Cum au aratat in 2015 toate segmentele pietei auto si ce masini au pus romanii la vanzare pe internet
Anul trecut a fost calm din punct de vedere legislativ pentru piata auto romaneasca fiindca nu au fost schimbari legislative care sa tulbure lucrurile. Toate categoriile au crescut, programul Rabla a fost un succes, iar piata masinilor second-hand a atins recordul ultimilor sapte ani. Chiar si piata masinilor noi a crescut, in ciuda faptului ca Prima Masina, unul dintre programele create sa o ajute, a fost un esec. Autovit.ro a realizat o analiza in care arata cum au evoluat categoriile pietei auto, ce masini au pus romanii la vanzare pe internet si la ce preturi medii le-au vandut.
Informatia pe scurt
1. 2015 a fost un an bun pentru toate segmentele pietei. Masinile noi au avut cel mai bun an din 2011 incoace, iar cele second-hand din import au avut cel mai bun an din ultimii sapte. Ramane clara preferinta romanilor pentru masini second-hand din import in comparatie cu masinile noi, raportul fiind de 3:1.
2. Persista preferinta pentru masini premium germane second-hand. Anul trecut s-au inmatriculat in tara 45.000 de masini second-hand ale celor trei marci premium germane, in timp ce inmatricularile de masini noi Audi, BMW si Mercedes-Benz au totalizat 6.000 de unitati. Preferinta romanilor pentru aceste marci se vede si pe Autovit.ro unde aproape o treime dintre anunturi se refera la ele.
3. Programul Rabla a fost din nou extrem de util pentru piata masinilor noi, peste un sfert dintre achizitii fiind facute prin intermediul sau, cele mai multe masini fiind Dacia (peste 11.000). Insa piata masinilor noi este sustinuta de persoanele juridice, ponderea companiilor fiind de peste 70%.
4. Programul Prima Masina, gandit de autoritati sa ajute tinerii sa-si ia masini noi prin credite avantajoase, a fost un esec fiindca sub 200 de achizitii s-au facut prin intermediul sau, desi se spera ca s-ar putea ajunge la cateva mii. Realitatea a dovedit insa ca nici bancile nu au fost interesate sa intre in program, dar nici clientii, carora conditiile de creditare oferite nu li s-au parut avantajoase.
5. Masinile electrice, despre care se vorbeste tot mai mult, au avut un an slab din moment ce s-au inmatriculat aproximativ 30 de vehicule noi 100% electrice. Raman foarte scumpe pentru o piata la care pretul de achizitie conteaza enorm, iar punctele de incarcare sunt inca foarte rare.
6. Autovit.ro a avut un an de referinta, lansand o noua platforma si noi aplicatii mobile. Evenimentul Black Friday in cadrul caruia s-au vandut 36 de masini, a fost un succes, iar aplicatiile mobile lansate in vara au fost foarte cautate, numarul de descarcari crescand cu 135% in luna decembrie.
7. Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor fabricate recent. 5% dintre anunturi se refera la masini noi, peste 40% se refera la masini produse in ultimii cinci ani, iar valoarea medie a unei masini vandute este de peste 8.700 euro, cele mai scumpe listate fiind la peste300.000 euro.
8. 2015 a fost un an calm din puct de vedere legislativ pe piata auto fiindca nu s-au schimbat multe lucruri. La fel pare sa fie si anul in curs fiindca in 2016 timbrul de mediu ramane neschimbat si programul Rabla se va desfasura dupa principii asemanatoare cu ce s-a intamlat in 2015. In piata nu vor fi factori care sa perturbe lucrurile.
9. Piata masinilor noi are toate sansele sa creasca in continuare, insa probabil cu un procent mai mic decat anul trecut. La reinmatriculari este foarte posibil ca lucrurile sa ramana la nivelul de anul trecut, in timp ce la masinile second-hand din import este foarte greu de facut o predictie, insa totalul de 250.000 din 2015 va fi extrem de greu de atins.
10. Este de asteptat ca ponderea vanzarilor de masini diesel sa scada in piata masinilor noi, tendinta fiind clara in 2015 cand in ianuarie dieselul reprezenta peste 67% din vanzarile de masini noi, iar in noiembrie era la sub 50%. Un efect in acest sens, limitat ce-I drept, ar putea avea uriasul scandal al emisiilor masinilor Volkswagen.