Cum citesc sociologii afisele si sloganurile electorale: euroscepticismul la romani, teme anti-coruptie, prezidentialele din toamna
Trei sociologi consultati de HotNews.ro descifreaza atitudini eurosceptice in unele afise electorale din campania pentru alegerile europarlamentare din 25 mai. HotNews.ro a cerut opinia sociologilor Mircea Kivu, Calin Cotoi si Barbu Mateescu privind afisele si sloganurile electorale ale principalilor competitori. Cei trei au distins cateva teme precum lupta anti-coruptie ori valorile conservatoare, dar si un euroscepticism alimentat cu motive nationale. Sociologii observa si utilizarea campaniei europene ca rampa de lansare sau ca balon de incercare pentru viitoarea campanie prezidentiala din toamna.
Foto: strategic.ro
Mircea Kivu face in prezent cercetare de piata. Timp de 14 ani, pana in 2006 a lucrat la IMAS, in ultima perioada fiind CEO al institutului. Kivu este licentiat al Facultatii de Sociologie a Universitatii Bucuresti, ultima promotie de dinainte de Revolutie (1978), In 1991 a facut si un masterat (DEA) in Demografie si Stiinte Sociale la Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales – Paris.
Foto: unibuc.academia.edu
Calin Cotoi, 40 de ani, este lector universitar la Facultatea de Sociologie, Bucuresti, si Honorary Research Fellow la University College London. Este absolvent al Facultatii de Medicina – Universitatea „Iuliu Hatieganu”, Cluj Napoca si al Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea Bucuresti. De asemenea, are un doctorat in Filosofie.
Foto: Arhiva personala
Barbu Mateescu este sociolog, absolvent al University of Pennsylvania, 2005. El a acordat consultanta politica si electorala pentru o serie de partide politice si a activat in domeniul cercetarii de piata. De asemenea, Mateescu a participat la realizarea unor rapoarte privind probleme sociale, pentru UNICEF si UNDP.
- PSD: „Euroscepticism”, „colectivizare”, „Cantarea Romaniei”
PSD-Victor Ponta
Foto: Hotnews
Lui Mircea Kivu afisul PSD ii trezeste amintiri din perioada comunista a colectivizarii: „Afisul PSD aminteste, prin cromatica si motivele pseudo-folclorice, epoca nationalizarilor si a colectivizarii, epoca de care seful partidului pare sa fie mandru. Simptomatic (daca nu or exista si alte afise), niciunul dintre candidatii din lista partidului nu pare demn de a fi referit”.
Sociologul Calin Cotoi observa la PSD o imagine combativa axata pe aparare in relatie cu Europa: „Relatia cu Europa este altfel tematizata decit in cazul PDL-ului. Nu este vorba de o mediere dinspre Europa regulilor dar si a orizonturilor noi spre intimitatea personala si nationala (ca la PDL) ci de o imagine mai combativa, axata insa pe <>”. „Exista o nuanta defensiv-agresiva aici care, incadrata fiind de motive folclorice, da nastere unei confuzii pe mai multe planuri. Are ceva de <> in Europa”, conchide Cotoi.
In sloganul social-democratilor, el vede revenirea la tema de campanie anti-Basescu a defunctei USL : „O alegere relativ stranie ca tema si imagine. <>, <> etc. amintesc vremurile luptei USL cu Basescu – tema din care pare sa se inspire, partial strategia de euro-parlamentare”. „Pentru un partid de stinga modern, motivele folclorice sint un pic ciudate, presupunind o identitate nationala folclorizata, si trimitind mai curind spre reclame la podgoriile locale decit la o identitate politica social-democrata”, mai comenteaza Calin Cotoi.
Barbu Mateescu e de parere ca afisele PSD exprima euroscepticismul, iar motivele traditionale pe care le folosesc social-democratii sunt neobisnuite pentru un partid de centru-stanga. Practic, Romania este, din acest punct de vedere, pe dos fata de tarile occidentale, unde euroscepticismul este propovaduit de partidele de extrema dreapta (Frontul National in Franta, Partidul pentru Libertate in Olanda, UKIP in Marea Britanie).
„Binom de mesaje neacoperite de principalele partide ale dreptei romanesti: patriotism si euroscepticism (Romania trebuie aparata, implicit interesele tarii sunt sub atac). Un element care subliniaza acest fond ideatic: folosirea „braului” alcatuit dintr-un motiv traditional. Daca rosul n-ar domina din punct de vedere cromatic, un observator din afara tarii ar fi uluit sa descopere ca acesta este posterul unui partid de stanga”, crede Mateescu. „In acelasi timp, prin asocierea cu Victor Ponta se testeaza forta acestor mesaje pentru la toamna”.
- PNL: Revenirea la identitatea pre-USL, vectorul Iohannis cu profil national
PNL-Adina Valean
Foto: Hotnews
Mircea Kivu observa ca realizarea eurodeputatei Adina Valean, privind raportul ei asupra reducerii tarifelor roaming in UE, dateaza din mandatul 2007-2009, liberalii incercand astfel sa fenteze electoratul. „Afisul prezinta principala contributie a Adinei Valean in elaborarea directivei referitoare la roaming; este una din actiunile UE cu impact pozitiv asupra vietii de zi cu zi a romanilor, mesajul avand adresabilitate mare, dat fiind numarul mare al conationalilor care au rude sau prieteni in strainatate. Ar fi o chichita ca respectiva realizare a doamnei Valean dateaza din mandatul trecut, dar in campania electorala principiul <> functioneaza din plin. Cei mai rautaciosi ar putea carti ca a fost aleasa tocmai imaginea sotiei presedintelui partidului, dar s-ar putea sa existe si alte declinari ale acestui afis”, comenteaza Kivu.
PNL-Crin_Iohannis
Foto: Hotnews
Daca PSD incerca sa isi capitalizeze imaginea si electoratul fostei USL, in opinia lui Kivu afisele PNL arata un fel de rupere de identitatea USL-ista: „PNL readuce in memoria alegatorilor imaginea pre-uselista a partidului, prin utilizarea identitatii vizuale traditionale. Popularitatea primarului Sibiului este si ea exploatata ca <> (girant) al listei de candidati”.
In schimb, Calin Cotoi o avertizeaza pe Adina Valean ca prezentarea unor realizari concrete este riscanta: „Prezentarea unor rezultate concrete are o parte buna, evidenta, dar apare si un pericol, mai putin evident. Pot parea inexate, exagerate sau ridicole. Cele prezentate nu sint foarte convingatoare”. „Motorul este tot al <>, la fel ca la PDL, dar al unei lupte ce apare ca avind deja rezultate – de unde si imaginea, banala, a cupei, ca semn al cistigului”, mai considera Cotoi.
In privinta sloganului PNL, sociologul este mai critic: „Ideea de <> e un pic ciudata – suna a campionat de fotbal, dar afisul nu sustine un dinamism de tipul acesta. Nu exista niciun mesaj clar ideologic si conceptual. Nici macar unul estetic-emotional de tipul <>”.
Barbu Mateescu remarca amplitudinea nationala care i se da primarului Sibiului, Klaus Iohannis, cu ocazia campaniei europene, desi acesta nu candideza: „Mesajele sunt adecvate mediului urban si asteptarilor traditionale ale electoratului liberal si nu numai de la europarlamentari (experti performanti). De notat folosirea lui Iohannis, un vector solid de credibilitate pentru liberali si in acelasi timp un jucator important in campania de la toamna, un jucator caruia i se creioneaza un profil national”.
- PDL: Revenirea la portocaliu, tema luptei anti-coruptie, bataia cu PMP pe votanti
PDL-urban
Foto: Hotnews
Sociologul Mircea Kivu considera ca, prin sloganul „Europa in fiecare casa”, PDL afirma ideea de echipa, pentru a contrazice, probabil imaginea de organizatie in curs de destramare. „Sloganul sugereaza rolul important pe care l-ar putea juca Europa in viata de zi cu zi a romanilor, ceea ce e nitel contradictoriu cu alegerea Monicai Macovei drept purtatoare de imagine – domnia sa fiind cunoscuta mai ales ca luptatoare impotriva coruptiei la nivelul clasei politice (care, slava Domnului, nu ne prea intra in case). Afirma ideea de echipa, probabil pentru a contrazice imaginea de organizatie in curs de destramare”, spune Kivu. In schimb, afisul cu Monica Macovei este ales potrivit de PDL, crede Kivu: „PDL a identificat corect, in persoana Monicai Macovei, principalul argument in (re)cucerirea electoratului de dreapta”.
PDL-Monica Macovei
Foto: Hotnews
Sociologul Calin Cotoi distinge mai mult tema luptei anti-coruptie in afisele PDL: „Mizeaza pe contrastul dintre Europa – si un spatiu intim, personal. PDL-ul, Monica Macovei in cazul de fata, apar ca mediatori intre aceste doua spatii. Nu sint date prea multe amanunte. Apare lupta impotriva coruptiei dublata (si imblinzita) de cea impotriva saraciei dar mesajul e unul foarte general. Nu exista un mesaj ideologic sau de identificare conceptuala in cazul partidului – si, neasteptat de putin, in cazul candidatei, ce are un profil, mai ales pe problematica coruptiei, mult mai bine conturat. Pare ca ideea a fost cea a unui discurs/ imagini vagi, care sa nu alieneze posibili votanti din afara nucleului dur al euro-candidatei”. „Afisele par ceva mai bune decit cele din fosta campanie electorala nationala, conchide Calin Cotoi.
In schimb, sociologul Barbu Mateescu remarca intoarcerea PDL la identitatea vizuala portocalie, de care acest partid s-a ferit la ultimele alegeri: „De remarcat faptul ca pentru prima data in ultimii ani portocaliul revine in prim-planul unei campanii nationale”. In privinta afisului cu Macovei, el crede ca folosirea acesteia „are rolul de a convinge votantii care ezita intre PDL si PMP sau chiar de a prelua votanti de la PMP”. Sloganul PDL, in schimb, „nu exprima in mod foarte clar identitatea partidului”, mai crede sociologul.
- UDMR nu prea are nevoie de afise
udmr
Foto: Facebook
„UDMR are un mesaj clar, adresat exclusiv electoratului maghiar din Ardeal”, crede Mircea Kivu.
In schimb, Calin Cotoi crede ca UDMR nu acorda afisului o importanta foarte mare in campanie. „Nu e prea mult de comentat. Afisul nu pare sa fie prea important in campanie. Nu e nicio imagine”.
Barbu Mateescu este si mai transant in privinta relaxarii UDMR in campanie: „Sloganul este sters si nememorabil. In genere, mobilizarea etnicilor maghiari la europarlamentare este considerabila, ceea ce schimba datele situatiei, permitand Uniunii o campanie mai relaxata”.
- PNTCD: Mai functioneaza si astazi imaginea lui Coposu?
PNTCD-flyer-Coposu
Foto: Hotnews
Mircea Kivu vede la PNTCD un mesaj eurosceptic, comparabil cu al PSD. „Atat PSD, cat si PNTCD promit sa apere Romania. De cine? Contextualizand, ar fi vorba de Europa…”. „PNTCD face apel la imaginea emblematica a lui Coposu, ceea ce mi se pare usor fraudulos atat timp cat nu stiu ca vreunul dintre personajele aflate pe locuri eligibile in lista sa fi fost contemporan cu Seniorul in partid. As remarca si lipsa unei coerente a identitatii vizuale in cele doua afise ale partidului”, mai comenteaza Mircea Kivu despre campania taranistilor.
In schimb, Calin Cotoi compara PNTCD-ul cu PNL, insa vede o deosebire intre cele doua partide istorice. ” PNTCD pare sa isi asume o ideologie conservatoare prin aparitia cuvintului <> in prima pozitie, la primul afis, si a continutului mesajului din cel de al doilea. Verbul nu mai este <> ci <>. Mesajul este cel al unei <> in fata efectelor corupatoare ale mass mediei si a homosexualitatii. Spre deosebire de PNL (si el un partid aparent <>), PNTCD nu foloseste imagini ale liderilor actuali (putin cunoscuti) dar nici imaginea unor lideri interbelici (si ei relativ necunoscuti votantilor de azi)”.
afis PNTCD urban
Foto: Hotnews
In privinta folosirii imaginii lui Corneliu Coposu, Cotoi considera ca aceasta „pare sa impace prestigiul istoric-traditional cu notorietatea actuala”, dar sociologul se arata sceptic: „Greu de spus daca si cum mai functioneaza astazi”. Per ansamblu, el apreciaza ca posterele taranistilor sunt ” singurele afise ce sustin o pozitie ideologica mai bine conturata”, insa sociologul atrage atentia ca „propunerile ideatice sint destul de vagi si se axeaza pe o rezistenta la <>, interzicerea pornografiei si a casatoriilor intre homosexuali”.
Barbu Mateescu este cel mai optimist in privinta afiselor PNTCD: „De mult timp nu mai aparusera in spatiul electoral romanesc mesaje conservator-crestine, o ruta manoasa in plan electoral. Partidul avand o forta organizationala redusa, nu este de asteptat ca aceste texte si imagini sa aiba un impact major la aceste alegeri. De urmarit daca tematica va fi mentinuta si la scrutinele ulterioare, ea putand aduce modificari semnificative in timp spatiului politic romanesc”.
- PMP: Udrea „la butoane”
PMP
Foto: Facebook/Elena Udrea
Mircea Kivu, care a cules afisul Partidului Miscarea Populara de pe pagina de Facebook a Elenei Udrea, remarca atitudinea de sefa a deputatei, care nu are nicio functie oficiala in partid. „Drept bonus, va trimit si un afis al PMP, cules din pagina de Facebook a Elenei Udrea, care doreste sa ne informeze, daca mai era nevoie, cine e de fapt la butoane in partid. In subsidiar, pare sa existe o atentionare pentru Cristian Petrescu, aflat in contratimp fata de mersul partidului (paseste cu stangul, in imagine)”, considera Mircea Kivu.