Sari direct la conținut

Cum se vede piata de publicitate online la finele anului de criza 2009

HotNews.ro

Piata de publicitate online ar urma sa scada cu 15-20% anul acesta, dar anul viitor ar putea inregistra o crestere de 15 pana la 30%, au apreciat miercuri seara, in cadrul evenimentului Web Club, mai multi reprezentanti ai agentiilor si regiilor. Acestia spun ca ultimul trimestru al acestui an va fi mai bun decat aceeasi perioada in 2008, marcata de primele semne ale crizei.

O perspectiva diferita de ceilalti participanti privind evolutia pietei in 2009 a avut-o consultantul independent Doru Panaitescu. Acesta se asteapta ca, pentru 2009, IAB Romania – care pentru anul precedent a evaluat piata de publicitate online la circa 20 de milioane de euro – va estima o cifra de 22-24 milioane euro pentru anul acesta. Vezi argumentatia lui Doru Panaitescu pe blogul sau.

Cristian Costache, head of digital media, Aegis Media Romania

  • Lucrurile au inceput sa se miste din septembrie a.c., cea mai buna perioada in acest an va fi noiembrie-decembrie. Va urma o noua perioada grea in ianuarie-februarie, dar vom respira din nou din martie, cel mai probabil
  • Fragmentarea pietei – cresterea numarului mare de vanzatori de publicitate – nu face bine nimanui
  • Sunt „destul de optimist privind scaderea” in 2009: un minus 15-20% fata de 2008

Calin Rotarus, managing director ARBOinteractive

  • Ultimul trimestru din acest an va fi mai bun decat trimestrul 4 din 2008, ceea ce, psihologic, e un lucru bun
  • Scaderea cheltuielilor publicitare online in 2009 va fi de circa 20%
  • Anul viitor s-ar putea inregistra o crestere de pana la 30%

Radu Ionescu, managing partner Kinecto

  • Creatia online a scazut cu circa 10% anul acesta
  • Au fost cazuri anul acesta, dar nu as putea spune ca este o tendinta sa fie alocati mai multi bani pentru creatie, pentru a diminua costurile de media
  • Discounturile mari din zona de media au afectat si piata de creatie
  • Cred ca vom vedea o crestere incepand din septembrie anul viitor

Octav Popescu, managing director Initiative

  • Consumul de online a intrat intr-o oarecare normalitate
  • La Initiative ne-am si luptat sa impingem online-ul mai mult decat in anii precedenti
  • Mixul de media castigator, in conditiile actuale, este TV+online
  • Anul asta am vazut o migrare clara din zona de publicitate de tip display spre celelalte forme de publicitate digitala. Daca anul trecut display-ul revendica peste 70%, acum are in jur de 40%
  • Sunt clienti care ne cer tot felul de demonstratii pentru investitii viitoare. Cat de mare si cat de repede va creste piata in aceste conditii, n-as putea spune, dar am incredere ca intentiile lor se vor vedea
  • Pentru presa scrisa anul 2010 nu va fi un an luminos, dar pentru publicatiile care investesc in digital aterizarea post-criza va fi mai usoara
  • Cheltuielile de media online scad anul acesta cu 19%
  • Anul viitor speram intr-o crestere a cheltuielilor de media de 15%. Vor fi si bani noi, si redirectionati dinspre presa scrisa

Calin Fusu, general manager Neogen

  • In cazul nostru incasarile din publicitate cresc constant, dar cred ca mai degraba este o reflectare a faptului ca avem mai multi oameni potriviti in loc potrivite si ca ne gandim mai mult la vanzari decat ne-am gandit pana acum. Vanzarile de publicitate devin o prioritate si acest lucru se reflecta in incasarile noastre
  • Dupa ce am redus costurile la jumatate, lucrurile par mai frumoase
  • Neogen are bugetata dublarea incasarilor in 2010 fata de 2009, dar nu neaparat din activitatile derulate in Romania si nu neaparat din publicitate
  • Deja 15% din incasarile noastre vin de la utilizatori

Orlando Nicoara, general manager MediaPro Interactiv

  • Presiunea televiziunilor a fost enorma pentru toate celelalte medii anul acesta, situatie care probabil ca se va repeta in 2010
  • A fost un an in care preturile au scazut foarte mult, preturile probabil au ajuns la 50% fata de anii trecuti
  • Anul acesta s-au folosit destul de mult alte modalitati de marketare pe Internet si s-a renuntat oarecum la banner ca prima solutie
  • A fost primul an cand agentiile au pus presiune pe furnizor din toate punctele de vedere. A fost un an cand in primele cinci luni de zile cuvantul de ordine a fost disperare
  • Lucrurile au inceput sa se amelioreze prin mai. Trimestrul 4 din 2009 este peste ultimul trimestru al anului trecut, tinand cont si de faptul ca ca in atunci s-au taiat bugete masiv
  • In 2009 piata a scazut probabil cu 20% daca vorbim de RON
  • Sunt convins ca sunt jucatori care au crescut anul acesta. Dar piata de publicitate online a scazut in general cu 20%
  • Anul viitor ma astept la o crestere de 30% fata de 2009
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro