Sari direct la conținut

Cum sa faci ”cumparaturi” in proiectele cu fonduri structurale

HotNews.ro, EurActiv.ro

Termeni precum „autoritate contractanta”, „licitatie restransa”, „anunt de participare” sau „prag valoric”, pentru cei mai multi dintre noi, suna ca limba chineza. Cu toate acestea, notiunile si principiile de baza ale achizitiilor publice trebuie cunoscute macar partial de oricine doreste sa acceseze fonduri structurale si de coeziune.

In acel moment, cel care doreste sa cumpere bunuri sau servicii, inclusiv servicii de consultanta, mai scumpe de 5.000 de euro, devine „autoritate contractanta” si nu poate face nici o miscare fara a urma etapele prevazute in legislatie.

In Romania sunt putini experti in acest domeniu, iar solutia salvatoare va veni in cele din urma tot de la consultantii pe finantari, care nu vor avea de ales si vor fi nevoiti sa se priceapa si la asta.

Exista cateva principii generale si cateva recomandari de urmat, pentru cei care doresc sa aiba idee trebuie realizata cumpararea bunurilor sau serviciilor. Informatiile au fost furnizate in cadrul cursului „Fondurile Structurale si de Coeziune 2007: Procedurile de achizitii publice” organizat de ConsTrain (www.constrain.ro) in perioada 4-6 mai.

Sapte recomandari utile – enuntate de Codrin Vulcu, purtator de cuvant la ANRMAP

– Atentie la valoarea proiectului. In functie de asta, anunturile trebuie publicate in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, in Monitorul Oficial sau in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (vezi caseta)[c:1:d]

– Atentie la anunturile care impun o anumita cifra de afaceri a furnizorului. Poate fi considerata o cerinta restrictiva. Cifra de afaceri este un indicator care, in general, nu ofera informatii privind riscul de neindeplinire al unui contract.

– Furnizorul are doua variante de a-si asigura protectia pretului pe toata durata contractului: se prevede fie un pret fix, fie o modalitate de actualizare a pretului (bazata in special pe formule de calcul cu indici statistici care pot influnta pretul, de exemplu rata inflatiei).

– Pentru a nu complica proiectul, plata consultantilor este mai bine sa fie realizata din fonduri proprii. Avand in vedere ca si achizitia serviciilor de consultanta va presupune aplicarea unei proceduri de achizitie, in masura in care beneficiarul nu poseda cunostinte privind legislatia in domeniu, singura varianta va fi sa plateasca din buzunar.

– Procedura de achizitii poate fi demarata si daca in momentul respectiv fondurile nu sunt efectiv disponibile, dar au fost identificate si exista certitudinea ca vor fi diponibile la o data ulterioara. Insa nu va fi semnat contractul pana cand fondurile nu sunt efectiv „in contul” solicitantului.

– Masuri de precautie. Toate actiunile ulterioare in cadrul procesului de atribuire (inca o etapa de licitatie electronica, posibilitatea de a se achizitiona cantitati suplimentare) este obligatoriu sa fie prevazute de la inceput, pentru a putea fi aplicate.

Spre exemplu, in cazul aplicarii unei licitatii, autoritatea isi poate rezerva dreptul sa mai cumpere de la acelasi furnizor servicii sau lucrarile necesare.

– Mare atentie la posibilitatile, prevazute de lege, de reducere a termenelor dintre data publicarii anuntului de participare si data depunerii ofertelor, „reduceri” care in anumite conditii pot fi extrem de avantajoase.

Nota: Legislatia in domeniul achizitiilor publice este prezentata pe web-site-ul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice: www.anrmap.ro. Tot aici se gasesc datele de contact ale Biroului de Consultatii Tehnice, prin care cei interesati pot obtine lamuriri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro