Sari direct la conținut

De ce a renuntat Metrorex sa monteze aer conditionat in metrou: e scump, iar calatorilor le-ar fi fost de folos doar vara si doar in orele de varf

HotNews.ro
De ce a renuntat Metrorex sa monteze aer conditionat in metrou: e scump, iar calatorilor le-ar fi fost de folos doar vara si doar in orele de varf

Un turist strain care s-ar urca in metroul bucurestean ar avea serioase dificultati in a-si da seama pe unde il poarta trenul. Numele statiilor nu au legatura cu ceea ce e deasupra, iar eventuale indicatii privind obiectivele turistice de la suprafata lipsesc, arata un raport al Curtii de Conturi publicat miercuri. Potrivit documentului (il puteti consulta in atasament), Metrorex nu considera „oportun” instalarea unor aparate de aer conditionat in vagoane, intrucat calatorii le-ar utiliza doar vara si numai in orele de trafic de varf. In plus, Metrorex nu are incheiate asigurari de raspundere civila pentru pagube produse calatorilor in caz de accidente. Citeste mai jos principalele concluzii ale inspectorilor Curtii de Conturi dupa vizita la Metrorex.

  • Despre eliminarea cartelei de 62 de calatorii:fara vreo analiza si fara logica

„Eliminarea abonamentului de 62 de calatorii nu numai ca nu a fost precedata de o analiza de impact, dar a fost fundamentata printr-un argument fara suficienta sustinere reala si fara logica si care, ajuns in spatiu public prin comunicatele de presa ale Metrorex si ale MT, au produs reactii generale de dezaprobare din partea cetatenilor, reflectate intens in sesizarile transmise de catre acestia si in mass-media. „avand in vedere numeroasele petitii inregistrate la Metrorex in ultimii 3 ani cu privire la abonamentul lunar cu 62 de calatorii, precum si petitiile primite prin ANPC, prin care calatorii isi exprimau nemultumirea in ceea ce priveste efectuarea numarului de calatorii in perioada de valabilitate a abonamentului (fie efectuarea integrala a numarului de calatorii inainte de expirarea perioadei de valabilitate de o luna a abonamentului, fie neefectuarea celor 62 de calatorii caz ce conduce la nemultumirea calatorilor in ceea ce priveste plata calatoriilor neutilizate), Metrorex a analizat petitiile si propune eliminarea acestui titlu de calatorie, astfel calatorii fideli se pot orienta catre alte titluri din portofoliul Metrorex, in principal catre Abonamentul lunar cu numar nelimitat de calatorii”.

„Numeroasele petitii ale calatorilor” nu reprezinta un indicator relevant comparativ cu numarul semnificativ de calatori care au utilizat acest tip de abonament si cu ponderea petitiilor in totalul petitiilor primite, iar nemultumirile exprimate au vizat anumite limite ale acestui titlu de calatorie care, fie se puteau remedia de catre Metrorex, fie calatorii respectivi aveau posibilitatea de a alege alte titluri de calatorie existente, inclusiv abonamentul nelimitat.

Ori, pornind de la o situatie reala, dar fara anvergura, argumentatia Metrorex generalizeaza nemultumirea si, fara a fi ceruta nici chiar de catre petenti, elimina abonamentul in cauza, anuland astfel posibilitatea calatorilor de a alege in cunostinta de cauza intre cele doua tipuri de abonament si obligandu-i pe toti, inclusiv pe petenti, sa achizitioneze alte titluri de calatorie mai scumpe, in special abonamentul nelimitat. In acest fel, Metrorex a eliminat posibilitatea prin care calatorul, pentru deplasarile cotidiene la si de la serviciu, sa achite un pret mai apropiat de prestatiile efective de care are nevoie si pe care le primeste, adica de numarul de calatorii efectuate, impunand abonamentul cu numarul nelimitat de calatorii, ca fiind singurul existent, dar de care putini au nevoie cu adevarat.

In acest mod, Metrorex a implementat o solutie favorabila cresterii mai accentuate a veniturilor (rezultat pe care il invoca in prezent), dar care contine si o componenta mai putin etica – si care ar fi fost de preferat sa fie evitata – in sensul ca pretinde si primeste (prin eliminarea optiunii) contravaloarea unor calatorii / prestatii potential disponibile in abonamentul nelimitat, dar de care calatorii nu au nevoie, nu le efectueaza, dar le platesc.

  • Contracte de publicitate cu cantec, pentru care se propune sesizarea DNA

Metrorex s-a asociat in participatiune atat cu SINDOMET cat si cu alti operatori economici: „Euromedia Group – ctr. nr. 98/2003 , Lemon Design – ctr. nr.103/2004 (publicitate in trenuri), Spectacular OOH Printing – ctr. 70/2011. Pentru perioada auditata 2010-2015, asocierile in participatiune cu SINDOMET s-au derulat in baza contractelor nr.94/2003 (pentru activitati comerciale), respectiv nr.75/2007 (pentru publicitate), incheiate pentru urmatoarele perioade: 5 ani (2008) cu prelungire facuta in anul 2007 pentru inca 10 ani (2017), respectiv 12 ani (2019).

Ambele contracte prevad ca SINDOMED conduce si administreaza activitatile care fac obiectul asocierii, incheie si urmareste derularea contractelor de inchiriere, respectiv de publicitate, tine evidenta contabila, vireaza partea din veniturile obtinute care i se cuvine Metrorex.

Partajarea veniturilor si a cheltuielilor in cazul celor 2 contracte a fost urmatoarea: contract nr.94/2003: Metrorex – 25% din venituri si din cheltuieli; SINDOMET – 75% din venituri si din cheltuieli, contract nr. 75/2007: in prezent Metrorex – 53% din venituri, cu un minim garantat de 50 de mii euro/an; SINDOMET – 47% din venituri.

Analizand continutul contractului pentru activitati comerciale, clauzele contractuale si derularea lor, precum si situatia existenta pe teren in statiile de metrou si in caile de acces, auditul are serioase retineri nu numai asupra necesitatii acestei asocieri, dar si asupra performantei sale din punctul de vedere al Metrorex, din urmatoarele considerente:

  •  asocierea a fost realizata in absenta unei analize comparate, serios si real fundamentate, din care sa reiasa necesitatea acesteia – in conditiile in care Metrorex detinea spatiile respective, detinea „vadul comercial”, avea resurse si personal si avea si obiective pentru realizarea si sporirea veniturilor proprii
  • nu poate fi justificata asocierea cu un operator economic fara background in domeniu, fara experienta consolidata, fara personal de specialitate si cu experienta, fara pozitionare vizibila pe piata si, in plus, cu administrator sindicatul – decat daca s-a dorit consolidarea unei relatii atipice cu acesta, relatie in care Metrorex sa accepte diminuarea prerogativelor sale in administrarea patrimoniului public al statului primit in concesiune si in realizarea si majorarea veniturilor proprii in favoarea sindicatului care, din veniturile astfel obtinute, sa aiba posibilitatea de a-si finanta propriile actiuni, inclusiv cele in beneficiul direct al membrilor de sindicat
  • conform clauzelor contractuale, Metrorex nu are posibilitati si parghii, sau le are limitate, in a monitoriza si interveni efectiv asupra tintelor, obiectivelor si metodelor de lucru stabilite de catre asociat, asupra ¬politicii¬ si criteriilor privind inchirierea spatiilor, asupra monitorizarii derularii efective a activitatilor comerciale si, nu in ultimul rand, asupra efectelor acestor activitati.
  • de asemenea, Metrorex nu are nici un control asupra stabilirii clauzelor din contractele de inchiriere, asupra negocierii si stabilirii chiriei si a altor obligatii ale chiriasilor si nici nu poate monitoriza si interveni asupra comportamentului chiriasilor si pentru eliminarea si sanctionarea deficientelor care apar pe parcursul derularii contractelor

Unele dintre consecintele acestei stari de lucruri pot umbri aspiratiile indreptatite ale Metrorex, ale Bucurestiului si ale locuitorilor sai catre modernitate si europenism, ca urmare a „spectacolului” cotidian de bazar, cu aspect si mirosuri culinare specifice, care poate fi intalnit in unele statii importante si / sau cai de acces.

In anul 2013, in urma unui control efectuat de catre Corpul de control al primului – ministru, au fost identificate deficiente majore privind asocierea in participatiune dintre Metrorex si SINDOMET care au fost cuprinse in raportul de control nr.628/13.09.2013. Raportul, transmis si la Metrorex, cuprinde si o serie de deficiente care, in opinia controlului, pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni prevazute de Codul Penal si de LG nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, fapt pentru care se propune sesizarea Directiei Nationale Anticoruptie.

In prezent, la nivelul Metrorex, se cunoaste doar ca DNA a deschis dosarul nr.393/P/2013 – Sectia de combatere a infractiunilor conexe infractiunilor de coruptie – si a solicitat in luna octombrie 2013 date de stare civila referitoare la o serie de persoane care au ocupat functii de conducere in cadru Metrorex. Concluzia generala este ca asocierea in participatiune cu SINDOMET, pentru activitati comerciale, a continuat aproape 21 de ani (din anul 1994 cand a fost incheiat primul contract), in conditii relativ putin schimbate indiferent de contractele in vigoare si fara ca disfunctionalitatile de fond sa fie identificate si eliminate de catre managementul Metrorex.

  • De ce numele statiilor de metrou se potriveste ca nuca in perete cu ce e deasupra

Denumirile unor statii nu sunt, in unele cazuri, cele mai elocvente alegeri, avand in vedere ca nu au nimic in comun cu obiectivele semnificative de la suprafata, astfel incat calatorii – mai ales cei care utilizeaza ocazional metroul, cei din provincie si turistii straini – nu se pot orienta cu usurinta pe harta metroului prin corelarea si vizualizarea denumirii si a pozitiei magistralelor si a statiilor cu obiectivele si zonele respective

Pentru exemplificare:

  • denumirea de „Izvor”, a statiei aflata chiar langa Parlament, nu spune nimic referitor la un obiectiv important cum este Parlamentul, atat administrativ cat si turistic
  • „Aviatorilor” – nu are legatura cu parcul Herastrau, la intrarea caruia se afla si care este un obiectiv de interes turistic si de agrement, semnificativ pentru public
  • „Petrache Poenaru” nu are semnificatie pentru publicul calator, de interes fiind faptul ca in apropiere se afla lacul Morii / baraj Ciurel, Complexul studentesc Regie al Universitatii Politehnice si o intrare in Universitatea Politehnica
  • „Anghel Saligny”, chiar daca are rezonanta istorica, nu transmite informatia ca este statia terminala a magistralei IV, langa linia de centura sud
  • „Stefan cel Mare” este numele bulevardului, in timp ce in apropiere este Clubul Sportiv Dinamo

Pe viitoarea legatura cu Aeroportul Henri Coanda, statiile au denumiri semnificative, ale celor doua aeroporturi si ale unor capitate de state (Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles), in timp ce denumirea uneia dintre statii, „Ion I.C. Bratianu” nu are semnificatie in contextul dat s.a.

  • De ce nu avem aer conditionat in metrou:

Argumentele prin care Metrorex sustine aceasta optiune sunt de natura tehnica si de natura economica:

– de natura tehnica: sunt legate de infrastructura actuala care nu permite evacuarea in conditii optime a surplusului de caldura degajat in statii si tuneluri de catre instalatiile de aer conditionat montate pe trenuri

– de natura economica: sunt legate de pretul estimat – cca 25-40 mii euro / vagon.

Managementul Metrorex considera ca introducerea climatizarii in trenuri ar imbunatati confortul termic asigurat pasagerilor doar pentru o perioada de 2 luni/an, in perioada de vara si numai in timpul orelor de varf de trafic (7:00-9:00 si 16:00-20:00) – concluzie fata de care auditul are anumite rezerve in sensul ca:

  • imbunatatirea confortului termic asigurat pasagerilor ar trebui sa fie un obiectiv important pentru Metrorex
  • 2 luni pe an (iulie si august) este un interval care nu tine seama de realitatea din trenuri, in sensul ca in conditii de aglomeratie este la fel de greu de suportat caldura fie ca afara este vara fie ca este iarna si calatorii au o anumita vestimentatie la care nu pot renunta cu usurinta

Este reala afirmatia referitoare la orele de varf, insa este evident ca o mare parte a calatorilor se deplaseaza tocmai la orele de varf, astfel ca o deplasare catre locul de munca timp de 15-30 de minute in conditii de aglomeratie si disconfort termic le poate afecta starea fizica si psihica si nu poate fi compensata de faptul ca, la celelalte ore, un numar mai mic de calatori beneficiaza de conditii optime.

  • De ce nu  exista asigurarea de raspundere civila pentru calatori

Managementul Metrorex nu s-a implicat indeajuns in aspectele privind achizitia serviciile de asigurari de raspundere civila pentru pagube produse calatorilor in caz de accidente / incidente feroviare produse in activitatea de transport de calatori pe liniile de metrou, cazuri in care Metrorex ar putea fi pus in situatia de a plati daune / compensatii civile unor calatori afectati.

De abia in anul 2013 au fost facute demersuri concrete pentru achizitionarea, de la o firma de asigurari, a serviciilor de asigurare pentru calatorii transportati.

Procedura de achizitie directa derulata in anul 2014, la care s-au prezentat 4 companii de asigurare, a conturat, in urma negocierii, urmatoarele conditii: Limita raspunderii in agregat: 30 000 000 euro; Limita raspunderii / eveniment: 500 000 euro; Limite eveniment vatamari corporale / calator, din accidente:(Deces: 10 000 euro persoana; Invaliditate permanenta totala: 10 000euro/persoana; Invaliditate temporala / zi / persoana : 25 euro – maxim 100 zile consecutive; Spitalizare/zi/persoana: 25 euro – maxim 100 zile consecutive; Prima de asigurare anuala 26.500 eur.

Rezultatele nu au fost aprobate de catre CA, in luna noiembrie 2014, si abia in luna aprilie 2015, dupa 4 luni, a fost demarata procedura de achizitie a „Serviciilor de expertizare si asistenta de specialitate in domeniul asigurarilor” prin publicarea anunturilor in SEAP – la care nu s-a primit nicio oferta astfel incat, nici in prezent, obiectivul nu a fost realizat.

Pentru atingerea acestui obiectiv nu s-a efectuat in prealabil o documentare detaliata asupra domeniului asigurarilor, pentru obtinerea de date si informatii de la entitati subordonate MT care practica astfel de asigurari si pentru efectuarea unei analize comparate care sa duca la conturarea si fundamentar

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro