Cum explica ANCOM de ce tine secreta oferta facuta de RCS&RDS la licitatia privind noua platforma de televiziune digitala, desi licitatia s-a incheiat
Licitatia care va duce la aparitia unei noi platforme de televiziune digitala in Romania, care sa concureze cablul si satelitul, s-a incheiat in 10 iunie. Desi sapte companii au cumparat caietele de sarcini, numai doua – Societatea Nationala si Radiocomunicatii (SNR) si RCS&RDS – au depus oferte pentru licentele scoase la licitatie. Pentru ca in timpul procedurii cererea a depasit oferta pentru cel putin una dintre licente s-au organizat runde suplimentare. La final, autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a anuntat ca SNR a castigat, fara sa spuna nimic de RCS&RDS. In conditiile in care licitatia s-a incheiat, HotNews.ro a incercat sa afle ce oferta a facut totusi RCS&RDS de a pierdut licitatia, insa oficialii ANCOM spun ca potrivit caietului de sarcini aceste date sunt confidentiale.
In conferinta de presa din 10 iunie, ANCOM a anuntat ca SNR a castigat trei din cele cinci multiplexuri digitale licitate, contra sumei de 1.020.002 euro reprezentand taxa de licenta. Numele RCS&RDS, celalalt operator care a depus oferte in licitatie, nu a fost nici macar mentionat in comunicatul de presa.
In cadrul conferintei, presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, a facut o trecere in revista a etapelor licitatiei (vezi documentul atasat) venind si cu o noutate – sapte companii au cumparat caietele de sarcini, insa numai doua au mers mai departe cu oferte – SNR (care opereaza sub marca Radiocom) si RCS&RDS.
HotNews.ro a intrebat in cadrul conferintei care au fost aceste companii care au cumparat caietele de sarcini si de ce nu s-a anuntat numele lor la momentul respectiv.
Marinescu a oferit numele celor sapte companii care au cumparat caietele de sarcini: SNR, RCS&RDS, 2K Telecom, Ericsson Telecomunications Romania SRL, Pro TV S.A., Media Sat SRL si Antena TV Group SA.
De ce anunta abia acum numele acestora?
‘Nici dumneavoastra nu ne-ati intrebat’, a fost raspunsul presedintelui ANCOM.
Faptul ca RCS&RDS, liderul pietei de televiziune prin cablu si satelit, nu a castigat nimic in aceasta licitatie a fost o surpriza pentru mai multi ziaristi prezenti la conferinta, dar nu s-au cerut detalii si nici autoritatea nu a spus nimic despre oferta necastigatoare.
In conditiile in care licitatia s-a incheiat, HotNews.ro a incercat sa afle ce oferta a facut totusi RCS&RDS de a pierdut licitatia. Asa ca am intrebat.
Iata raspunsul ANCOM la intrebarea HotNews.ro: Pentru ce multiplexuri a licitat RCS&RDS si care a fost oferta lor?
Raspunsul autoritatii:
- ANCOM a comunicat informatii detaliate in fiecare etapa de pregatire si derulare a licitatiei de televiziune digitala terestra, atat prin intermediul comunicatelor de presa si al paginii proprii de internet, cat si prin organizarea unei conferinte de presa la finalizarea licitatiei, in data de 10.06.2014.
- Detaliile privitoare la oferta operatorului RCS&RDS din cadrul licitatiei de televiziune digitala terestra nu pot fi facute publice de Autoritate. Potrivit punctului 4.3.3. din Caietul de sarcini ‘Reguli privind confidentialitatea informatiilor’, informatiile de orice natura, care privesc, in mod direct sau indirect, strategia unui participant in cadrul procedurii de selectie sau orice oferta pe care un participant a depus-o sau intentioneaza sa o depuna in cadrul procedurii sunt considerate informatii confidentiale.
Este normal sa nu se stie care a fost oferta necastigatoare? Daca ne uitam spre exemplu la licitatia de telefonie mobila desfasurata tot de ANCOM in 2012, la final s-a anuntat ce a castigat si cat va plati fiecare din operatorii participanti la licitatie: Orange, Vodafone, RCS&RDS, Cosmote si 2K Telecom. Este drept ca atunci fiecare dintre ofertanti a castigat cate ceva, pe cand acum RCS&RDS nu a castigat nimic.
HotNews.ro a adresat aceeasi intrebare si catre RCS&RDS, insa pana la publicarea acestui articol nu am primit nici un raspuns.
- De ce este importanta aparitia unei noi platforrme de televiziune digitala?
„Populatia ar trebui sa stie ca va mai exista inca o platforma prin care se poate informa, pe langa cablu si satelit si speram ca prin ofertele pe care le va face sa concureze celelalte platforme in beneficiul utilizatorilor”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, la anuntarea rezultatelor licitatiei.
SNR a furnizat la solicitarea HotNews.ro si cateva detalii despre oferta TV pe care o vor avea romanii, din iunie 2015:
Aproximativ 90% din populatia Romaniei, adica cca. 18.110.000 locuitori (potrivit recensamantului din 2011) ar trebui sa poata receptiona gratuit 12 – 16 programe TV in format Standard Definition (SD) sau 3 programe TV in format High Definition (HD) si 4 – 5 programe SD pana la sfarsitul anului 2016.
SNR a mai anuntat ca prin cele trei licente castigate, „va transmite atat programele publice ale Societatii Romane de Televiziune, cat si programele altor producatori de content, numarul total al acestora fiind de aproximativ 40 de programe in format SD. Prin cele 3 multiplexuri se pot transmite si programe in format HD.
Compania de stat va putea furniza si alte servicii asociate cum ar fi: subtitrare, EPG (Electronic Programme Guide), Video on Demand (VoD – programe video la cerere, contra cost), transmitere de date (de exemplu buletin meteo) etc.
Ramane de vazut daca aparitia acestei noi platforme TV va crea vreo presiune in aceasta piata, in conditiile in carela sfarsitul anului 20013 peste 85% dintre gospodariile din Romania beneficiau de servicii de retransmisie a programelor TV. In mediul rural erau 2,5 milioane de abonati TV, adica 38% din numarul total, cei mai multi dintre acestia fiind abonati la servicii TV prin satelit (DTH).
Din totalul de 6,4 milioane de abonati la servicii de retransmisie, 4,1 milioane erau abonati la servicii furnizate prin intermediul retelelor de cablu (+8,7% fata de anul 2012), 2,2 milioane erau abonati la retele satelit de tip DTH (-0,2% fata de anul 2012), iar 56 de mii de abonati receptionau aceste programe prin tehnologie IP (+49% fata de anul 2012).