Daca 3 oameni iti spun ca esti beat, te duci sa dormi! Ce faci cand sunt 6000?
Rosia Montana, 22 ianuarie 2007 – Un sondaj(1) efectuat de Parlamentului Romaniei(2), ce invita publicul sa comenteze asupra proiectului minier de la Rosia Montana, arata la data de 22 ianuarie 2007 ca un procent de 96,86% din cei 6617 de participanti au votat impotriva propunerii de proiect prezentata de Gabriel Resources(3).
De remarcat ca acest lucru se intampla concomitent cu campania de publicitate lansata de Gabriel, campanie cu un buget estimat la 5 milioane de euro in 2006.
Aceasta initiativa este doar una din multiplele activitati in cadrul carora publicul larg si-a manifestat opozitia fata de proiectul minier propus la Rosia Montana.
Cel mai recent exemplu este cel al consultarilor publice desfasurate la Bucuresti si Cluj-Napoca ce s-au prelungit pana la ora patru dimineata.
In cazul sondajului prezentat, publicul a respins proiectul invocand motive precum: distrugerea mediului si a peisajului, a patrimoniului, stramutarea populatiei etc. Foarte multi dintre respondenti sunt de parere ca acest proiect a ajuns pana in acest stadiu datorita nivelului mare de coruptie al autoritatilor, iar aprobarea sa ar fi o confirmare a acestei suspiciuni.
„Pana nu demult problema Rosiei Montane nu m-a preocupat in mod deosebit. Ca orice om expus bombardamentului mediatic am avut contact cu franturi de informatii care nu m-au ajutat deloc sa-mi fac o parere ferma pro sau contra. (…)
Asta pana cand a aparut, pe sticla, seria de reclame cu „povestea adevarata”. Executiile respective erau atat de evident afectiv-manipulative incat mi-am dat seama ca orice ar promova Gabriel trebuie sa fie putred pe undeva. Cand nu ai argumente logice cu care sa convingi, atunci apelezi la cele emotionale.
Interesant e, deci, ca tocmai Gabriel mi-a atras atentia asupra subiectului Rosia Montana. Asa ca mai intai m-am documentat asupra proiectului si apoi am mers si la fata locului. Ce am vazut si am auzit de la oamenii cu care am stat de vorba mi-a intarit convingerea ca proiectul RMGC nu este unul serios, ca firma nu prezinta garantii si nici nu doreste sa-si asume raspunderea, pana la capat, pentru ceea ce ar urma sa faca acolo.” (mesaj postat de: Liliana la data: 25-10-2006)
Reclamele Gabriel difuzate cu avizul Consiuliului National al Audiovizualului continua sa suscite dezaprobarea profesionistilor in advertising fata de un scenariu telenovelistic: „In fiecare zi, cand deschid televizorul vad reclamele Gabriel care incearca sa legitimeaze proiectul prin construirea unei scoli, acordarea unui loc de munca unui tata si imbunatatirea capacitatilor de pescar amator ale unui copil. Dupa ce au portretizat mai intai organizatiile de mediu drept extremisti, acum Gabriel se autoimpune ca salvator.
Compania cu apartitie in dublu rol, mai intai este victima acestor uriasi cu puteri supraomenesti capabili sa decida insusi viitorul tarii, ca mai apoi compania sa se transforme intr-un viteaz erou al vremurilor moderne care ii invinge pe acestia si da de munca la tati si de pescuit la copii. Scenariul ar avea in viziunea companiei un happy-end cu isterie generala in momentul in care se aproba proiectul, incununat de trei lacrimi si un hahait al Presedintelui care multumeste public eroului salvator” declara Alina Banu, specialist in advertising din Cluj-Napoca.
Acest scenariu defineste strategia de PR a companiei, o poveste ieftina si de proasta calitate care trebuie vanduta publicului la un pret exorbitant: cativa munti, patrimoniu, peisaj, poluare, expropriere, cimitire etc. Reactia publicului a fost prompta: mai bine de 6000 de persoane au fost intr-atat de convinse incat in momentul urmator au intrat pe site-ul Camerei Deputatilor si si-au exprimat votul impotriva.
Aceasta este finalitatea unei campanii facuta doar pentru a bifa in rapoartele investitorilor sectiunea „acceptul publicului”, fara a le pasa de adevarata opinie a acestuia: „Nu sunt deloc de acord cu ceea ce se vrea a se face la Rosia Montana deoarece consider ca, dincolo de ceea ce se prezinta in aparenta, realitatea este cu totul alta, iar „investitorii” cauta de fapt cu totul altceva decat sa dea zonei un aspect normal si locuitorilor ei un trai linistit, intr-un mediu inconjurator curat. ” (mesaj postat de: Costin la data: 15-12-2006).
Este foarte probabil ca, in urmatoarea perioada, cu adresa directa catre oficialii romani si investitori, sa fie dat publicitatii un raport cu date statistice favorabil proiectului, care sa contrabalanseze votul liber exprimat pe siteul Camerei Deputatilor. Editarea unui astfel de raport nu ar fi imposibila, insusi George Horace Gallup(4) a spus ca „Il pot dovedi pe Dumnezeu statistic”.
Cu toate acestea, un astfel de raport nu ar putea contrazice bunul simt al cetatenilor.
„Pentru a facilita raspunsul catre cei 6000 de oameni, propun urmatoarea intrebare catre autoritatile raspunzatoare de aprobarea proiectului de la Rosia Montana: Ce faceti cand opinia publica va spune ca nu isi doreste proiectul de la Rosia Montana?
Sper ca variantele de raspuns nu vor fi a) ma fac frate cu dracu pana trec lacu, b) ma fac ca ploua sau c) fuga este rusinoasa, insa este sanatoasa” se intreaba Mihnea Blidariu membru al formatiei Luna Amara.
****
Pentru mai multe informatii contactati Roxana Pencea la
0723 024300 sau pe e-mail la roxana@rosiamontana.ro
(1) www.cdep.ro/rosia-montana
(2) Comisia pentru Administratie Publica, Amenajarea Teritoriului si Echilibru Ecologic din Camera Deputatilor
(3) http://www.cdep.ro/informatii_publice/forum.dispPost?subid=1
(4) Fondatorul Gallup, organizatie internationala de sondare a opiniei publice Gallup (http://en.wikipedia.org/wiki/George_Gallup)