Sari direct la conținut

Damen, despre rezultatul licitației pentru achiziția de corvete: Urmărim cu interes și preocupare; analizăm pașii de urmat

HotNews.ro
Corveta SIGMA, Fregata T22, Foto: Damen
Corveta SIGMA, Fregata T22, Foto: Damen

Compania olandeză Damen transmite că „urmărește cu interes și preocupare majoră” anunțul Ministerului Apărării referitor la atribuirea corvetelor și că „analizează următorii pași de urmat”. Reacția vine după ce oferta câștigătoare a contractului de achiziţie a celor patru corvete multifuncţionale a fost declarată cea depusă de asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța.

„Damen urmărește cu interes și preocupare majoră anunțul MApN referitor la atribuirea produsului Corveta Multifuncțională, mai ales că acesta vine la un moment în care multiple chestiuni (inclusiv de legalitate, încălcare a confidentialității etc), invocate chiar de către MapN ca temeiuri pentru suspendarea procedurii, sunt în continuare nelămurite. Damen analizează următorii pași de urmat”, arată compania într-un comunicat remis miercuri redacției.

În comunicat, Damen spune că a fost anunțat de către autoritățile române cu privire la rezultatul licitației pentru achiziția de corvete și că este „hotărât să rămână în continuare un partener pentru România”.

„Ieri, 2 Iulie 2019, autoritățile române ne-au informat oficial despre rezultatele licitației privind Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. (…) Suntem de 25 de ani în România, cu o experiență de peste 90 de ani în toată lumea. Damen investește pe termen lung în România! Damen este mai hotărât ca niciodată și dorește să rămână un partener de nădejde pentru România; Damen a investit continuu în Galați și – de anul acesta – a readus la viață șantierul naval Mangalia și va continua să aloce resurse importante astfel încât România să devină unul dintre cele mai importante huburi de construcție de nave de la Marea Neagră, din Europa și din lume”, spune compania olandeză în comunicat.

Damen „consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești”, întrucât, arată compania, conține sisteme de armament din SUA care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeană.

„Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească – cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite. Damen oferă o soluție recunoscută la nivel global care va putea fi folosită zeci de ani, construită la timp și în România. Acest contract ar fi creat locuri de muncă suplimentare în ambele șantiere navale din Galați și Mangalia, pe lângă cele 4500 de locuri de muncă deja existente și 1500 subcontractori; acest lucru ar fi menținut România ca fiind cea mai importantă țară pentru șantierele navale Damen și de asemenea de la Marea Neagră”, spune Damen.

Damen insistă că oferta sa este „pe deplin compatibilă cu întregul program de reînnoire a flotei Marinei Române, fiind încrezător în experiența noastră extinsă la șantierul naval Damen Galati, oferind nu numai un produs tehnologic avansat, ci și unul construit în termenul limită și costurile specificate”. „Șantierul Naval din Galați este singurul exportator de nave militare din România către numeroase marine militare NATO și non-NATO. Șantierul Naval a beneficiat în mod extraordinar de experiența găsită la Galați, managerii fiind români și bazându-se pe o lungă tradiție de construcție a navelor”, mai arată Damen.

Oferta câștigătoare a contractului de achiziţie a celor patru corvete multifuncţionale este cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa, a anunțat oficial, miercuri, ministrul Apărării, Gabriel Leș.

La licitație, Ministerul Apărării primise oferte din partea companiei olandeze Damen, a firmei italiene Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa.

Licitația a fost întârziată pentru că procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale a fost suspendată în ianuarie de către Ministerul Apărării, după ce Șantierul Naval Constanța (SNC) a acționat în instanță Guvernul și MApN, cerând anularea licitației privind programul de înzestrare cu corvete multifuncționale. Apoi, Departamentul pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar pentru „suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”.

O lună mai târziu, reprezentanții Șantierului Naval Constanța au anunțat că renunță la procesul intentat Guvernului și Ministerului Apărării, prin care solicitau anularea licitației. La acel moment, Leș a anunțat că a cerut Direcției Juridice din MApN să identifice pașii legali de urmat.

Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro (1,85 miliarde de dolari) acoperă achiziţionarea a patru corvete, precum şi modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria şi Regele Ferdinand.

Care au fost ofertanții calificați și ce soluții au propus:

  • Naval Group – nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.
  • Damen – corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.
  • Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:

  • Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
  • Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
  • Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
  • Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.
  • Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro