Daewoo, inapoi in Polonia
Compania coreeana Daewoo, preluata de General Motors, aplica in Polonia o strategie pe care nu a reusit-o in Romania. Dupa ce a renuntat la producatorul de autoturisme polonez pentru ca se afla in pragul falimentului, Daewoo se intoarce in Polonia cu forte proaspete.
GM Daewoo, al treilea producator de automobile din Coreea de Sud, va cumpara 40% din compania poloneza FSO pentru suma de 254,5 milioane de dolari, potrivit Reuters.
General Motors cumparase dosarul de prezentare al Automobile Craiova, producator de masini aflat sub marca Daewoo, dar nu a mai depus o oferta, singurul concurent ramas fiind Ford. Astfel, Daewoo ofera in Polonia, pe un pachet de 40% din actiuni, un pret de cinci ori mai mare decat cel oferit de Ford pentru 72,4% din fabrica doljeana.
Europa de Est ramane in vizor
GM Daewoo a declarat ca nu este interesata de preluarea intregii fabrici poloneze, desi a spus ca doreste sa se extinda in Europa.
Planurile de extindere ale marilor companii mondiale vizeaza inca tarile din Europa Centrala si de Est, dar multi specialisti spun ca tendinta nu va mai fi mult timp deoarece tarile asiatice, precum India si China, au mana de lucru mai ieftina si o piata de desfacere uriasa.
Ford, de exemplu, a anuntat ca va face investitii in Rusia si a achizitionat fabrica din Craiova. Cel de-al treilea constructor mondial (dupa Toyota si GM) e prezent in Turcia din 1982, iar in 2001 a construit a doua fabrica (Kocaeli). In Ungaria, Suzuki a intrat pe piata cu o capacitate de 150.000 de masini, fiind pionierul constructorilor asiatici care au venit mai tarziu in Romania si Polonia.
Tot in Ungaria, brandul Audi al grupului Volkswagen, va produce modelul A3 incepand din 2008. Cele mai multe capacitati de productie au absorbit Slovacia. Volkswagen, Peugeot, Citr?en, Renault si Kia au fabrici in Slovacia, iar productia se ridica la 1,1 milioane masini pe an.
General Motors s-a inteles cu ucrainenii de la UkrAvto sa construiasca marca Chevrolet in Polonia. Compania americana are o singura uzina in Europa Centrala, in orasul polonez Gliwice, unde produce trei modele ale marcii Opel, cu o capacitate de 130.000 de unitati anual.
de Catalin Balan