Cum raspunde Guvernul la intrebarile legate de neclaritatile din ordonanta publicitatii TV
„Legea nu se aplica retroactiv decat daca exista o prevedere expresa in acest sens in cadrul acesteia”, suna raspunsul guvernului la intrebarea HotNews.ro daca ordonanta de urgenta de modificare a Legii audiovizualului, publicata vineri in Monitorul Oficial si care schimba radical piata de publicitate TV, se aplica si contractelor in derulare intre televiziuni, agentii si clienti de publicitate.
- HotNews.ro a adresat, luni, guvernului o serie de intrebari legate de neclaritatile ordonantei ce schimba regulile in publicitatea TV, rescriind relatiile dintre televiziuni, agentii de publicitate si clienti de publicitate. Guvernul a raspuns acestor intrebari marti, prin intermediul biroului de presa.
In raspunsurile transmise HotNews.ro, guvernul arata ca:
- Pentru aplicarea reglementarilor privind publicitatea nu este nevoie de interventia unei autoritati, fiind vorba doar de dreptul comercial. (N.red.: Responsabilitatea pentru aplicarea Legii Audiovizualului, modificata prin aceasta ordonanta, revine CNA, care nu are atributii ce tin de contracte comerciale)
- „s-au constatat aspecte netransparente si anticoncurentiale in domeniul publicitatii televizate”. (N.red.: guvernul nu precizeaza cine a constatat aspectele respective, care sunt acestea si daca cineva le-a constatat si in alte domenii ale publicitatii)
- „Au existat nemultumiri privind achizitionarea de spatii publicitare televizate” – este raspunsul sumar al guvernului la intrebarea daca exista dovezi, suspiciuni sau investigatii legate de „coruptia manifestata la nivelul achizitiei de spatiu publicitar media”, mentionata in motivarea ordonantei
- Consultarile la care s-a raportat guvernul sunt cele legate de vechiul text al ordonantei, discutat la sfarsitul anului trecut. In raspunsul sau, guvernul face referire clara doar la un punct de vedere vechi, din partea Consiliului Concurentei.
Redam integral raspunsurile transmise de biroul de presa al Guvernului:
I.: Cine este autoritatea indreptatita sa aplice prevederile legate de publicitate, mai precis modificarile aduse Art. I din Legea audiovizualului, avand in vedere ca CNA nu are atributii pe baza carora sa intervina in relatiile comerciale dintre companii?
R.: Este vorba despre contracte comerciale incheiate intre parti si nu de acordare de drepturi, sau de licente care ar presupune interventia unei autoritati. Aceste contracte se supun dreptului comercial si, in plus, se prevede faptul ca orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor prezentului act normativ este nul.
I.: Ce definitie a termenului de „intermediar” este avuta in vedere in cazul acestei ordonante?
R.: In intelesul prezentei reglementari, dupa cum reiese si din text, intermediar este o terta parte ce intervine intre beneficiarul publicitatii, si in numele acestuia, si televiziunea care ofera spatiu pentru publicitate.
I.: Se aplica aceste modificari legislative si contractelor in derulare intre radiodifuzori, „intermediari” si beneficiarul final al publicitatii televizate?
R.: Legea nu se aplica retroactiv decat daca exista o prevedere expresa in acest sens in cadrul acesteia.
I.: De ce se aplica aceste prevederi doar publicitatii televizate si nu publicitatii prin toate canalele, inclusiv radio, presa scrisa, online, OOH, cinema?
R.: Aceste reglementari se aplica doar publicitatii televizate deoarece s-au constatat aspecte netransparente si anticoncurentiale in domeniul publicitatii televizate. Reglementarea nu putea sa se refere la alte aspecte deoarece campul de aplicare al legii este legat de audiovizual.
I.: In ordonanta sunt mentionate „obiectivele de combatere a coruptiei manifestate la nivelul achizitiei de spatiu publicitar media, precum si necesitatea combaterii sistemelor netransparente si anticoncurentiale in acest domeniu”. Exista, la nivelul autoritatilor guvernamentale, dovezi, suspiciuni sau investigatii legate de acte de coruptie in cazul achizitiei de spatiu publicitar media sau de sisteme anticoncurentiale in domeniu?
R.: Au existat nemultumiri privind achizitionarea de spatii publicitare televizate.
I.: In vederea acestei ordonante – diferita de ordonanta pregatita la sfarsitul anului trecut, ramasa nepublicata in Monitorul Oficial – au existat consultari cu reprezentanti ai beneficiarilor de publicitate televizata, ai agentiilor de publicitate, ai furnizorilor de spatiu publicitar, ai Consiliului Concurentei sau ai altor autoritati si organizatii?
R.: Au existat consultari si punct de vedere din partea Consiliului Concurentei privind vechea ordonanta. Acest nou text nu aduce nimic in plus fata de vechiul text care era mai cuprinzator.