Dacia, Hyundai si Alfa Romeo sunt marcile auto care au crescut cel mai mult in Europa anul acesta, Saab si Chrysler, campioane la scaderi
Dacia, Hyundai si Alfa Romeo sunt marcile la care inmatricularile auto au crescut cel mai mult in Europa in primele zece luni, iar la polul opus, cele mai puternice scaderi le-au inregistrat marcile Saab si Chrysler, conform datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) care acopera 28 de tari. Per total, inmatricularile de masini noi au urcat cu 11% in Europa luna trecuta, iar in primele zece luni piata s-a contractat cu 5% fata de perioada similara din 2008.
Inmatricularile Dacia au urcat in primele zece luni cu 24,5%, spre 195.000 de masini, iar brandul Hyundai a urcat cu 24%, spre 287.000 de masini. Alfa Romeo a ocupat locul trei in topul cresterilor pe marci, cu 9,5%, spre 95.000 de masini. Doua marci de volum, Volkswagen si Fiat, au inregistrat cresteri de peste 3%, pe o piata totala care inca e in scadere dupa lunile dezastruoase de la inceput de an.
La capitolul scaderi importante, Saab a afisat cifre cu 59% mai mici in intervalul ianuarie – octombrie, spre 23.000 de masini, in timp ce Chrysler si-a vazut inmatricularile scazand cu 45%, spre 46.000 de unitati. Ambele marci au avut mari probleme si sunt in curs de a fi restructurate, Chrysler avand o colaborare stransa cu Fiat, iar Saab avand un nou proprietar, dupa ruperea de General Motors. Alte doua marci la care inmatricularile au scazut cu mai mult de 30% sunt Land Rover si Lexus.
Per total, in cele 28 de state cuprinse in statistici inmatricularile au urcat cu 11% luna trecuta, de la 1,13 milioane, la 1,26 milioane masini. In primele zece luni inmatricularile au scazut cu 5%, de la 12,8 milioane masini noi, la 12,2 milioane. Romania cunoaste un declin tot mai accentuat, 69% in octombrie si 62% la zece luni, de la 252.000 de masini inscrise intre ianuarie si octombrie anul trecut, spre 96.000 anul acesta.
Si alte tari din regiune o duc rau: Bulgaria a scazut cu 48%, piata auto ungara a scazut cu 61%, iar Letonia are cea mai dura scadere, 80%, de la peste 17.000 de masini inregistrate anul trecut, la sub 4.000. Germania ramane cea mai mare piata auto europeana, cu peste 3,31 milioane unitati, crestere de 26%, iar Franta e a doua piata ca marime, crestere de 4%, spre 1,82 milioane de unitati.
Dintre pietele mari din Occident, Spania are cea mai importanta scadere la zece luni, 24%, spre 775.000 de masini noi inscrise in circulatie.
Statisticile ACEA prezinta situatia inmatricularilor din 28 de state europene: 25 din UE, fara Cipru si Malta, plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA).