Cum vrea un startup din Detroit să revoluționeze cele mai poluante locomotive care tractează trenuri de marfă

Un startup din Detroit denumit Remora, specializat în tehnologii de captare a carbonului, își extinde activitatea și în transportul feroviar de marfă și începe teste pilot pe locomotive diesel. Ar putea dura ani, însă dacă testele vor fi un succes, emisiile celor mai poluante locomotive ar putea fi mult mai mici. Compania a primit peste 100 de milioane de dolari finanțare, conform publicațiilor Wall Street Journal, Carbon Herald și railwayage.com.
Compania din regiunea Detroit are cinci ani de activitate și folosește o locomotivă General Electric din 1994 (recondiționată și modificată) pe post de „platformă de cercetare” pentru a adapta la feroviar tehnologia pe care a implementat-o pentru camioane.
Tehnologia Remora este concepută pentru a extrage dioxidul de carbon din gazele de eșapament ale locomotivelor diesel și ale camioanelor de mare tonaj, pentru a purifica și lichefia gazul cu efect de seră, direct la bord.
Remora spune că intenționează să vândă CO2-ul colectat și să împartă veniturile cu companii din transporturi cu care va semna parteneriate. Scopul este de a contribui la reducerea emisiilor din industria transporturilor feroviare de marfă, un sector care poluează mult, mai ales în SUA, Canada, China și Rusia.
Companiile feroviare experimentează de ani buni tehnologii mai puțin poluante, precum locomotivele electrice pe baterii, dar sistemul Remora poate fi montat pe flota existentă de locomotive diesel. În țările mari, porțiuni consistente ale rețelei feroviare sunt neelectrificate, iar locomotivele diesel circulă în număr mare.
Tehnologia Remora are la bază o idee dezvoltată de Christina Reynolds, unul dintre fondatori. Sistemul funcționează prin trecerea gazelor de eșapament printr-o cameră umplută cu peleți adsorbanți care captează dioxidul de carbon în porii lor microscopici.
Practic, gazele de eșapament sunt trecute printr-un cilindru umplut cu pelete din material adsorbant care arată precum perlele de cușcuș. CO2-ul din gazele de eșapament este reținut în porii microscopici ai peletelor și, în etapele următoare, gazul este extras, comprimat și răcit până devine lichid. Remora susține că tehnologia sa elimină și negrul de fum, dar și cenușa.
Tehnologia a stârnit interesul operatorilor feroviari și de transport rutier, care vor testa sistemele Remora. Startup-ul a strâns, până în prezent, 117 milioane de dolari în finanțare de tip „venture capital”.
Captarea CO2 direct la bordul vehiculelor este complicată, deoarece gazul este greu și necesită energie suplimentară pentru transport.
Sistemul este gândit să devină profitabil, însă va fi o chestiune de ani, pentru că trebuie depășite mai multe bariere tehnologice, iar acest startup nu are cum să genereze rapid venituri, cum se întâmplă în cazul unor companii software.
Sursa foto: Dreamstime.com