Sari direct la conținut

De ce Facebook nu vrea să le dea utilizatorilor controlul pentru a-și ”modela” cum vor News Feed-ul

HotNews.ro
Facebook, Foto: Rokas Tenys, Dreamstime.com
Facebook, Foto: Rokas Tenys, Dreamstime.com

​Milioane de useri s-au plâns că pe News Feed-ul de pe Facebook le apar tot mai multe reclame și tot mai multe lucruri care nu sunt interesante. Documente obținute de Washington Post arată că Facebook a făcut de-a lungul ultimilor ani o serie de experimente în care a dezactivat o parte dintre algoritmi și a aplicat criteriul cronologic pe News Feed, iar concluzia a fost că userii stau mai puțin în rețea, postează mai rar și intră mai rar.

Facebook a explorat diverse scenarii pentru a vedea ce se întâmplă dacă dezactivează o parte din complexul și sofisticatul sistem de algoritmi care decide ce văd oamenii pe fluxul de notificări de pe Facebook. Compania a dat în acele teste prioritate ordinii cronologice în care userii văd toate postările, în ordine cronologică inversă momentului postării.

Există, atât în aplicație, cât și pe site un buton ”Most recent” (cele mai recente) unde poți vedea postările în ordine cronologică. Butonul nu este ușor de găsit pentru că este ”îngropat” în meniuri. Nici acest buton nu aduce însă o versiune ideală, fiindcă sunt o mulțime de postări neinteresante și poți da ”scroll” zeci de secunde până să vezi ceva îți reține atenția.

Complexul sistem de algoritmi ai Facebook este gândit să-i țină pe useri conectați cât mai mult în rețea și să le arate postările interesante, atrăgătoare și uneori controversate la care să fie tentați să comenteze, să pună reacții sau să dea Share. Evident că dacă userii sunt mai activi, cresc și veniturile Facebook din publicitate.

Documentele obținute de jurnaliști arată că Facebook a făcut de mai multe ori teste în ultimii ani pentru a vedea ce se întâmplă dacă primează pe News Feed criteriul cronologic. Concluzia a fost că a scăzut timpul petrecut în rețea, numărul de postări a scăzut și userii au intrat de mai puține ori pe Facebook.

Și butonul ”Most recent” a fost în centrul disputelor: unii oameni de la Facebook au propus să se renunțe la el, alții au propus să i se dea un loc privilegiat, astfel încât userii să-l poată apăsa mai rapid. Cert este că și cei care au răbdarea să-l caute pentru a-l activa pot apoi vedea că la revenirea pe rețea butonul ”Most recent” este dezactivat și ce se afișează pe News Feed este tot în funcție de algoritmii sofisticați, nu de momentul postării.

Oficialii Facebook au explicat că, dacă ar fi să se renunțe la algoritmii din News Feed, consecința imediată ar fi că userii ar vedea pe flux mai mult conținut ce incită la ură, nu mai puțin. De ce? Fiindcă algoritmii sunt gândiți a fi un ”gigantic filtru anti-spam” care să identifice postările ce conțin injurii și apoi să le retrogradeze.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro