multe ore în câmp.
Click aici pentru a mări fotografia
Chiar și comisarul european pe Transporturi, Adina Vălean, prezentă la sosirea trenului în Gara de Nord, admite că ”este puțin ironic” că România deține portofoliul pe transporturi din UE ”pentru că, într-adevăr suntem foarte mult în urmă” la acest capitol și noi trebuie să investim în infrastructură, ”în timp în ce restul Europei dezbaterile sunt mai filosofice, legate de intermodalitate”. Comisarul a mai spus că România trebuie să aibă grijă să nu mai piardă banii europeni pentru că nu îi folosește la timp proiecte feroviare.
Gara de Nord pe 17 septembrie
Click aici pentru a mări fotografia
Există trei trenuri Connected Europe Express, pentru ecartament iberic, pentru ecartament continental și pentru cel baltic. Primul tren a plecat la 2 septembrie din Lisabona și s-a oprit pe 4 septembrie la Hendaye, în Franța, de unde a plecat acest tren ”standard” pe care-l vedem și acum. A parcurs în medie cam 500 km/zi și trenul a staționat peste noapte în diverse orașe, precum Bordeaux, Roma, Milano, Zagreb, Bratislava, Zagreb, Skopje, Atena, Ruse sau București.
Click aici pentru a mări fotografia
În zilele cu cele mai scurte parcursuri trenul a rulat și sub 300 km, iar în cele mai lungi, peste 700 km. După ce pleacă duminică dimineață din Arad și iese pe la Curtici, trenul va intra duminică seara prin sudul Poloniei și își va continua parcursul pe toată durata nopții, astfel că luni dimineață va fi la Varșovia.
Traseul trenului special
Click aici pentru a mări fotografia
Trenul NU circulă gol. Există un staff tehnic, oamenii care se ocupă de proiect, iar în țările pe unde a trecut și va mai trece, locurile au putut fi ocupate de cei care au completat un formular online în care au spus exact de unde până unde vor să meargă (în special jurnaliști). Numărul de locuri disponibile era mic și au acces doar cei cu certificat UE de vaccinare.
Iată parcursul de sâmbătă, pentru cei care vor să vadă trenul pe traseu:
București Nord: plecare 7.50
Brașov (10.08 – 10.53)
Sibiu (13.32 – 14.32)
Copșa Mică (15.20 – 15.41)
Cluj Napoca (18.23 – 18.53)
Oradea (21.21 – 22.16)
Arad (0.24 – 8.08) pe 19 septembrie
19 septembrie
Curtici (8.20 – 8.41)
Compunerea trenului Connecting Europe Express
Vagon MAV (Ungaria), inițial de bagaj, dar transformat în vagon expozițional pentru acest tren
Vagon Deutsche Bahn
Vagon de conferințe al SNCF
Vagon restaurant (board bistro) al FS – Ferrovie dello Stato Italiane
Vagon panoramic al elvețienilor de la SBB
Vagon de dormit Nightjet de la OBB
Un prea mare spațiu între vagon și peron la Linia 14
Click aici pentru a mări fotografia
Comisarul Adina Vălean spune că trenul special care străbate Europa este ”un tren experiment, un tren laborator, care ilustrează nu numai avantajele transportului feroviar, ci şi obstacolele pe care trebuie să le depăşim pentru a avea un spaţiu unic feroviar european”.
Pentru români, din păcate, nu sunt perspective că lucrurile se vor schimba în bine prea curând pe calea ferată.