Cum ne păcălesc influencerii din social media: în față totul e frumos, când iei bani pe ascuns, pentru reclamă
- Panorama.ro
Într-o postare recentă pe Instagram, vloggerul Selly (Andrei Șelaru) ne anunță că a început Black Friday de vară la un magazin de electronice. Un fel de, ca să păstrăm limbajul de Internet: „nimeni: nimic; Selly: uitați aceste oferte de la acest magazin”. Doar că nu e chiar așa. Postarea e, în mod evident, o reclamă, însă ea nu e marcată nicăieri ca atare.
Nu e, nici pe departe, un caz singular. De altfel, Selly a recunoscut că nu își marchează publicitatea, pentru că, spune el, legea nu îl obligă și astfel ar avea de pierdut în concurența cu alți influenceri români, care, la fel ca el, nu marchează mereu conținutul plătit.
Nu e o practică întâlnită doar printre influencerii tineri. În 2020, de exemplu, Libertatea scria despre jurnalista Andreea Esca, care avea sute de postări publicitare nemarcate corespunzător.
Cu (mai) mic, cu (mai) mare, realitatea e că, frecvent, influencerii de la noi aleg să nu marcheze publicitatea sau dacă o fac, să nu o facă îndeajuns de clar.