Sari direct la conținut

Cum rezistă industria ucraineană de televiziune: emisiuni și producții noi / Desprinderea de Rusia

HotNews.ro
Război în Ucraina, Foto: Alexei Alexandrov / AP / Profimedia
Război în Ucraina, Foto: Alexei Alexandrov / AP / Profimedia

Emancipându-se de fostul său partener rus în favoarea Europei, televiziunea ucraineană continuă să facă filme în ciuda bombelor, insistă reprezentanții săi, în căutare de sprijin la Mipcom de la Cannes, potrivit AFP.

„Conținutul este arma noastră”, a declarat recent pentru AFP Polina Tolmacheva, director de marketing al grupului audiovizual ucrainean FILM.UA, înaintea celei mai mari piețe mondiale din acest sector.

Zeci de compatrioți de-ai săi promovează pe Coasta de Azur o industrie născută la sfârșitul URSS, „tânără și plină de energie”, dar evident slăbită de invazia rusă din februarie.

„Niciunul dintre noi nu a fost pregătit pentru o criză atât de intensă”, a declarat miercuri, la o conferință la Cannes, Dmitro Troitski, de la grupul media ucrainean Starlight Media.

Dar televiziunea ucraineană – din care provine președintele Volodimir Zelenski, eroul serialului „Slujitorul poporului” – „a acceptat provocarea și se descurcă destul de bine”.

Știrile – comune tuturor canalelor în ultimele opt luni – au fost difuzate „fără nicio întrerupere” și „filmările au fost reluate în aprilie” la Kiev și în vestul țării, a precizat liderul.

În prezent se filmează cel de-al doilea sezon al unui serial de comedie, „Vecini nebuni”, în timp ce cel de-al 12-lea sezon al adaptării locale a show-ului de talente TV „The Voice”, care a fost întrerupt în această iarnă, a fost reluat.

Filmări în 2014

De la începutul războiului din Donbass, în 2014, Ucraina a accelerat producția de conținut local pentru a-și alimenta canalele, unde până atunci abundau programele rusești.

Acest lucru a fost un răspuns la cererea publicului și la introducerea unor cote pentru formatele în limba ucraineană, a declarat pentru AFP Katerina Udut, CEO al distribuitorului MRM.

În 2021, țara a produs sau coprodus 116 seriale și poate conta pe o piață de publicitate TV de 400 de milioane de dolari.

Dar agenții de publicitate au abandonat televiziunea, care a fost monopolizată de știri, fondurile publice au fost redirecționate către armată și mulți profesioniști exilați „s-ar putea să nu se mai întoarcă”, se teme Katerina Udut.

Pentru a-și asigura supraviețuirea, principalii producători și radiodifuzori din țară s-au unit în spatele sloganului „Conținut ucrainean, cooperare globală” (UCGC) pentru a-și promova know-how-ul în întreaga lume și pentru a obține sprijin financiar.

În curând, vor lansa „clubul de conținut ucrainean”, invitând străinii să investească după cum doresc în proiecte de conținut în schimbul drepturilor de difuzare.

Libertate / „Cei care au rămas”

„Nu cerem donații, vrem doar să arătăm clar că Ucraina este o piață competitivă, bogată în idei și profesioniști, că avem cu ce contribui”, a explicat Victoria Yarmoshchuk, CEO al FILM.UA, la Cannes.

Unii nu mai au nevoie de convingere, cum ar fi compania germană Red Arrow Studios, coproducător împreună cu FILM.UA al viitoarei serii „Cei care au rămas”, inspirată din povești adevărate despre ucrainenii care au rămas în Kiev în timpul conflictului.

De asemenea, filiala germană a Gaumont va coproduce cu Starlight Media serialul „In her car”, despre ședințele de terapie neoficiale ale unui psiholog reconvertit în transportator de pasageri despărțiți de cei dragi din cauza războiului.

Deschiderea către Europa este cu atât mai necesară pentru industria ucraineană cu cât aceasta și-a pierdut principala piață de desfacere în Rusia.

„Toate relațiile dintre foștii colegi ruși și ucraineni s-au încheiat”, a declarat pentru AFP Larissa Malioukova, expert în audiovizual la cotidianul rus de opoziție Novaya Gazeta.

„Conținutul rusesc este acum de neconceput în Ucraina, dar nu vom plânge din această cauză”, a declarat Polina Tolmacheva. „Vrem să ne spunem propriile noastre povești, cu propriile noastre valori, cum ar fi libertatea.

Exclusă de la ediția din acest an a Mipcom, industria audiovizuală rusă a văzut multe dintre titlurile sale „cumpărate de platforme importante”, potrivit Larissei Malioukova.

În același timp, unele seriale filmate în Rusia sunt interzise de cenzură, cum ar fi „Camarade Major” (o comedie despre un ofițer FSB). Cele mai curajoase proiecte sunt astfel prinse între ciocan și nicovală.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro