Sari direct la conținut

Cum soliciți ajutorul de șomaj dacă ești PFA. Cristi Rapcencu, lector universitar ASE, antreprenor, invitat la întâlnire online #deladistanță, cu întrebări de la cititori, marți 7 aprilie de la 15.00

StartupCafe.ro
Cristi Rapcencu, antreprenor, lector ASE, Foto: Hotnews
Cristi Rapcencu, antreprenor, lector ASE, Foto: Hotnews

Cristi Rapcencu, lector universitar ASE și antreprenor în domeniul serviciilor profesionale de expertiză și audit în contabilitate răspunde întrebărilor voastre despre ajutorul de șomaj pentru PFA – persoană fizică autorizată.

Puteți urmări interviul LIVE pe Hotnews.ro, în pagina fiecărui articol de pe StartupCafe.ro și pe Canalul Youtube StartupCafe.ro.

Discutăm cu Cristi Rapcencu despre:

  • Cum pot persoanele fizice autorizate, PFA, să primească sprijin dacă și-au întrerupt activitatea

  • Ce categorii de profesioniști pot fi asimilați PFA, confom prevederilor legale în vigoare

  • Ce condiții de bază califică PFA pentru ajutor de șomaj plătit de stat în perioada stării de urgență

  • Câți bani pot solicita PFA-urile ca îndemnizație de șomaj tehnic

  • Ce documente sunt necesare și ce proceduri trebuie să parcurgă PFA pentru obținerea ajutorului de șomaj

  • Cum și când achită PFA, la stat, contribuțiile aferente ajutorului de șomaj

  • Au dreptul la ajutor de șomaj PFA care obțin și alte venituri?

Live Text la minut (de Matei Budeș)

(Principalele informații și minutul aproximativ la care pot fi găsite în înregistrarea video)

01:00 In situatia in care activitatea se reduce, angajatii pot fi trimisi in somaj tehnic si acolo e alta procedura. Astazi o sa ne axam pe PFA, II, profesii liberale

​02:00 Ordonanta 32 lamureste exact procedura. E foarte important sa stim varianta finala, a mai fost o varianta in ord.30. Precizare: cand spunem PFA, ne referem la toate cazurile de mai sus

​03:00 Daca un PFA si-a intrerupt activitatea (nu redusa), pot depune o serie de documente si au dreptul la o indemnizatie lunara bruta calculata la 75% din salariul mediu brut pe economie

04:00 Mare grija, documentele trebuie depuse pana in data de 10 a lunii urmatoare. Starea de urgenta a fost decretata in 16 martie, trebuie sa verificati cand v-ati intrerupt activitatea.

​05:00 Acest momentul trebuie sa fie dupa 16 martie. Se poate calcula si o indemnizatie fractionata, bazata pe numarul de zile ramase de la incetarea activitatii

​06:00 Statul va da banii in maxim 10 zile lucratoare. Suma este o indemnizatie bruta, trebuie platite contributiile si impozitul. Ramane suma de 2382 lei. Pasii trebuie facuti in fiecare luna

​07:00 Ce inseamna intreruperea activitatii la PFA? Cum demonstrez? Un PFA poate avea contracte cu mai multi clienti. Se da o declaratie pe proprie raspundere, stiind ce inseamna falsul in declaratii

​08:00 E data de la care nu mai facturez nimic clientilor. Nu trebuie sa ma duc la Reg. Comertului sau la Fisc. Exista un risc al incasarilor venite din facturi anterioare

​09:00 Se poate considera incasarea drept continuarea activitatii, se poate interpreta la un control. Sunt exceptii de exemplu la medicii de familie, desi ei factureaza acum pt servicii din martie

​10:00 E important sa nu mai prestezi servicii dupa acea data declarata. Adica poti avea incasari de la facturi mai vechi, nu facturi si incasari din timpul starii de urgenta

​11:00 Trebuie sa demonstrez ca nu am trimis devize, comunicari, in timpul starii de urgenta. Un PFA poate fi salariat la alta firma sau alte venituri, dreptul la indemnizatie ramane valabil

​12:00 Indemnizatia pt PFA nu este anulata de existenta altor venituri. Lucru care nu este valabil la salariati

13:00 Trebuie demonstrata intreruperea activitatii, depinde de la caz la caz. Riscam interpretari la controale si intrepretarea ca fals in declaratii.

14:00 Indemnizatia la PFA este suma fixa, nu se aplica formulele de somaj de la salariati. Toata lumea cu PFA primeste aceeasi suma (4072 lei, brut lunar)

Carmen Bogdan​Poate un PFA beneficia și de șomaj tehnic daca are și un contract de muncă la o altă firmă?

​15:00 Regimul PFAului este diferit, se depune Declaratia Unica o data pe an. Cum se fac platile catre stat? Vor veni autoritatile cu lamuriri, fie prin DU sau alte declaratii

16:00 Unde putem depune documentele? Prima varianta: aici.gov.ro.

17:00 Explicatie utilizare a site-ului oficialaici.gov.ro pe care se pot depune documentele pentru șomaj tehnic

18:00 Acolo vedeti documentele obligatorii, dupa care trebuie sa asteptati 10 zile lucratoare (nu calendaristice)

​19:00 Extrasul de cont este necesar pt IBANul persoanei, dar si pentru verificarea situatiei

​20:00 Cine nu are cont bancar deschis pe PFA va avea probleme la acest pas. In cerere trebuie precizata perioada de incetare a activitatii, mare atentie la acest camp.

21:00 Contul bancar nu trebuie sa fie la Trezorerie sau la banca de stat.

​22:00 Se poate semna olograf sau cu semnatura electronica, daca aveti. Poate semna doar titularul, nu contabilul! Cine nu are, semneaza olograf. Nu e nevoie acum de certificat de situatie de urgenta

​23:00 Acel certificat este necesar doar pentru amanarea platilor la chirie, rate, nu si in acest caz. Nu uitati ca indemnizatia este bruta. Asteptam sa vedem prin ce fel de declaratie va fi platita

​25:00 Ajutorul poate fi primit in orice cont bancar. Actele se trimit la agentia judeteana, acolo unde este sediul profesional

​26:00 Birourile de arhitectura se incadreaza la profesii liberale si, indiferent de alte venituri, au dreptul la indemnizatie

​27:00 PFAul depinde actele, nu furnizorul. Pentru salariatii de la PFA, procedura este de somaj tehnic (tot pe aici.gov.ro). Iar titularul PFAului poate obtine separat indemnizatia

28:00 Pentru contracte de munca cu o serie de persoane, angajatorul trebuie sa obtina indemnizatia. Pentru conventii civile, fiecare individual trebuie sa urmeze procedura

​29:00 Chiar daca sunt venituri de alta natura, pensia nu este afectata. Pentru PFA, am dreptul la indemnizatie chiar daca beneficiez de pensie

​30:00 Nu trebuie mers la autoritati pentru a declara intreruperea activitatii. Trebuie doar declaratie pe proprie raspundere. Masura luata pentru a evita drumuri la sediile autoritatilor

​31:00 Pentru luna martie, trebuie depuse repede documentele (pana pe 10 aprilie)

​32:00 Pentru un ghid turistic (fara alte forme juridice), fara un contract de munca activ pt perioada respectiva – nu are dreptul la indemnizatie

Interviul LIVE cu Cristi Rapcencu face parte din miniseria video ”ASE – consultanță pentru mediul antreprenorial românesc”, realizată cu sprijinul grupului de cadre universitare din Academia de Studii Economice.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro