Sari direct la conținut

De ce a înființat statul român compania de transport de marfă Carpatica Feroviar

HotNews.ro
De ce a înființat statul român compania de transport de marfă Carpatica Feroviar
Vagoane de marfa (foto Vlad Barza)

Guvernul a aprobat miercuri înființarea operatorului feroviar de transport marfă Carpatica Feroviar S.A, societate despre care s-a vorbit mult în ultimii doi ani. Noua companie va înlocui treptat CFR Marfă care a decăzut enorm în ultimii 20 de ani. Carpatica Feroviar SA va desfășura activități de interes strategic, inclusiv transportul de armament, dar se va ocupa și cu activități comerciale.

Nu doar pentru transporturi militare

Înființarea Carpatica Feroviar a fost aprobată în ședința de Guvern din data de 16 octombrie.

Carpatica Feroviar ar trebui să fie funcţională în 2025 și va fi o societate de stat, finanţată din surse proprii. Dacă totul merge bine, compania ar putea fi listată la bursă în doi ani, spuneau oficiali de la Ministerul Transporturilor.

Ei mai explicau și faptul că NU se va închide direct CFR Marfă, ci o perioadă de câteva luni vor putea funcţiona în paralel ambele societăţi, până când se capitalizează complet Carpatica Feroviar, atât cu active, cât şi cu personal.

În nota de fundamentare ce a stat la baza înființării companiei se insista pe faptul că societatea va desfăşura „activităţi de interes strategic” și se invoca și „nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză”. S-a scris mai ales despre nevoia de a presta servicii de transport de echipament militar, însă compania va face și transporturi comerciale.

S-a insistat mult în nota de fundamentare pe transporturile militare pe care compania ar trebui să le facă: transportul de trupe, echipamente, utilaje și armament, transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de război, dar și „transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice”.

Guvernul a aprobat pe 6 iunie capitalizarea Carpatica Feroviar SA, prin suplimentarea cu 125.000 de lei a bugetului Ministerului Transporturilor, suma fiind alocată din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului.

Administratorii noi companii sunt: Adrian-Daniel, Staicu Mihail-George, Radu Alexandru, Nuncă Otilia-Florentina și Budescu Gabriel. Mandatul acestora va înceta de drept la data desemnării, de către adunarea generală a acționarilor, a administratorilor selectați potrivit procedurii de selecție și nominalizare prevăzută prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Carpatica Feroviar, un fel de nou CFR Marfă

Carpatica Feroviar reprezintă un „fresh start” pentru transportul feroviar de marfă din România, pentru că o companie cu o datorie de peste 4 miliarde de lei, aşa cum este CFR Marfă, nu se poate dezvolta, declara în martie, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ionuţ-Cristian Săvoiu, citat de Agerpres.

Carpatica Feroviar va avea afaceri cam de aceleaşi dimensiuni pe care le-a avut CFR Marfă, iar activele nu le va prelua automat de la aceasta din urmă, ci vor fi achiziţionate printr-o procedură publică legală.

„Se va înfiinţa o societate cam de aceleaşi dimensiuni ale afacerii cu a companiei CFR Marfă de astăzi, deci nu ne dorim un rol dominant. Oricum, la circa 30% cotă de piaţă, între 25% şi 30%, nimeni nu poate să mai spună că ne aflăm într-o situaţie dominantă”, mai spunea Săvoiu.

Întrebat de unde va lua personalul noua companie, secretarul de stat a spus în primăvară că CFR Marfă are 3.300 de salariaţi, care vor ajunge la Carpatica Feroviar. „Noi încercăm o tranziţie lentă, fără tensiuni sociale, o tranziţie lentă pe cadrul legal actual”, a răspuns el, adăugând că posturile vor fi listate şi se va organiza concurs pentru ocuparea lor.

CFR Marfă este în declin de mai bine de 20 de ani, la toate capitolele. Compania de stat avea 32.000 de angajați în 1998 și a ajuns să aibă de zece ori mai puțini.

Alte țări europene nu și-au lăsat operatorul național de transport de marfă pe calea ferată să decadă. Cea mai mare companie de profil din UE este Deutsche Bahn Cargo, iar a doua este PKP Cargo din Polonia. Și țări precum Austria și Lituania au operatori puternici în regiunile lor.

Carpatica Feroviar și cele două tipuri de activități

Societatea va desfășura două tipuri de activități, se spune în documentul publicat de Guvern:

  • De interes strategic – pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;
  • De interes comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.

Capitalizarea acestei societăți, în sumă de 125.000 de lei, se regăsește în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2024.

Operatorii privați de transport s-au opus înființării Carpatica Feroviar

Operatorii privați de transport se opun înființării noi companii și spuneau că va fi continuatorul CFR Marfă și că va persista activitatea ineficientă și administrarea plină de defecte.

Operatorii mai spuneau și că interesul strategic și militar susținut pentru înființarea Carpatica Feroviar nu se justifică, deoarece operatorii feroviari privați și-au asumat responsabilitatea și au demonstrat că au capacitatea de a susține și a rezolva orice tip de transport special, strategic sau militar pe calea ferată.

Companiile cu capital privat mai spuneau și că, având o cotă de 70% din piață, aceste companii pot acoperi nevoile apărute în situații de criză. Exact aceste „situații de criză” erau invocate în nota de fundamentare care susținea înființarea Carpatica Feroviar.

Concluzia operatorilor privați este că NU se justifică înființarea acestei companii.

INTERVIURILE HotNews.ro