Curtea Constituțională a admis sesizarea președintelui Iohannis pe legea de reorganizare a Companiei de Drumuri și înființarea noii Companii de Investiții Rutiere
Curtea Constituţională a României a admis miercuri sesizarea preşedintelui Klaus Iohannis asupra Legii de aprobare a OUG privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), transmite Agerpres. Iohannis sesizase CCR în luna mai acuzând atât modul de adoptare a legii, cât și conținutul actului normativ. OUG de scindare a CNADNR în două companii distincte (una axată pe administrare – CNIAR și una pe implementarea marilor investiții rutiere – CNIR) a fost dată în 2016, dar a fost modificată substanțial ulterior în Parlament.
În luna mai, şeful statului a sesizat la CCR Legea pentru aprobarea OUG 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere SA, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, atât cu privire la modul în care a fost adoptată, cât şi cu privire la conţinutul normativ.
Potrivit preşedintelui, actul normativ a fost adoptat ca lege ordinară, deşi în conţinutul său se regăsesc dispoziţii ce se încadrează în domeniul de reglementare al legii organice deoarece instituie derogări de la regulile generale privind regimul juridic general al proprietăţii.
„Având în vedere criteriul material, dispoziţiile care abrogă reglementări ce vizează regimul general al raporturilor de muncă referitor la personalul CNIR ar trebui stabilite prin lege organică, nu prin lege ordinară”, invocă Iohannis.
El consideră că legea pentru aprobarea OUG 55/2016 „încalcă principiul bicameralismului, astfel cum a fost dezvoltat în jurisprudenţa Curţii Constituţionale”.
În forma iniţială a O.U.G. nr. 55/2016, adoptată de Senat, existau dispoziţii consistente cu privire la aspecte esenţiale privind organizarea şi funcţionarea C.N.I.R., precum şi cu privire la regimul juridic aplicabil personalului C.N.I.R., în timp ce în forma adoptată de Camera Deputaţilor aceste dispoziţii au fost abrogate. Camera Deputaţilor a modificat 20 de articole, inclusiv anexe ale O.U.G. nr. 55/2016. Astfel, deputații au lăsat la latitudinea Guvernului stabilirea unor elemente esențiale ale raporturilor de muncă la nivelul C.N.I.R. Ca urmare, legea imprimă un caracter relativ, nepermis, procedurii de încadrare, promovare și salarizare a personalului încadrat la C.N.I.R., încălcând astfel Constituția, în componenta sa referitoare la previzibilitatea și accesibilitatea legii.
Preşedintele adaugă că, din analiza dispoziţiilor din legea supusă controlului, se observă că „aceasta nu respectă principiul supremaţiei legilor şi nici principiul securităţii raporturilor juridice, în componenta sa referitoare la accesibilitatea şi previzibilitatea legii”.
El critică în sesizare şi art. I pct. 8 din lege care prevede că „structura organizatorică şi numărul de posturi al CNIR, precum şi încadrarea personalului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.
„Lăsând la latitudinea Guvernului stabilirea unor elemente esenţiale ale raporturilor de muncă la nivelul CNIR, legea imprimă un caracter relativ, nepermis, procedurii de încadrare, promovare şi salarizare a personalului încadrat la CNIR”, se mai arată în sesizare.
În sesizare, Klaus Iohannis spunea că dispoziţiile legii vizează aspecte care privesc aplicarea, cu privire la personalul C.N.I.R., a regimului juridic general privind raporturile de muncă. Drept urmare, având în vedere criteriul material, dispoziţiile care abrogă reglementări ce vizează regimul general al raporturilor de muncă referitor la personalul C.N.I.R. ar trebui stabilite prin lege organică, nu prin lege ordinară.