Sari direct la conținut

Cum se apara directorii acuzati de nereguli la Portul Constanta: Contesta raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, dar in acelasi timp recunosc ca au renuntat, recent, la o clauza considerata ilegala

HotNews.ro

Directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) au contestat raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor in care se arata ca au fost incheiate pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind realizarea digului de larg. Mai mult, directorii spun ca a fost un control superficial si cu o tema anume. „Sunt multe lucruri care nu au legătură cu realitatea, este un control cu temă în aşa fel încât să iasă o concluzie”, a declarat intr-o conferinta de presa Decebal Şerban, directorul general adjunct al companiei. Pe de alta parte, reprezentantii companiei recunosc faptul ca au renuntat, la scurt timp dupa ce au primit rezultatele controlului, la o clauza considerata ilegala inclusa in contractul privind construirea digului de larg. De asemenea, au recunoscut si ca au platit constructorului un avans de peste 10 milioane de euro. Lucrarile la dig nu au inceput nici dupa 6 luni de la semnarea contractului.

„E o clauza care poate fi interpretata ca dand posibilitatea escaladarii pretului. Acum o saptamana, doua, am scos clauza din contract. Am facut un act aditional de comun acord. In cazul executantului, exista doua probleme, una fiind legata de marirea pretului, iar noi am considerat ca e bine sa retragem aceasta posibilitate. Intrucat s-a discutat ca ar fi defavorabila, noi am initiat o discutie cu constructorii si am renuntat la ea”, a declarat Lucian Balut, directorul general al Portului Constanta.

Reamintim ca directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) au incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”, potrivit unui raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor obtinut de HotNews.ro. Un contract in valoare de 420,4 milioane de lei, fara TVA, a fost incheiat cu firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru realizarea lucrarilor, iar al doilea, tot cu o firma olandeza, Royal Haskoning, pentru servicii de consultanta. Potrivit Corpului de Control, ambele acorduri contractuale au fost modificate dupa adjudecare, in favoarea firmelor olandeze si in dauna statului.

Una dintre acuzatiile Corpului de Control este ca s-au modificat si s-au adaugat, in defavoarea CN APM SA Constanta, clauze contractuale obligatorii in acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanta” dupa desemnarea castigatorului procedurii de achizitie publica, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV. Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale.

O alta acuzatie este ca directorul general al companiei a aprobat plata avansului prevazut de acordul contractual in suma de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, catre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fara respectarea legii si a conditiilor contractuale. Pe 16 mai 2013, noul director general, Lucian Balut, a aprobat ordonantarea de plata, in urma careia antreprenorul a primit 52,4 milioane de lei. In timpul controlului, au fost solicitate documentele justificative care au stat la baza platii in avans. Reprezentantii companiei nu au putut prezenta documentul referitor la situatia interimara de lucrari, conform prevederilor din contract.

In aceasta privinta, Balut recunoaste ca trebuia „sa avem o situatie intermediara de lucrari”. „Cand am completat actul am scris „0000” pentru ca nu incepusera lucrarile. (…)Eu iti dau bani in avans ca tu sa te apuci de lucru”, a spus Balut. Practic, acesta spune ca nu avea cum sa prezinte o situatie interimara de lucrari in conditiile in care nu a fost realizat nimic. Iar pentru a incepe lucrarile, este nevoie de un avans.

  • In privinta stadiului actual, conducerea companiei sustine ca „in maxim 10 zile veti avea conferinta de deschidere a lucrarilor”. Pana acum, constructorul s-ar fi ocupat doar de organizarea santierului. Adica, dupa 6 luni de la semnarea contractului, nici pana acum nu au inceput lucrarile.

Legat de contractul cu firma de consultanta Royal Haskoning, principala acuzatie este modificarea cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro. De la 7,9 milioane de lei, pretul cu care a fost castigata licitatia, s-a ajuns la 9,1 milioane de lei, la care se adauga TVA de 2,2 milioane de lei. In contract se precizeazaca pretul contractului a fost actualizat cu inflatia din ultimii trei ani. Conducerea companiei sustine ca aceasta modificare de pret a fost prevazuta in oferta consultantului.

Directorul general adjunct, Decebal Serban, una dintre principalele persoane acuzate, considera ca este un control cu tema. De altfel, Decebal Serban este cel care a semnat contractele pe 1 februarie. „După părerea mea acest raport este întocmit destul de superficial şi aş putea spune chiar puţin tendenţios. (…) Raportul pe care compania nu-l însuşeşte în totalitate a fost contestat la emitent, arătând motivele pentru care nu suntem de acord cu tot ce a apărut aici, rugându-i să revină pentru definitivarea controlului şi să rezulte ceva limpede în urma tuturor documentelor. Eu, cel puţin, dacă raportul rămâne acelaşi, mă voi adresa organelor competente care vor judeca unde este dreptatea. Echipa de control nu poate emite altceva în afară de păreri ori pe mine mă interesează să reiasă nişte concluzii clare, să se ştie dacă am fost hoţ sau nu, dacă am fost prost sau nu, dacă am furat sau nu, nu să se lase să planeze aşa o umbră de îndoială asupra mea şi asupra companiei”, a spus Decebal Şerban.

Acesta neagat vreo legatura cu primarul Radu Mazare. „Nu am nicio legatura cu Mazare, l-am vazut de 2 ori pe la usa, nu am schimbat decat o vorba cu dansul. E adevarat ca sunt prieten cu Vali Preda”, a spus directorul general adjunct. Şerban a fost consilierul lui Valentin Preda în perioada în care acesta a ocupat funcţia de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care, la rândul lui, a fost consilierul personal al primarului Radu Mazăre, potrivit ziarului Ziua de Constanta. Contractele au fost semnat de Decebal Serban data fiind functia sa, de director general al CN „APM” SA Constanta si calitatea de reprezentant legal al companiei. Semnarea contractelor s-a facut într-o ceremonie la sediul Ministerul Transporturilor la care a participat ministrul si Valentin Preda, în calitatea sa oficiala de secretar de stat. Pe 19 februarie 2013, Valentin Preda a fost ridicat de catre DNA pentru presupuse fapte de coruptie.

Premierul Victor Ponta a afirmat miercuri ca va semna, in calitate de ministru interimar al Transporturilor, o sesizare catre DNA, „dacă sunt constatări de încălcare a legii penale” in cazul abuzurilor depistate de Corpul de Control al Ministerului de resort la Compania Naţionala Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC). Intrebat daca va solicita si schimbarea conducerii, premierul a raspuns ca „dacă există nereguli grave şi am prevederea legală necesară, o să schimb Consiliul de supraveghere”. Insa, Corpul de Control ii considera responsabili pentru semnarea pe 1 februarie 2013 a doua contracte paguboase pentru stat pe directori, nu pe membrii Consiliului (n.red. de Administratie, nu de Supraveghere cum a spus premierul). In cazul directorilor, Ponta spune ca acestia sunt acoperiti de OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa si nu poate interveni.

In aceasta privinta, Balut spune ca singurii care il pot schimba din functie sunt membrii Consiliului de Administratie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro