Sari direct la conținut

Cum ne-a schimbat pandemia: stăm mai mult acasă, cumpărăm mai puține haine și gătim mai des acasă (studiu)

HotNews.ro
La cumparaturi , Foto: Inquam Photos / Cornel Putan
La cumparaturi , Foto: Inquam Photos / Cornel Putan

Când au de făcut o achiziție (de la cumpărarea unei case, la îmbrăcăminte sau mâncare), cei mai mulți români merg pe mâna părinților (74%), a partenerului de viață (73%), iar scorurile cele mai mici sunt înregistrate de colegii de serviciu și vecini, arată un studiu al Reveal Marketing Research

Studiul și-a propus să descopere cum se raportează românii la relațiile cu apropiații, care este rolul acestora în modelarea diferitelor aspecte ale vieții precum și felul în care relațiile interpersonale influențează comportamentele de consum din viața de zi cu zi.

  • Principalele activități de timp liber ale românilor sunt plimbările în parc (66%), cumpărăturile (63%), mersul în vizită (55%) și ieșirile în oraș în locații Horeca (40%)
  • 4 din 10 români resimt în prezent schimbări ale comportamentelor și obiceiurilor lor sociale, pe care le atribuie perioadei Covid-19
  • Femeile investesc semnificativ mai mult timp decât bărbații în ritualuri de îngrijire personală acasă
  • 6 din 10 români admit că deciziile de consum și cumpărare le sunt influențate de părerile celor apropiați

Una dintre principalele caracteristici ale omului e aceea de a fi o ființă socială, acesta desfășurându-și multe dintre activități alături de alți oameni, arată studiul citat.

Dacă ne referim la timpul liber al românilor, acesta este petrecut de obicei în compania apropiaților (62%), în special în cazul tinerilor între 25-34 ani (70%), în timp ce 26% declară că petrec timpul liber în egală măsură singuri și în compania celorlalți, iar 12% mai degrabă singuri.

Așadar, plimbările în parc (66%), preferate în special de femei (72% vs. 61% bărbați), cumpăraturile (63%), mersul în vizită (55%) și ieșitul în oraș la terase, restaurante, cafenele etc. (40%) sunt principalele modalități de petrecere a timpului liber în afara casei.

Alte activități, menționate în mai mică măsură, sunt mersul la cinema (26%) sau activitățile sportive/ mersul la sală (23%).

Urmărind obiceiurile de consum ale românilor atunci când ies în oraș (terasă, restaurant etc.), observăm că, băuturile reprezintă principala categorie de produse consumată, spun analiștii Reveal.

Femeile comandă mai degrabă din impuls/ poftă (34% vs. 22% bărbații), persoanele mature peste 55 ani preferă gusturile preferate/ cu care sunt obișnuiți, iar persoanele cu veniturile cele mai mari (peste 4500 RON) sunt cele mai deschise în a încerca gusturi noi (35% vs. 25%).

Mai mult decât atât, 2 din 10 români declară că aleg ce să consume în funcție de ceea ce consumă cei cu care sunt în oraș, bărbații fiind mai predispuși să fie influențați de alegerile și părerile celorlalți (23% vs. 14% în cazul femeilor).

Dacă ne referim la activitățile preferate atunci când timpul liber este petrecut acasă, în topul preferințelor regăsim treburile casnice (65%) – în special în cazul femeilor (72% vs. 57%), vizionarea de filme/ seriale (62%) și petrecerea timpului pe site-urile de socializare (60%).

Alte tendințe sunt reprezentate de faptul că femeile investesc semnificativ mai mult timp decât bărbații în ritualuri de îngrijire personală acasă (46% vs. 27%), în timp ce bărbații se informează în mai mare măsură despre subiectele de interes (52% vs. 44% femei).

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, mersul în vizită este una dintre principalele activități preferate de români în timpul liber (55%). În cadrul acestor vizite, românii obișnuiesc de cele mai multe ori să socializeze, să poarte conversații (78%), să pregătească masa (57%) și să consume diferite băuturi alcoolice sau non-alcoolice (45%).

Mersul în vizită are o semnificație profundă, mai ales în contextul relațiilor cu apropiații, întrucât actul de a vizita fizic pe cineva demonstrează legătura puternică dintre indivizi și dorința acestora de a „valoriza relația”, investind timp și share-uind unul dintre cele mai personale spații – propria casă.

Aruncând o privire la categoriile de vârstă, observăm că tinerii între 18-24 ani obișnuiesc în mai mare măsură să se joace diverse jocuri (35% vs. 24% total eșantion), în timp ce tinerii între 25-34 ani preferă mai degrabă să asculte muzică (51% vs. 39% total eșantion) sau să comande mâncare online (31% vs. 25% total eșantion).

4 din 10 români resimt schimbări ale comportamentelor și obiceiurilor atribuibile pandemiei

57% dintre români declară că obiceiurile și activitățile lor au revenit în totalitate la vechea normalitate de dinainte de pandemie. O treime dintre români (33%) declară că observă schimbări ale obiceiurilor și rutinei lor, în special tinerii între 18-34 ani (42%), în timp ce pentru 7% pandemia a schimbat în mare măsură obiceiurile de consum.

Pandemia a accelerat adoptarea muncii la distanță și a determinat o reevaluare a modalităților de petrecere a timpul liber (ex. hobby-uri pentru acasă, socializarea virtuală, cumpărături online etc.), iar aceste schimbări ce au adus atât oportunități, cât și provocări, subliniază nevoia de flexibilitate, adaptabilitate și focusul pe activități de relaxare noi ce au ca scop creșterea bunăstării personale.

Comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei, în prezent, românii petrec mai mult timp acasă (26%), cumpără mai puține haine (20%), gătesc mai des acasă (18%) și sunt mai preocupați de sănătate – sport, mișcare, dietă mai sănătoasă (13%).

Alte schimbări menționate sunt frecvență mai mare a comenzilor online (11%), vizite mai dese la apropiați (11%), stabilirea unor relații mai strânse cu cei dragi (11%), diversitatea activităților de recreere pentru a recupera timpul din pandemie (10%) și incidența crescută a apelurilor video (10%).

6 din 10 români admit că deciziile de consum și cumpărare le sunt influențate de părerile celor apropiați

58% dintre români consideră că sunt influențați de apropiații lor atunci când hotărăsc cum, când și de unde cumpără diferite produse, mărci sau servicii, în timp ce 42% declară că au preferințe clar stabilite și că ceilalți îi pot influența în foarte mică măsură. De remarcat faptul că reprezentanții generației Z (18-24 ani) sunt cei care consieră în mai mare măsură că alegerile le sunt influențate de ceilalți (83%).

Dacă ne referim la categoriile de produse și servicii, grupul de egali are cea mai mare influență în ceea ce privește alegerea călătoriilor/ modalitatea de petrecere a concediilor (42%) și în alegerea alimentelor și băuturilor (33%).

Când vine vorba de cumpărături legate de haine, bărbații sunt mai ușor influențabili decât femeile, (34% vs. 24% femei), mâncare și băutură (38% vs. 30% femei) sau mobilă și decorațiuni (34% vs. 25% femei).

Părerea celor apropiați influențează în mare și foarte mare măsură deciziile românilor atunci când se hotărăsc să își cumpere o casă (44%), când iau decizii majore pentru viața lor (43%) – în special în cazul tinerilor cu vârste între 18-24 ani (54%) sau când stabilesc ce destinații să aleagă pentru vacanțe (42%). Pe de altă parte, felul în care aleg să se îmbrace este cel mai puțin influențat aspect de către părerile celorlalți (33%).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro