Cum va suporta statul costul primelor buletine cu cip / Guvernul Ciolacu a tăiat 50 milioane de euro din PNRR în negocierea cu Bruxelles
Guvernul Ciolacu a redus alocarea financiară prevăzută inițial în PNRR pentru așa numitele buletine cu cip, în urma negocierilor cu Executivul European. Dacă inițial era vorba de 200 milioane de euro pentru 8,5 milioane de cărți electronice de identitate, în PNRR-ul revizuit suma a fost redusă la 150 milioane de euro pentru 5 milioane de acte. Executivul pregătește acum mecanismul prin care va suporta costul primelor buletine cu cip.
Cum motivează Guvernul reducerea cu 50 milioane de euro a alocării pentru noile cărți electronice de identitate
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) revizuit de Guvernul Ciolacu în urma negocierilor cu Executivul European, publicat integral pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), prevede reducerea cu 50 milioane de euro a alocării financiare prevăzute inițial pentru cartea electronică de identitate și semnătura digitală calificată.
În PNNR-ul inițial proiectul beneficia de o alocare de 200 milioane de euro pentru aproximativ 8,5 milioane de cărți electronice de identitate.
Propunerea Guvernului de reducere a numărului de cărți electronice de identitate și a alocării aferente este motivată de scăderea pieței semiconductorilor în contextul războiului declanșat de Rusia în Ucraina.
Semiconductorii, o componentă esențială a echipamentelor IT&C necesare implementării cardului eID, sunt greu de procurat, în contextul în care criza a generat întârzieri în lanțul de aprovizionare.
- „În cele mai multe cazuri, timpii de livrare au crescut de la 2-3 luni la peste 12-15 luni, întârzieri care provoacă alte întârzieri pe tot parcursul fluxului de implementare specifice proiectelor complexe de IT&C.”, se arată în PNRR-ul revizuit.
Guvernul pregătește mecanismul pentru a suporta costul primelor buletine cu cip
În luna ianuarie din acest an, Cătălin Giulescu, șeful Direcției Evidența Populației din MAI, a anunțat la Guvern că emiterea primelor 5 milioane de cărți electronice de identitate va fi suportată din fondurile PNRR, urmând ca ulterior să fie găsite alte surse de finanțare, inclusiv de la buget, pentru ca cetățenii să nu dea bani pe prima emitere a unui astfel de act.
Guvernul pregătește acum mecanismul prin care va suporta contravaloarea emiterii primelor cărți electronice de identitate. Astfel, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a scos în dezbatere publică un proiect de HG.
- VEZI PROIECTUL DE HG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE
Actul prevede oferirea gratuită a unei cărți electronice de identitate persoanelor care au împlinit vârsta de 14 ani, contravaloarea fiind asigurată o singură dată din fonduri externe nerambursabile și o singură dată într-un interval de 5 ani, din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat.
Prin excepție, vor fi sunt scutiți de la plata contravalorii cărții electronice de identitate și titularii cărţilor electronice de identitate eliberate în cadrul proiectului pilot derulat la nivelul judeţului Cluj, pentru prima solicitare după finalizarea proiectului pilot.
Ce costuri va suporta statul cu eliberarea noilor buletine după ce se termină banii din PNRR
În nota de fundamentare a proiectului de HG se arată și ce costuri va avea statul pentru a suporta contravaloarea primelor buletine cu cip în perioada iulie 2026-decembrie 2027, după atingerea țintelor din PNRR.
Ținând cont de costurile estimate în prezent de Imprimeria Națională cu emiterea unui astfel de act, respectiv 67/carte, MAI estimează un impact bugetar de 70,3 milioane de lei pentru emiterea a aproximativ 1,05 milioane cărți electronice de identitate în anul 2026 și de 140,7 milioane de lei pentru emiterea a 2,1 milioane de cărți electronice de identitate în anul 2027.
11.170 de cărți electronice de identitate au fost emise în proiectul pilot din Cluj
Cele mai recente date ale MAI arată că în proiectul pilot, demarat în luna august 2021, în județul Cluj, au fost emise 11.170 de cărți electronice de identitate până la data de 1 noiembrie 2023.
Informațiile apar într-un răspuns al MAI din 4 decembrie către solicitarea unui deputat USR interesat de stadiul emiterii cărților electronice de identitate la nivel național.
Pe scurt, MAI îi răspunde că nu poate estima când va demara emiterea cărților electronice de identitate din cauza problemelor cu licitațiile demarate de Imprimeria națională.
HotNews.ro a scris deja că toate aceste necunoscute au legătură cu procedurile de achiziţie publică derulate de Imprimeria Națională, în care sunt diverse întârzieri, atât în livrarea de cipuri, cât și cu un proces pierdut în instanță.