Sari direct la conținut

De ce nu sunt montate parapete mediane pe drumurile nationale cu doua benzi pe sens

HotNews.ro
Parapete de beton separatoare de sens, Foto: Hotnews
Parapete de beton separatoare de sens, Foto: Hotnews

Majoritatea drumurilor nationale din Romania cu cate doua benzi pe sens nu au sensurile despartite prin parapete mediane, iar multe voci sustin ca accidente mortale precum cel de la inceputul lunii august de pe drumul cu patru benzi de langa Mangalia, in care doua masini s-au ciocnit frontal si cinci persoane si-au peirdut viata, ar putea fi evitate. Compania de Drumuri explica, intr-un raspuns adresat HotNews.ro, de ce nu au fost montate pana acum parapete pe drumurile 2X2 din tara si care au fost problemele intampinate.

Pe 2 august pe DN39 Constanta-Mangalia a avut loc un accident frontal soldat cu pierderea a 5 vieti. Vorbim de un drum cu cate doua benzi pe sens, accidentul petrecandu-se dupa ce una dintre masini a intrat pe contrasens. Asociatia Pro Infrastructura (API) a lansat la acel moment un apel catre Compania de Drumuri si Ministerul Transporturilor sa instaleze de urgenta parapete despartitoare de sens pe toate drumurile nationale cu doua benzi pe sens din tara.

Instalarea separatoarelor mediane pe drumurile 2X2 ar scadea riscul accidentelor rutiere cu pana la 60%, avertiza Asociatia.

Doua licitatii lansate de autoritati pentru separatoare, anulate pentru ca ofertele erau neconforme

Intr-un raspuns adresat HotNews.ro, Compania de Drumuri explica de ce nu au fost montate pana acum separatoare de sens si care au fost problemele intampinate.

„Pana la data prezentei au fost demarate 2 licitatii publice avand ca obiect „Achizitia si transportul parapetelor rigide prefabricate tip New Jersey”, amandoua fiind anulate din cauza ofertelor prezentate de operatorii economici care nu au fost realizate in conformitate cu legislatia in vigoare, impunandu-se masura legala de declarare a acestora ca neconforme. In acest moment, a fost redemarata o licitatie publica de achizitionare parapete din beton, care a fost inaintata spre verificare catre ANRMAP, urmand ca dupa primirea avizului favorabil, toata documentia sa fie postata pe SEAP”, sustine CNADNR.

Reprezentantii CNADNR explica faptul ca separatoarele de sens nu pot fi achizitonate „decat prin demararea unei proceduri de licitatie publica la care sunt invitate sa participe toate societatile comerciale care pot furniza produse de siguranta rutiera realizate in conformitate cu cerintele tehnice europene/nationale aflate in vigoare”.

Problema majora, dupa cum sustine CNADNR, este desemnarea unui ofertant ca ofertant-castigator in cadrul licitatiilor demarate, „din cauza ofertelor depuse si realizate fara a respecta legislatia in vigoare si a numarului mic de ofertanti care nu poate conduce decat la existenta unui pret ridicat al acestor produse tocmai din lipsa concurentei dintre producatori/furnizori(ex: s-au prezentat 2 ofertanti la prima procedura de licitatie, respectiv 3 ofertanti la cea de a doua)”.

CNADNR mai precizeaza ca, odata finalizata procedura de achizitie publica prin licitatie, „se va trece la instalarea a acestor produse de siguranta a circulatiei. Mentionam ca prioritizarea va fi efectuata tinand cont de statistica accidentelor rutiere, pornind de la drumurile cu cel mai scazut grad al sigurantei circulatiei si tinand cont de locatiile unde au loc in mod constant aceste evenimente rutiere grave”.

Cauzele principale a producerii accidentelor rutiere pe drumurile nationale si autostrazi, in perioada 2010-2015

„Din analiza situatiei mentionata mai sus, reiese ca montarea de parapete de beton nu va conduce obligatoriu la diminuarea numarului de accidente rutiere, ci va influenta gravitatea acestora, intrucat cauzele principale ale producerii accidentelor rutiere tin in mare masura de factorul uman si nu de factorul drum”, sustin reprezentantii CNADNR in raspunsul catre HotNews.ro

Ce zice CNADNR de parapete din cabluri si transformarea unor drumuri nationale in format 2X1 alternativ

Dincolo de discutia privind montarea de parapete din beton (de tip New Jersey) pe drumurile 2X2, HotNews.ro a intrebat Compania de Drumuri si de posibilitatea montarii de parapete din cabluri precum si transformarea unor drumuri din tara in format 2X1 alternativ.

Intrebarea a venit in urma unor dezbateri deschise pe forumul PeUndeMerg.ro, spatiul virtual al Asociatiei Pro Infrastructura. In discutiile demarate pe forum s-a dat exemplul Suediei care si-a transformat mai multe drumuri in format 2X1 alternativ si a separat sensurile de mers prin parapete cu cabluri de otel (Wire rope safety barrier – WRSB).

Una din propunerile forumistilor era ca DN2 (E85) care in cea mai mare parte a sa este in realitate un drum cu doar o banda pe sens si cu acostamente mai mari (un fel de 1,5X1,5) sa fie transformat in 2X1 alternativ si cu separatoare de sens pe cabluri. Discutia poate fi citita integral de aici.

Drum in format 2X1 alternativ in Suedia

Drum in format 2X1 alternativ in Suedia

Foto: Google Street View

Alaturat, atasam o captura din Google Street View cu unul din drumurile nationale din Suedia, transformat in 2X1 alternativ si cu separatoare de sens pe cabluri.

„Toate solutiile tehnice dezvoltate pentru cresterea gradului de siguranta a circulatie, indiferent de tara de origine, sunt luate in calcul de catre specialistii din cadrul CNADNR”, se arata in raspunsul Companiei pentru HotNews.ro

„Atragem atentia asupra faptului ca solutia tehnica propusa se preteaza spre utilizare in special pe continentul America de Nord datorita existentei unei zone mediane foarte lata intre sensurile de mers (cazul autostrazilor), iar in cazul drumurilor cu o banda alternanta se preteaza in cele mai multe cazuri pe sectoarele unde nu este permisa o viteza de circulatie superioara”, se mai arata in raspunsul oficial.

In ceea ce priveste transformarea unor drumuri nationale in sistem 2X1 alternativ, CNADNR a transmis ca „alegerea unor solutii tehnice se face dupa o analiza temeinica, in functie de normele tehnice, legislative, dar si in functie de experienta dobandita personal sau de la alte administratii, in functie de anumite considerente (ex: traficul existent/preconizat, viteze de proiectare, situatia existenta pe teren, etc.)”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro