Dacă în 2021 o cursă de taxi costa 20 de lei, aceeași cursă te costă azi 24 de lei (dacă nu te refuză șoferul). Acum, taximetriștii fac grevă
Taximetriştii, membri ai Asociaţiei Naţionale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi, (ANPOTRT), protestează luni în Piaţa Constituţiei, solicitând modificarea, în regim de urgenţă, a legii transportului alternativ. Călătoriile cu taxiul s-au scumpit anul trecut cu 4,2%, după ce în 2022 șoferii taxau pasagerii cu peste 15% față de anul anterior, arată datele transmise de Statistică. În total, „inflația taxiurilor” a fost de 20% în ultimii doi ani.
Săptămâna trecută, pentru o cursă Berceni-Crângași și retur am plătit circa 100 de lei. E drept, la o oră de vârf.
Taximetriştii vor modificarea, în regim de urgenţă, a legii transportului alternativ. Acţiunea are ca scop atragerea atenţiei Guvernului României, privind multiplele solicitări depuse în ultimele şapte luni, în încercarea de a modifica Legea 204/2019(OG49/2019), care reglementează transportul alternativ.
În New York, la finalul anului trecut tariful contorizat al taxiurilor a crescut la 3 USD de la 2,50 USD, cu suprataxele crescând la 2,50 USD de la 1 USD în timpul orelor de vârf. Taxa pentru cursele peste noapte a crescut la 1 USD de la 50 de cenți iar tariful fix către Aeroportul Internațional John F. Kennedy a urcat la 70 USD de la 52 USD.
Acest lucru a făcut ca o călătorie medie cu taxiul în New York să coste 19,62 dolari, comparativ cu 15,97 dolari, scrie Bloomberg.
Principalele revendicări ale taximetriştilor români vizează:
- limitarea copiilor conforme, pe criterii similare cu cele aplicate serviciului de taximetrie, având ca rezultat protejarea calităţii vieţii şi aerului, aglomerării traficului şi poluarea din marile oraşe, cât şi asigurarea unei predictibilităţi economice pe acest segment de piaţă;
- eliminarea posibilităţii de emitere a copiei conforme pentru auto deţinute de operatori cu contract de comodat sau închiriere şi ridicarea pragului de autorizare la vechimea maşinii la 5 ani prima autorizare, maximum 10 ani;
- interzicerea colantării, sau aplicarea regulamentelor locale cu privire la reclame, pe autoturismele arondate la platformele digitale şi aplicarea de ecusoane pe portierele spate care să conţină datele de identificare ale operatorului;
- eliminarea „tarifului dinamic” potrivit recomandărilor de la Consiliul Concurenţei cu privire la practicile înşelătoare;
- respectarea Art. 6 din Legea 204/2019 cu privire la fiscalizarea curselor şi comisioanelor printr-o entitate fiscală înregistrată la ONRC cu Suspendarea avizului tehnic până la intrarea în legalitate.
„Precizăm de la început că acest protest nu este organizat pentru a pune presiune pe factorii decizionali, avem încrederea şi argumentele că propunerile noastre de modificare a legislaţiei, în speţă OG49/2019 (Legea 204/2019), se vor concretiza într-o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea acesteia. Guvernul este obligat să asigure, prin politicile aplicate, un climat concurenţial corect pentru toţi jucătorii de pe aceeaşi piaţă. Este evident faptul că OG49/2019 are nevoie de ajustări tocmai pentru a asigura acest aspect. Având în vedere aceste aspecte solicităm Primului Ministru, Domnul Marcel Ciolacu, o întâlnire de urgenţă, aşa cum public şi-a exprimat disponibilitatea”, au declarat reprezentanţii ANPOTRT.
Sursa citată precizează că a fost emis un Protocol de către Primăria Municipiului Bucureşti pentru organizarea şi desfăşurarea adunării publice în zilele de 26, 27 şi 28 februarie 2024, potrivit căruia protestul va avea loc în Piaţa Constituţiei, parcarea publică, cu afluirea participanţilor între orele 7:00-9:00, şi cu participarea a maximum 800 de autovehicule inscripţionate TAXI.
Pentru data de 27 şi 28, protestul a fost aprobat în aceeaşi locaţie, cu participarea a maximum 1.800 de autovehicule inscripţionate TAXI.