De ce au fost amânate contractele de proiectare pentru Autostrada Moldovei A7 Ploiești-Bacău-Pașcani: „Experții Jaspers au exigențe care exced normativelor si standardelor naționale în vigoare”
Trei din cele patru contracte pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și Proiectului Tehnic pentru drumul de mare viteză Ploiești-Buzău-Bacău-Pașcani au fost amânate cu câteva luni pentru că datele de trafic furnizate companiilor contractate „au prezentat diferențe semnificative”. În același timp, Compania de drumuri susține că experții Jaspers – consultantul oficial al Comisiei Europene – au „exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare” și „fără a avea la baza o metodologie sau un ghid, crează inclusiv premisele unor excese poziționând astfel Jaspers pe o poziție ‘de forță’ atât în raport cu beneficiarul cât și cu prestatorii”.
HotNews.ro a scris dumincă cum că Autostrada Moldovei, viitoarea A7 pe relația Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani (330 km) suferă o nouă amânare, citând Asociația Moldova Vrea Autostradă care prezenta faptul că toate contractele de SF și proiectare au fost prelungite.
De precizat că firmele care realizează SF-ul și proiectul Tehnic trebuie să decidă în timpul realizării studiilor mai multe variante de traseu și dacă și unde drumul de mare viteză va fi drum expres sau va fi construit direct ca autostradă.
- Compania de Autostrăzi a intervenit și spune că, de fapt, doar trei din patru contracte au fost amânate – pe tronsoanele Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău, și asta din cauza unor discrepanțe a datelor de trafic puse la dispoziția companiilor contractate de către CESTRIN – Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică care se ocupă cu colectarea datelor de trafic.
- Totodată, Compania de Drumuri susține că un alt motiv al întârzierilor este tocmai consultantul Comisiei Europene – JASPERS – care ar avea „exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare”.
„Pentru asigurarea finanțării din fonduri europene proiectele trebuie să corespundă exigențelor experților JASPERS exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare și mai mult, fără a avea la baza o metodologie sau un ghid, crează inclusiv premisele unor excese poziționând astfel Jaspers pe o poziție „de forță” atât în raport cu beneficiarul cât și cu prestatorii”, spune CNAIR.
„Astfel s-a ajuns că pentru analiză multicriterială 1 aferentă tronsonului Bacău-Pașcani să fie studiat un număr de 63 de variante de traseu iar pentru tronsoanele cuprinse între Ploiești și Bacău experții Jaspers solicită detalierea modului de lucru în Modelul Național de Transport, model care a fost agreat anterior de către reprezentanții JASPERS”, explică CNAIR.
Contractele semnate pe Autostrada Moldovei și de ce au fost amânate:
Tronsonul Ploiești – Buzău
Lungime: 65 km
Valoare contract SF+Proiect Tehnic: 12.277.618,53 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 12.11.2018
Prelungire contract: 169 zile – până la data de 30.04.2021.
Explicația CNAIR pentru amânare:
În dată de 24.09.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Prestatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/66263. Valoarea contractului de servicii este de 12.277.618,53 lei fără T.V.A, iar durata de prestare a serviciilor era de 24 de luni de la data de începere a Contractului, respectiv data de 12.11.2018.
În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul Național de Transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca baza pentru analiza multicriterială.
Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul Național de Transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.
Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.
Având în vedere aspectele menționate anterior, în dată de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/66263/24.09.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 169 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.
Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 169 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantială prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
–
Tronsonul Buzău – Focșani:
Lungime: 72 km
Valoare contract – SF + Proiect Tehnic: 13.933.291,10 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 12.11.2018
Prelungire contract: 169 zile, până la data de 30.04.2021
Explicația CNAIR pentru amânare:
În data de 24.09.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Prestatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/66256. Valoarea contractului de servicii este de 13.933.291,10 lei fără T.V.A, iar durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de începere a Contractului, respectiv data de 12.11.2018.
În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul național de transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca bază pentru analiza multicriteriala.
Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul național de transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.
Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.
Având în vedere aspectele menționate anterior, în data de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/66256/24.09.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 169 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.
Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 169 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantiala prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
–
Tronsonul Focșani – Bacău:
Lungime: 110 km
Valoare contract – SF + Proiect Tehnic: 20.123.408,52 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 10.01.2019
Prelungire contract: 110 zile, până la data de 30.04.2021
Explicația CNAIR pentru amânare:
În data de 14.11.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Presatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/78621. Valoarea contractului de servicii este de 20.123.408,52 lei fără TVA, iar durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de începere a contractului, respectiv 10.01.2019.
În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul național de transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca bază pentru analiza multicriteriala.
Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul național de transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.
Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.
Având în vedere aspectele menționate anterior, în data de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/78621/14.11.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 110 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.
Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 110 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantiala prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
Tronsonul Bacău – Focșani:
Lungime: 82 km
Valoare contract – SF + Proiect Tehnic: 16.950.944,23 lei fara T.V.A.
Contractant: NGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL S.A
Data de incepere: 01.03.2019
Nu a fost prelungit contractul
„Pentru acest tronson nu a fost încheiat un act adițional pentru prelungirea duratei contractuale”, transmite CNAIR.
Ce înseamnă întârzierea cu aproape jumătate de an a contractelor?
Practic, dacă totul merge șnur în rest și nu apar alte probleme pe parcurs, mai ales la etapa de proiectare propriu-zisă, licitațiile pentru execuție ar putea veni abia din 2021, iar contractele semnate undeva în 2022. Apoi vor urma lucrările: 24 de luni, cel mai probabil.
„Cu alte cuvinte, din trim II/III al anului 2021, avem posibilitatea de a licita lucrari de EXECUTIE la autostrada Moldovei/A7. Si posibil din trim I 2022 sa avem desemnati castigatori la A7 iar din trim IV 2023/ trim I 2024 sa putem circula pe primii kilometri de autostrada din A7 (fara a lua in calcul centura Bacaului)!”, scrie Asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA), care recomandă ca primii km de autostradă din A7 să fie pe relația Bacău-Pașcani pentru a avea conectivitate cu A8.
–
Autostrada sau drumul expres va avea menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din Moldova și care în prezent se desfașoară pe DN2, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de catre șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.
De la Pașcani mai departe drumul de mare viteză ar trebui să se continue spre Nord pe relația Pașcani-Suceava-Siret, însă aici, în ciuda tuturor promisiunilor, Compania de Drumuri încă nu a lansat vreo licitație pentru documentație sau pentru proiect tehnic.
Fluxurile de trafic rutier in Romania (la nivelul anului 2011) – Sursa: Master Planul General de Transport: